به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۹۷۲۵

دسترسی​به​اطلاعات ثبت​سفارش​ ​آزادشد

گروه اقتصادي: سازمان توسعه تجارت در حالی دسترسی به اطلاعات ثبت سفارش واردات کالا را برای همگان آزاد کرده که این کار می‌تواند گامی در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر در حوزه واردات کالا به کشور باشد.
دسترسی​به​اطلاعات ثبت​سفارش​ ​آزادشد
از دیروز سازمان توسعه تجارت به صورت رسمی و برای نخستین ‌بار دسترسی به اطلاعات و آمار ثبت سفارش واردات کالا را برای عموم مردم آزاد کرد. به این ترتیب از این پس همگان می‌توانند بفهمند که چه شرکتی برای واردات چه کالایی درخواست داده است. اگرچه همواره بین آمار ثبت سفارش واردات کالا و آمار واردات قطعی کالا تفاوت‌های چشم‌گیری وجود داشته است، اما به هرحال شفاف‌سازی اطلاعات ثبت سفارش واردات کالا که پیشتر از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده شده بود، می‌تواند گامی هرچند کوچک به سمت شفافیت هرچه بیشتر حوزه واردات کالا به کشور باشد.

تاکنون به دلیل نبود شفافیت در اطلاعات ثبت سفارش واردات کالا زمینه‌ی رانت‌خواری‌های زیادی در این حوزه وجود داشت. با توجه به اینکه هر تقاضایی که زودتر به منظور واردات یک کالا ثبت شود زودتر نیز به آن رسیدگی می‌شود، به همین دلیل تاکنون به دلیل نبود شفافیت در این عرصه هرکسی که از رانت اطلاعاتی برخوردار بود و زودتر متوجه باز شدن سامانه ثبت سفارش کالا می‌شد می‌توانست زودتر درخواست خود را ثبت کند.

حتی عنوان می‌شد که بعضا سامانه ثبت سفارش واردات کالا نیمه ‌شب باز شده و در همان زمان عده‌ای که دارای رانت اطلاعاتی بودند، به سرعت درخواست‌های خود را وارد این سامانه می‌کردند. در همین حال کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دستور نعمت‌زاده درباره شفاف‌ شدن اطلاعات ثبت سفارش واردات کالا می‌تواند گامی در راستای شفاف‌ شدن حوزه تجارت خارجی کشور تلقی شود، گفت: البته بین آمار ثبت سفارش واردات کالا و واردات قطعی کالا بعضا تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. مثلا در مقطعی 200 هزار فقره ثبت سفارش واردات کالا داشتیم اما تنها 50 تا 60 هزار مورد آن به واردات قطعی کالا منجر شد.

وی افزود: به همین دلیل نمی‌توان به تنهایی از روی آمار ثبت سفارش واردات به اطلاعات دقیق واردات کالا به کشور پی برد. کرمانشاهی در پاسخ به این سوال که آیا در گام بعدی به منظور شفاف‌ سازی حوزه تجارت امکان انتشار واردات قطعی کالا توسط هر یک از شرکت‌های داخلی وجود دارد یا خیر؟ گفت: این کار نیز ممکن است و می‌تواند به شفافیت هرچه بیشتر فضای اقتصادی کشور کمک کند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر مبحث ثبت سفارش واردات کالا، دستور شفاف ‌سازی در حوزه‌های صدور پروانه‌های تولید و بهره‌برداری در حوزه صنعت، معدن و تجارت را نیز داده است که تا این لحظه این بخش از دستور نعمت‌زاده اجرایی نشده است. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت قبلی انتشار آمارهای ماهانه تولید کالا را آغاز کرد که البته پس از مدتی انتشار این آمار متوقف شد. در حال حاضر آخرین آمار بخش صنعت، معدن و تجارت که روی سایت این وزارتخانه قرار دارد مربوط به چهار ماهه امسال است که انتظار می‌رود مسوولان این وزارتخانه دیگر بهانه‌های عجیبی مانند مشکل‌دار بودن سایت را مطرح نکنند و هرچه زودتر جدید‌ترین آمار تولید کالاهای مختلف صنعتی و معدنی را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهند.
مرجع : ايسنا

پی نیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۸:۰۵
مورد آخر که همان آماردهی کارخانه هاست، نمیتواند شفاف و درست باشد، چون خیلی از کارخانه ها بیرون از شهرکها هستند و بسیاری به خاطر مالیات آمار درستی نمیدهند. نخست باید فرایند مالیات گیری سامان یابد. (160740)