به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۱۹۷۹۵۱
پس از احضار به دادسرا

«پروانه سلحشوری» با قرار مناسب آزاد شد

گروه سیاسی: پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، امروز شنبه ۱۲ بهمن به دادسرا احضار شد؛ با اینکه برخی منابع خبری ابتدا از بازداشت او به دلیل خودداری از ارائه وثیقه خبر داده بودند اندکی بعد خبر رسید که وی «با قرار مناسب آزاد شده است».
«پروانه سلحشوری» با قرار مناسب آزاد شد
این در حالیست که خبرگزاری فارس ساعتی قبل گزارش داده بود سلحشوری حاضر به دادن کفالت برای آزادی موافقت نکرده است. در متن خبرهای ارسالی هم به جزییات «قرار مناسب» صادره اشاره نشده است. طبق قانون آیین دادرسی متهمان پس از مراجعه به دادسرا با یکی از قرارهای زیر مواجه می‌شوند: 1- دادن التزام 2- ارائه کفیل 3- دادن وثیقه 4- بازداشت
نابر گزارش‌ها، سلحشوری برای توضیح درباره دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دادسرا احضار شده بود. مقام‌های قضایی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و جزئیات اتهام این نماینده مجلس نیز رسماً اعلام نشده است. با این حال شماری از منابع از جمله خبرگزاری ایسنا گزارش داده‌اند که دلیل احضار او به دادسرای فرهنگ و رسانه «انتشار چند توئیت و برخی مصاحبه‌های او» بوده است و «با قرار کفالت آزاد شده است». سلحشوری در ماه‌های اخیر از برخی اقدامات حاکمیت انتقاد کرده و چندی پیش نیز در یکی از نطق‌هایش به‌شدت به سبک حکمرانی کنونی حمله کرده بود. وی در نطق روز ۱۸ آذر در مجلس گفته بود «گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور است». او همچنین گفته بود: «ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی " کی بود کی بود من نبودم" مملکت را اداره می‌کند».

سلحشوری دو روز پیش از این نطق نیز اعلام کرده بود که «با توجه به ساختارهای محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز ۹۸» نتوانسته وجدانش را برای حضور قانع کند و تصمیم به شرکت نکردن در انتخابات گرفته است».
سلحشوری پیش از آن نیز درباره اعتراضات آبان در توئیتی خطاب به سردار عزیزجعفری، از فرماندهان سپاه، نوشته بود: «مردم صدای اعتراض‌شان را رساندند اما با گلوله و بازداشت، جواب کوچک و بزرگ را دادند.» وی همچنین اضافه کرد بوده که «قلع و قمع مردم، با جنگ‌ جهانی و کربلای ۴ مقایسه شد. به نام دین، دستور ذبح و شکنجه مردم در سیمای غیرملی صادر شد.» در اعتراضات آبان ۹۸ که دامنه آن به بیش از ۱۰۰ شهر در ۲۲ استان ایران کشیده شد، صدها نفر از معترضان کشته شدند. برخی مقامات این اعتراضات، آن را از نظر دشواری مواجهه با معترضان به «جنگ جهانی» و «عملیات کربلای ۴» تشبیه کردند. در نمونه‌ای دیگر از مواضع اخیر پروانه سلحشوری، هفتم دی ماه در واکنش انتقالِ «همراه با ضرب و شتم» نرگس محمدی از زندان اوین به زندان زنجان، با انتقادی تند نوشت که «مانده‌ام عدالت پیامبر و علی(ع) کجا، و عدالت این دستگاه... به نام اسلام کجا؟».