به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۱۹۷۲۶

شناسایی پولدارها در دو هفته ممکن است

گروه اقتصادي: یک اقتصاددان با بیان این‌که شناسایی دهک‌های پر درآمد به دو هفته زمان نیاز دارد اظهار کرد:‌ در صورت همکاری دولت و بانک مرکزی این امر در کوتاه مدت کاملا امکان پذیر است.
شناسایی پولدارها در دو هفته ممکن است
علی بخشی  اطلاعات حساب‌های بانکی را برای حذف پر درآمدها از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی بسیار مفید دانست و گفت: با احتساب آمارهای رسمی در کشور حدود 60 میلیون کارت بانکی داریم که در صورتی که بانک مرکزی اطلاعات دقیق این 60 میلیون را حساب کند قطعا درصد بسیاری از پولدارها مشخص خواهد شد. وی تاکید کرد: قطعا فردی که ماشین چند صد میلیونی سوار می‌شود حساب بانکی چندین میلیونی نیز دارد و به همین دلیل می‌توان با همکاری بانک مرکزی و به دست آوردن آمارهای دقیق حساب‌ها در زمان دو هفته اطلاعات لازم برای حذف دهک‌های پر درآمد را محاسبه کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که دولت نباید بررسی دهک‌ها را تا این حد سخت در نظر بگیرد، عنوان کرد: با توجه به تعداد بالای کسانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و همچنین حدود چهار میلیون حقوق بگیر دولتی که با احتساب خانواده‌شان جمعیتی حدود 15 میلیونی را ایجاد می‌کنند می‌توان گفت دولت بانک‌های اطلاعاتی قوی برای بررسی و محاسبه دهک‌های درآمدی جامعه دارد و به همین دلیل نباید این موضوع را تا این حد سخت کنند.

بخشی درباره بحث شناسایی دهک‌های کم درآمد نیز اظهار کرد: از نظر من این موضوع به راحتی شدنی نیست و وقتی ما اطلاعات بسیاری برای شناسایی دهک‌های پر درآمد را داریم نیازی نیست به تک تک روستاها و مناطق کشور سر بزنیم و فقیرها را شناسایی کنیم. این موضوع به زمان و هزینه بسیاری نیاز دارد و در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. وی با بیان این‌که اقتصاد ایران وضعیت بسیار خطرناکی دارد، اظهار کرد: ما برای این وضعیت باید راه حل‌های کوتاه مدت و کاربردی ارائه کنیم. برای مریضی که رو به مرگ است نمی توان داروهای تقویتی تجویز کرد. از این رو دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به حذف اقشار پر درآمد از بحث هدفمندی‌ یارانه‌ها اقدام کند.

این اقتصاددان در رابطه با فلسفه اصلی پرداخت یارانه گفت: در تمام جهان رسم بر این است که دولت یارانه را به اقشار کم درآمد و نیازمند اعطا کند اما این مسئله متاسفانه در کشور ما بدون هیچ نگاه اقتصادی و علمی نادیده گرفته شده و دولت قبل بنا به اهداف خاصی که داشت پول یارانه را به همه اقشار به صورت مساوی داد مسئله‌ای که از ابتدا غلط بود و نتیجه آن را امروز می بینیم.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۳۵
{دولت قبل بنا به اهداف خاصی که داشت یارانه را بین تمام اقشار مملکت به طور مساوی تقسیم کرد } .بله 100 در صد با شما موافقم . بعنی به زبان ما دهاتی ها برای ساکت کردن موقتی بچه و انجام ماموریت های مملکت به باد ده یک آبنبات چوبی در دهان همه چپاند . و خود مشغول کار خود شد. {این بود دولت مهر ورز}. و حالا باید بکشیم. (160497)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۳۸
اکثرن وابسته به بزرگان یا اطرافیان بزرگانن بنابر این شناسایی شون مشکل نیست بلکه مشکل سازه (160556)
حميد خميني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۴۴
آقا به اصطلاح اقتصاد دان!
جنابعالي چيزي از اعتماد سرمايه هاي اجتماعي شنيدي؟؟ وقتي دولت به خودش اجازه دهد وارد كيف خصوصي مردم(حساب بانكي) شود مي داني چه اتفاقي خواهد افتاد؟ ملت دو رو و مخفي كار بيش از هميشه به مخفي كاري و پنهان كاري رو مي‌آورد و اولا بانكها از اعتبار گذشته در جذب نقدينگي مي‌افتند ثانيا مردم به فكر پنهان كردن اموال خود در به نام نمودن افراد ثالث و افزايش شكاياتي ازين دست خواهند افتاد و ده ها مشكل ديگر كه فكر نكنم در اقتصادي كه شما خوانديد چيزي درباره اش نوشته باشند! (160562)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۲:۲۰
دوست عزيز كسي وارد حساب به معني برداشت نميشه . داشتن ثروت يا نداشتن رو بررسي ميكنن كه نيازي به كار خاصي نيست اطلاعات داشته رو باز بيني ميكنن .
اينكه ثروت به نام غير ميكنن ، اين هم تا حدي ممكنه و صاحب ثروت رو در حد مستحق يارانه پايين نمياره . و ضمنآ اوني كه ثروت رو بهش منتقل ميكنن حتما خودي و براي اعتماد قطعا جزئ افراد تحت تكفل هست كه اين هم به حساب سرپرست ميشه در نظر گرفت .
و در اين انتقال ثروت براي مخفي كاري ، در هر حال يك صاحب ثروتي شرايط يارانه بگيري رو از دست ميده چه اولي چه دومي .
خاك تو سر اون ثروتمندي كه به خاطر 45 تومن ، ثروت و املاكش رو با دوز و كلك بخواهد مخفي كنه . (160932)