به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۱۹۸۴۰۰

دلیل آلودگی و دود در ماهشهر اعلام شد

گروه جامعه: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر گفت: خروج نیروگاه «فجر یک» از مدار تولید، آلودگی هوا و پساب در تعدادی از واحدهای پتروشیمی مرتبط با این نیروگاه را به دنبال داشته است.
دلیل  آلودگی و دود در ماهشهر اعلام شد
به گزارش ایرنا، ایرج سلیمانی گفت: برق نیروگاه «فجر یک»، عصر دیروز از مدار تولید خارج شده و پتروشیمی‌هایی که از این نیروگاه، برق دریافت می‌کردند نیز برقشان قطع شده است که به تبع آن فلرینگ (بدسوزی گاز مشعل) و آلودگی پساب در این پتروشیمی‌ها ایجاد شده است.وی ادامه داد: میزان و شدت آلودگی ناشی از این حادثه در حال بررسی است. همچنین پساب آلاینده این پتروشیمی‌ها وارد خوریات می شود، که نمونه‌برداری از آلودگی پساب انجام شده است.به گفته وی مشکل فلرینگ (بدسوزی مشعل) در این واحدها از دیشب تقریبا کنترل شده و کاهش یافته اما آلودگی پساب هنوز ادامه دارد.

کاهش بدسوزی مشعل‌های پتروشیمی
رئیس محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز تصریح کرد: پتروشیمی‌ها حداکثر تا فردا به حالت عادی بازمی‌گردند و آلودگی ناشی از دود مشعل‌ها و پساب نیز کنترل می‌شود. با قطع برق نیروگاه «فجر یک»، هفت تا هشت واحد پتروشیمی نیز از مدار خارج شدند.وی افزود: دود شدید ناشی ازبدسوزی مشعل‌ها در این پتروشیمی‌ها از ساعت ۱۲ شب گذشته (یکشنبه) کاهش یافته است. دیروز ۵ تا ۶ پتروشیمی بدسوزی شدید مشعل داشتند اما در حال حاضر پتروشیمی‌های امیرکبیر و مارون با دود کم، فعال هستند.قانع گفت: وقتی پتروشیمی‌ها دچار شرایط اضطراری می شوند، ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا به حالت عادی بازگردند بنابراین پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا فردا شرایط عادی در پتروشیمی‌هایی که از مدار خارج شده بودند، برقرار شود.


به گفته وی در این مدت سعی شده است با اقدامات کنترلی از شدت آلودگی کاسته شود، به همین دلیل است که دود مشعل‌ها از شب گذشته کاهش داشته است.بر اساس این گزارش، برق یکی از ۲ نیروگاه پتروشیمی فجر عصر یکشنبه (حدود ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه) به دلیل مشکلات فنی قطع و ساعتی بعد دوباره وصل شد. شرکت فجر انرژی خلیج فارس مسوول تامین سرویس‌های جانبی مانند برق، ‌ بخار، ‌ اکسیژن و ... را برای پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر بر عهده دارد و از آنجا که پتروشیمی‌ها بدون این خدمات نمی‌توانند به تولید ادامه دهند، ‌ قطع یکی از این سرویس‌ها، توقف تولید در سایر پتروشیمی‌ها را به دنبال دارد.محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ۲۵ مرداد امسال در جمع مدیران صنایع پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) گفته بود: سرازیر شدن پساب صنعتی به خورموسی این خور را به میزان بسیار بالایی به جیوه آلوده کرده‌است. در شهرستان ماهشهر صنایعی وجود دارد که سال هاست آلودگی را به صورت مستقیم از طریق هوا و به طور غیرمستقیم از طریق تخلیه پساب بسیار آلوده و گردش آن از طریق آبزیان به خورد مردم می دهند.به گفته وی باعث تاسف است که سازمان محیط زیست اعلام کند خورموسی از لحاظ آلودگی جیوه آلوده‌ترین نقطه دنیاست و این حاصل فعالیت صنایع پتروشیمی است.