به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۱۹۷۸۷

چاقي بهتر است يا رژيم​هاي لاغري؟

گروه جامعه: رژیم های سخت لاغری که گفته می​شود ظرف مدت زمانی کوتاه می تواند چندین کیلو وزن افراد را کاهش دهد، عوارض بیماری زایی دارد که بسیار بیشتر و خطرناک تر از عوارض چاقی است.
چاقي بهتر است يا رژيم​هاي لاغري؟
نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: رژیم های سخت لاغری که گفته می شود ظرف مدت زمانی کوتاه می تواند چندین کیلو وزن افراد را کاهش دهد، عوارض بیماری زایی دارد که بسیار بیشتر و خطرناک تر از عوارض چاقی است. عوارض رژیم های سخت لاغری بسیار بیشتر از چاقی است. دکتر ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ اظهار داشت: از نظر علمی این گونه رژیم ها بدترین و ناپایدارترین روش برای رسیدن به وزن مطلوب به شمار می رود. وی افزود: لاغری به مفهوم کاستن از اندازه بدن (سایز) و وزن نیست بلکه مفهوم علمی کاهش وزن، به مصرف رساندن منابع انرژی در بدن است که در اثر مصرف مازاد بر نیاز مواد غذایی مختلف مانند چربی ها، قندها و کربوهیدرات ها در بدن انباشته شده است.

مظهری یادآور شد :چربی های مازاد با توجه به محل انباشتگی، آسیب های متعددی را به سیستم های مختلف بدن وارد می کنند. چربی های ناحیه شکم اسیدهای چرب را در مسیر جریان خون رها می کند؛ این چربی ها که به آنها کلسترول بد (LDL) گفته می شود، توسط رادیکال های آزاد اکسیده و سبب ایجاد تسلب شراین می شود. وی افزود: گرفتگی رگ ها نیز به مرور زمان مشکل فشارخون بالا و در نتیجه ایجاد بیماری های قلبی - عروقی، ازکارافتادن کلیه ها، ایجاد نابینایی و سکته های مغزی و قلبی را برای افراد ایجاد می کند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: رسیدن به لاغری در افراد چاق به معنای به مصرف رساندن این دسته از چربی ها است که انباشتگی آنها می تواند خطرات بالقوه ای را برای سیستم های بدن داشته باشد. مظهری خاطرنشان کرد :هر کیلوگرم چربی انباشته شده در بدن، معادل 7 هزار کیلوکالری (واحد انرژی) است. انرژی هیچ گاه از بین نمی رود بلکه تنها تغییر شکل می دهد و به نور، حرارت و حرکت تبدیل می شود؛ بنابراین افراد چاق تنها با انجام ورزش و فعالیت های بدنی می توانند انرژی های ذخیره شده راکه از حد تامین نیازهای بدن فراتر رفته، به حرکت و حرارت تبدیل کنند و به این طریق وزن خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: افراد چاق برای کاهش وزن خود در کنار انجام فعالیت های بدنی، باید بدون حذف گروه های غذایی ویتامین ها، سبزی ها، پروتئین ها، چربی ها و نان و غلات و میزان مصرف موادغذایی روزانه خود را کاهش دهند. مظهری افزود : هیچ رژیم غذایی نمی تواند در مدت زمانی کوتاه چربی های انباشته شده در بدن را کاهش دهد. از آنجایی که 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است، رژیم های خیلی کم کالری مانند رژیم های پروتئینی که به عنوان سریع ترین راه برای کم کردن وزن از آنها نام برده می شود، تنها می تواند به خروج آب بدن کمک کند و وزن را سریع پایین بیاورد اما بعد از مدت کوتاهی روند کاهش وزن متوقف می شود و حتی با ادامه رژیم تغییری ایجاد نمی شود.

عوارض رژیم های سخت لاغری
نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: رژیم های سخت و غیرمعقول لاغری، عوارض بیماری زایی بسیار خطرناکی دارند که به مرور زمان در افرادی که از این دسته از رژیم ها تبعیت می کنند، بروز می کند. مظهری توضیح داد: سیستم ایمنی بدن وظیفه حفظ حیات را برعهده دارد؛ بنابراین در زمانی که با کمبود انرژی مواجه می شود در اولین اقدام برای جبران این کمبود به سمت عضلات می رود و با مصرف چربی های موجود در عضلات سوخت خود را تامین می کند.

وی افزود: در نتیجه این گونه رژیم ها نه تنها فرد به وزن و سایز ایده آل خود نمی رسد بلکه با عوارضی همچون تحلیل عضلانی، پوکی استخوان، کم خونی، ریزش مو و ازبین رفتن طراوت پوست نیز مواجه می شود.مظهری گفت: همچنین تبعیت از رژیم های سخت لاغری، در فرد ولع خوردن ایجاد می کند بنابراین پس از مدتی فرد از گرفتن این رژیم ها خسته می شود و به پرخوری روی می آورد و این روند زمینه ساز افزایش سریع تر وزن می شود.به گفته وی کاهش و افزایش شدید وزن بدن نیز عوارض زیادی را دربردارد که ایجاد اختلال در سیستم های مختلف بدن یکی از عمده ترین این عوارض به شمار می رود.
مرجع : ايرنا