به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۱۹۸۵۳۱

دسترسی به واکسن ماه‌ها طول خواهد کشید

گروه جامعه: چندین آزمایشگاه در کشورهای گوناگون جهان در تلاش هستند که واکسنی برای محافظت دائمی در برابر کوروناویروس جدید چینی بسازند.
دسترسی به واکسن ماه‌ها طول خواهد کشید
به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند واکسن موثر بر ضد کوروناویروس جدید را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته در طول چند هفته ساخت.فلوریان کریمر، استاد واکسن‌شناسی در دانشکده پزشکی ایکان در مونت‌ سینایی در نیویورک می‌گوید:‌ «ما اطلاعات کافی در اختیار داریم. در واقع می‌توانیم در طول دو هفته واکسن را در آزمایشگاه بسازیم. اما این سرعت عمل مشکلی را حل نمی‌کند»علت این است که آنچنانکه کارشناسان می‌گویند هر واکسن جدید باید روند معینی برای تولید و تایید شدن بگذراند که دست کم ماه‌ها به طول می‌انجامد.
  • آزمایشگاه‌های متعددی در حال کار بر روی واکسن هستند
دکتر آمش ادالجا، محقق ارشد در مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره می‌گوید: «چه ممکن است در طول یک سال به مرحله کارآزمایی بالینی واکسن برسیم، بعید می‌دانم واکسن کوروناویروس در طول یک سال آینده وارد به طور تجاری در دسترس قرار گیرد.»آزمایش‌های واکسن سازی در سراسر جهان در حال تطبیق دادن کارشان در ساختن واکسن برای کوروناویروس‌های پیشین شامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) و مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) هستند تا بتواند واکسنی بسازند که این ویروس جدید را متوقف کند.کریمر می‌گوید: «در حال حاضر واکسن‌هایی برای سارس و مرس تولید شده‌اند که موثر هستند. ما می‌توانیم بر اساس آن واکسن‌ها فورا واکسنی برای کوروناویروس جدید بسازیم. آزمایشگاه من در حال انجام دادن این کار است. شاید ۵۰ آزمایشگاه دیگر در آمریکا هم دارند همین کار را انجام می‌دهند.»در کشورهای دیگر جهان هم اقداماتی در این مورد در حال انجام است. کیت چپل، ویروس‌شناس در دانشگاه کوئینزلند در استرالیا می‌گوید آزمایشگاه‌ها در حال کار برای سرعت بخشیدن به تولید یک واکسن با استفاده از توالی ژنتیکی ویروس است که پژوهشگران چینی شناسایی کرده‌اند و در اختیار همه در جهان قرار داده‌اند.چپل می‌گوید: «هدف ما این است که بتوانیم از در مدت ۱۶ هفته بر اساس اطلاعات ژنتیکی ویروس واکسنی را بسازیم ایمنی و موثر بودن آن ثابت شده باشد و آماده آزمایش بر روی نخستین انسان‌ها باشد.»
  • شرکت‌های بیوتکنولوژی هم به دنیال ساخت واکسن هستند
شرکت‌های بیوتکنولوژی هم وارد رقابت برای ساختن واکسن کوروناویروس شده‌اند:
- یک شرکت بیوتکنولوژی در ماساچوست آمریکا به نام Moderna در حال ساخت واکسنی است که به طور ژنتیکی بوسیله پژوهشگران «انستیتوهای ملی بهداشت آمریکا» (NIH) طراحی شده است. NIH امیدوار است آزمایش‌های مربوط به بی‌خطر بودن این واکسن تا ماه آوریل (اردیبهشت) شروع شود.
- یک شرکت بیوتکنولوژی در فیلادلفیا به نام Inovio در حال به به راه انداختن آزمایشگاهی برای ساختن واکسنی با طراحی خودش و شروع آزمایش حیوانی آن است.
- شرکت بزرگ داروسازی جانسون اند جانسون نیز دارد روی یک واکسن کار می‌کند، اما دانشمندان ارشد آن می‌گویند ممکن است تا یک سال طول بکشد تا واکسن وارد بازار شود.
  • وارد شدن واکسن به بازار فرآیند پیچیده‌ای دارد
از طرف دیگر، آنچنانکه که کریمر می‌گوید متاسفانه رساندن میلیون‌ها دوز کوروناویروس به دست‌های پزشکان و بازوهای بیماران فرآیند بسیار پیچیده‌تری است.کریمر می‌گوید مشکل این است که در حال حاضر هیچ واکسنی برای هیچ کوروناویروسی حتی کوروناویروس‌های عامل سارس یا مرس در بازار موجود نیست.به گفته او، اگر این شیوع مربوط به یک ویروس آنفلوآنزا بود، تولید کردن واکسن بسیار آسانتر انجام می‌شد، زیرا از قبل تکنولوژی برای تولید انبوه واکسن سالانه آنفلوآنزا در اختیار بود.کریمر می‌گوید: «در این مورد تکنولوژی از قبل در حال عملی موجود نیست که ما بتوانیم بلافاصله آن را به کار گیریم و سازمان‌های نظارتی هم با آن آشنا باشند.»به گفته کریمر، سازندگان واکسن همچنین باید به سازمان‌های ناظر دولتی ثابت کنند که واکسن تولیدشان بی‌خطر و موثر است و با بالاترین استانداردها تولید می‌شود.او می‌گوید: «لازم است واکسن‌ها با چنان کیفیتی بسازید که برای سازمان‌های نظارتی قابل‌قبول باشد. انجام این کار هم آسان نیست، چرا که شامل انتخاب مواد باکیفیتی است که بتوان ان را در چنین فرآیندی به کار برد. همچنین لازم است که پیش از وارد شدن واکسن‌ها به بازار آزمایش‌های گسترده‌ای روی آنها انجام شود.»کریمر نتیجه‌گیری می‌کند: «حقیقت این است که چند ماهی طول می‌کشد تا واکسنی برای آزمایش شدن آماده شود. پرسش اصلی این است که هنگامی که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از آن را در جمعیت‌های انسانی بدهد، چه مدت طول می‌کشد تا این واکسن به تولید انبوه برسد. چه مدت لازم است تا ما دوزهای کافی واکسن را بسازیم.»
برچسب ها: کرونا ویروس واکسن