به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۱۹۸۴۶۸

رئیس‌جمهور اوکراین: مقامات ایران از ابتدا از شلیک موشک خبر داشتند

گروه بین‌الملل: در پی انتشار یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که محتوای این فایل نشان می‌دهد «مقام‌های ایران از ابتدا از شلیک موشک خبر داشتند.»
محل سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران
محل سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران
شبکه تلویزیونی‌ای که شامگاه یکشنبه این فایل صوتی را منتشر کرد بلافاصله گفت‌وگویی را با ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهوری این کشور پخش کرد. رئیس‌جمهوری اوکراین با تأیید صحت فایل صوتی منتشرشده گفت: مقام‌های ایران دسترسی بلافاصله به مکالمات ضبط‌شده داشته‌اند. ولودیمیر زلینسکی گفت: «این فایل در واقع نشان می‌دهد که طرف ایرانی از ابتدا خبر داشت که هواپیمای ما با موشک سرنگون شده است. آنها از این موضوع از همان لحظه شلیک خبر داشتند». رئیس‌جمهوری اوکراین با تأکید دوباره بر بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما «در کی‌یف» گفت: برای ما «بسیار مهم است» که این جعبه‌ها به اوکراین منتقل شود. زلینسکی دیروز یک‌شنبه هم گفته بود کشورش از مبلغی که ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری این کشور پرداخت شده رضایت ندارد و خواهان غرامت بیشتر است.

این رسانه اوکراینی شامگاه یکشنبه ۱۳ بهمن یک فایل صوتی (اینجا) را به عنوان مکالمه بین برج مراقبت فرودگاه تهران و خلبان یک هواپیمای مسافربری شرکت آسمان که شاهد شلیک موشک به سوی هواپیمای اوکراینی است منتشر کرد. این مکالمات نشان می‌دهد برج مراقبت به پرواز اوکراینی اجازه ادامه مسیر می‌دهد و همزمان پرواز هواپیمای «آسمان» در حال درخواست اجازه برای فرود است. گزارش تصویری که رسانه اوکراینی تی‌اس‌ان (ТСН) منتشر کرده اندکی بیش از شش دقیقه است اما حدود پنج دقیقه آن صدای مکالمه و بقیه تصاویر توضیحی است. در گفت‌وگوی بین خلبان پرواز شیراز – تهران و برج مراقبت فرودگاه، بجز رد و بدل شدن اطلاعات اولیه که به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد بقیه مکالمه به فارسی است. در ابتدای مکالمه، خلبان پرواز ۳۷۶۸ شرکت آسمان (شیراز – تهران) از برج مراقبت دربارهٔ عادی بودن وضعیت و و «اکتیو» بودن منطقه پروازی می‌پرسد و سپس در توضیح به «یک سری نورهایی مثل موشک» اشاره می‌کند. برج مراقبت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و دربارهٔ موقعیت جغرافیایی نورهای مشاهده شده می‌پرسد. خلبان در پاسخ اشاره می‌کند که «یک نور بسیار بزرگ» که «نمی‌دونم چی بود واقعاً،» دیده است که احتمالاً در نزدیکی [فرودگاه] «پیام کرج» یا آن حوالی باشد. در پایان مکالمه، برج مراقبت در پاسخ به خلبان پرواز شیراز – تهران که از نرمال بودن وضعیت برای فرود می‌پرسد می‌گوید: «آره فکر نکنم مشکلی برای شما باشه».
 
واکنش ایران: دیگر هیچ سندی به تیم اوکراینی نمی‌دهیم
پس از انتشار این مکالمه، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن تأیید صحت آن، تیم مشترک اوکراینی را متهم به درز آن کرد. حسن رضایی‌فر، به خبرگزاری مهر گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفت. این مقام سازمان هواپیمایی کشوری ایران با اشاره به اینکه از انتشار این فایل «متعجب» خواند و گفت: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم».
حسن رضایی‌فر همچنین گفت: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده است. پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران – کی‌یف، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران با شلیک دو موشک‌ سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. پس از سه روز، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح شنبه ۲۱ دی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما «با خطای انسانی» و توسط موشک سرنگون شده است.