به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۹۸۳۹۸
۵۰ درصد ماهیان گرفتار در گل و لای به تالاب منتقل شدند

گودال‌هایی که جان ماهیان را گرفتند

گروه جامعه: شنبه ۱۲ بهمن هزاران ماهی در حاشیه تالاب میانگران به علت کم‌آبی و گودال‌هایی که در پایین‌دست زمین‌های کشاورزی وجود دارد، در گل و لای گرفتار شدند.
گودال‌هایی که جان ماهیان را گرفتند
تا این لحظه همچنان عملیات نجات‌بخشی ماهی‌ها ادامه دارد. گفته می‌شود بیش از ۳۰ هزار ماهی در این حادثه تلف شده‌اند.«احمد امیری»، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایذه از همان ساعات ابتدایی با حضور در تالاب از نزدیک در جریان رهاسازی این ماهی‌ها قرار گرفت.  وی بیان کرد: روز شنبه شاهد بارش کمی بودیم. اگر حجم این بارندگی بیشتر بود، گودال‌ها پر می‌شد و ماهی‌ها می‌توانستند به سمت تالاب بازگردند.امیری ادامه داد: تعداد زیادی را با تانکر حمل آب به تالاب منتقل کردیم ولی به علت بارندگی، نتوانستیم عملیات نجات‌بخشی را ادامه بدهیم.  رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه گفت: بعد از بررسی وضعیت، با توجه به این‌که تراکم ماهی‌ها زیاد است، آبراهه‌ای باز کردیم تا این ماهی‌ها بتوانند به سمت تالاب بازگردند. البته جای نگرانی نیست چون در حال حاضر میزان آب به‌گونه‌ای نیست که ماهی‌ها تلف شوند.  وی اظهار کرد: اگر بعد از یکی، دو روز ماهی‌ها نتوانند به تالاب بازگردند مجبوریم به همان شیوه‌ای که قبلا آنها را انتقال دادیم یعنی با سطل و تور و سپس تانکر منتقلشان کنیم.رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه ادامه داد: علت گرفتاری ماهی‌ها در گل و لای، کم بودن آب داخل گودال‌ها بود. امیدواریم طی روزهای آینده شاهد بارندگی خوبی باشیم. در این صورت ماهی‌ها می‌توانند خودشان به سمت تالاب برگردند.امیری افزود: البته در سنوات گذشته هم اتفاق مشابهی رخ داده بود. در واقع این اتفاق یک روال طبیعی در تالاب محسوب می‌شود. میانگران چون یک تالاب فصلی است فقط در زمان‌ مشخصی مثل دی ماه که معمولا با حجم بارش خوبی مواجهیم، پر آب است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه بیان کرد: دستکاری اکوسیستم توسط اهالی نیز در این زمینه دخیل است. کانالی که ایجاد شده منتهی به پلی می‌شود که زیر جاده روستایی تازه احداث شده قرار دارد و ماهی‌ها را در این قسمت گرفتار می‌کنند.  وی گفت: جاده‌ای که ایجاد شده مزید بر علت شده است و احتمال دارد در آینده هم چنین اتفاقی تکرار شود. بعد از فصل برداشت حتما فکری برای این مشکل خواهیم کرد.امیری ادامه داد: اگر در روزهای آتی بارندگی به گونه‌ای باشد که روی گودال‌ها را آب بگیرد، این ماهی‌ها به صورت طبیعی به سمت تالاب برمی‌گردند. اگر هم به سمت تالاب نروند، اتفاقی برای این ماهی‌ها نمی‌افتد. چون همان‌طور که اشاره کردم، مسیری باز کرده ایم و آب تالاب از جوی کوچکی که کشاورزان قبلا ایجاد کرده اند، از روی ماهیان عبور می‌کند.  امیری اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود مقصر کشاورزانی هستند که کانال ایجاد کرده‌اند درست نیست. چون درواقع آنچه آنها ایجاد کرده‌اند فقط یک جوی کوچک است.  تالاب میانگران با ۲۵۰۰ هکتار وسعت در نزدیکی شهرستان ایذه و شمال شرقی خوزستان واقع شده‌است. وسعت این تالاب در زمستان به بیش از ۳ هزار هکتار می‌رسد و در مواقعی که حجم بارش کم باشد، کمتر از ۲۵۰۰ هکتار است.  
مرجع : همشهری آنلاین