به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۹۸۳۱۵

دارایی‌ بلوکه‌ شده در سوئد نداریم

گروه اقتصادی: رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد گفت: پیش از آغاز دور دوم تحریم‌ها بانک‌های بزرگ سوئدی مانند SE banken یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور، بانک نوردیا (Nordia) که بانک مشترک دانمارکی – سوئدی است و Swedbank با ایران همکاری داشتند اما با آغاز تحریم‌ها دیگر فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و هیچ تراکنش و نقل و انتقال پولی صورت نمی‌گیرد. بنابراین تجار مجبور هستند از مبادلات غیرمستقیم از طریق صرافی یا مبادله تهاتری استفاده کنند.
دارایی‌ بلوکه‌ شده در سوئد نداریم
به گزارش ایلنا، عبدالرضا رضایی هنجنی در مورد روابط تجاری ایران و سوئد اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ مجموع تجارت ایران و سوئد ۳۰۷ میلیون دلار بود که ۱۵۴ میلیارد دلار آن واردات و ۱۵۳ میلیارد دلار آن صادرات ما به این کشور بود. بیشتر کالاهای صادراتی ما شامل خرما، انجیر، فرش، ادویه‌جات، پوشاک و... است در حالی که بیشتر واردات ما شامل ماشین‌آلات و دانش تکنولوژی در حوزه‌هایی مانند ماشین‌آلات، خودروهای سنگین، صنعت بسته‌بندی، مخابرات و برق است.وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ حجم تجارت ما به جای کاهش، با افزایش رو به رو بود و به ۳۳۶ میلیون دلار رسید البته یکی از دلایل آن پرداخت‌های قبل از بحث تحریم است. اما در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت ما به دلیل تاثیر تحریم‌ها با افت چشمگیری روبه‌رو شده است چون بیشتر  شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند مبادلات خود با ایران را به جهت توقف همکاری‌های بین بانکی، اگر نگوییم صفر به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد تصریح کرد: پیش از آغاز دور دوم تحریم‌ها بانک‌های بزرگ سوئدی مانند SE banken یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور، بانک نوردیا (Nordia) که بانک مشترک دانمارکی – سوئدی است و Swedbank با ایران همکاری داشتند. اما با آغاز تحریم‌ها دیگر فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و هیچ تراکنش و نقل و انتقال پولی صورت نمی‌گیرد. بنابراین تجار مجبور هستند از مبادلات غیرمستقیم از طریق صرافی یا مبادله تهاتری استفاده کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مشکلات ایران با سوئد در حوزه تجارت به جهت تحریم‌های شدید آمریکا است و طرفین مشکل دو جانبه اقتصادی یا سیاسی ندارند، گفت: شرکت‌های سوئدی علاقه بسیار زیادی به همکاری با ایران دارند و به نوعی بازار ما را باور دارند اما مشکلاتی که در حوزه نقل و انتقال پولی وجود دارد مانع این کار شده است. از سویی حجم تجارت ایران و سوئد در مقابل حجم تجارت این کشور با آمریکا بسیار ناچیز است.وی خاطرنشان کرد: با این وجود این کشور سختگیری‌های زیادی برای ما اعمال نکرده و در سوئد مشکل دارایی‌های بلوکه‌ شده نداریم. همچنین در این کشور حساب بانکی کسانی که مقیم این کشور هستند و یا ایرانیانی که قبلا حساب باز کرده بودند بدون هیچ مشکلی فعال است اما حساب جدیدی برای ایرانیان باز نمی‌شود و این برای دانشجویان مشکل‌آفرین شده است.هنجنی در مورد پیوستن سوئد به اینستکس گفت: سوئد یکی از شش کشوری است که اخیرا به این ساز و کار مالی پیوسته است البته نباید فراموش کرد که این مکانیزم بیشتر جنبه نمایشی دارد تا اجرایی؛ چون از همان ابتدا نیز تعریف واضحی نداشت و حالا که نفت ما از مبادلات طرفین حذف شده است، صادرات ما به اتحادیه اروپا نمی‌تواند واردات ما را پوشش بدهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد با بیان اینکه بیشتر کالاهای وارداتی از سوئد جنبه مولد دارند، گفت: یکی از ویژگی‌های تجارت ما با سوئد این است که بیشتر کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژی وارد می‌کنیم و بخش اعظم آنها مولد و در خدمت بازار کار هستند. برای نمونه کامیون‌های ولوو که از این کشور وارد می‌کردیم برای سال‌ها بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کردند که البته در حال حاضر واردات آن متوقف شده است. همچنین با وجود آنکه قطعات این خودروی سنگین شامل تحریم نیست، بازهم به دلیل مشکلات حمل و نقل پول دچار چالش شده است.
وی در مورد جامعه ایرانیان مقیم در سوئد گفت: ما در این کشور تقریبا ۱۰۰ هزار ایرانی مقیم و ۲۰ هزار موقت داریم که بخش اعظم آنها از گروه‌های فرهیخته جامعه سوئد هستند که بیشتر به شغل استادی دانشگاه، وکالت و مدیریت شرکت‌ها مشغول به کارند اما با وجود برگزاری جلسات گوناگون با آنها، این گروه به جهت فشار تحریم‌ها بعضا با محافظه کاری با ایران کار می‌کنند.