به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۱۹۸۰۴۲

تاثیر مصرف روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی

گروه علمی: یک محقق تغذیه درباره پژوهش خود پیرامون تاثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روغن سیاه‌دانه باعث بهبود التهاب و اختلالات لیپیدی و قند خون در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود.
تاثیر مصرف روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی
به گزارش ایسنا، محمد رشیدمایوان  با بیان این که این پژوهش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شده، گفت: حجم نمونه ۴۴ نفر بود که  ۲۲ نفر در گروه مداخله و ۲۲ نفر در گروه کنترل بودند.افراد در هر دو گروه به مدت هشت هفته روزانه یک گرم روغن سیاه‌دانه بعد از ناهار مصرف می‌کردند. همه‌ی شرکت‌کنندگان دارای کبد چرب غیرالکلی بودند و توسط پزشک متخصص گوارش به این مطالعه ارجاع داده شده بودند.وی افزود: در این پژوهش دو سو کور، پارامترهایی همچون قند خون ناشتا، برخی فاکتورهای التهابی، آنزیم‌های کبدی و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بررسی شد.این دانشجوی دکترای تغذیه در پاسخ به سوالی درباره عوارض مصرف روغن سیاه‌دانه گفت: مطالعاتی درباره عوارض روغن سیاه‌دانه بر موش انجام شده بود که نتایج آن نشان داد مصرف پنج گرم به ازای هر کیلوگرم وزن موش هیچ مشکلی ایجاد نکرده بود. در مطالعه‌ی ما نیز یک نفر بعد از مصرف روغن سیاه‌دانه دچار ریفلاکس و سوزش سردل شده بود که از مطالعه خارج شدند. اما حساسیت در نتیجه‌ مصرف روغن سیاه‌دانه به طوری که باعث ایجاد علائم مسمومیت شود، هنوز در مطالعات بر روی انسان ذکر نشده است.

رشیدمایوان با بیان این که پس از مصرف روغن سیاه‌دانه آنزیم‌های کبد و قند خون ناشتای شرکت‌کنندگان در مطالعه اندازه گیری شد، افزود: قند خون افرادی که روغن سیاه‌دانه مصرف کرده‌ بودند روند کاهشی داشت. به طور کلی، برای ایجاد کبد چرب غیرالکلی چند مکانیسم وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین در نتیجه چاقی رخ می‌دهد. اگر مقاومت به انسولین بالا برود فرد انسولین دارد ولی دیابتیک نیست و گیرنده‌های آن درگیر شده به همین دلیل قند خون افزایش پیدا می‌کند.دانشجوی دکترای علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره انواع روغن‌های سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد گفت: روغن سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد به دو شکل خوراکی و غیرخوراکی است. روغن سیاه‌دانه در مواردی که به صورت سنتی از آن روغن‌گیری شده، می تواند سمیت ایجاد کند. روغنی که ما در این مطالعه از آن استفاده کردیم با افشره سرد روغن گیری شده و از شرکت های معتبر داخلی خریداری شده بود. یعنی در این روش با استفاده از تغییر دما روغن سیاه‌دانه از آن خارج می‌شود.رشید مایوان در پایان افزود: بهتر است مردم از روغن سیاه‌دانه‌ای که به صورت صنعتی و تحت نظارت بهداشتی تهیه شده استفاده کنند.
برچسب ها: کبد چرب سیاه دانه