به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۱۹۸۶۴۵
طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس:

فکر نمی‌کردیم ردصلاحیت‌ها تا این‌حد گسترده باشد

در برخی حوزه‌ها تنها 2 نفر رقابت می‌کنند
فکر نمی‌کردیم ردصلاحیت‌ها تا این‌حد گسترده باشد
گروه سیاسی: شورای نگهبان بیش از 90 نماینده فعلی مجلس را با اتهامات مختلف از جمله فساد مالی یا عدم التزام به نظام، رهبری و اسلام برای مجلس آینده رد صلاحیت کرد. در کنار نمایندگان فعلی مجلس، جمع وسیعی از نامزدهای اصلاح‌طلب هم بودند که از تیغ استصواب شورای نگهبان در امان نماندند و رد صلاحیت شدند.  این موضوع انتقاد بخش اعظمی از این جریان سیاسی را برانگیخت و در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده زبان به گلایه گشودند. حتی این روند را باعث کاهش سطح مشارکت مردم و به ضرر کشور دانستند. همچنین منتقدان رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب، شورای نگهبان را به برخورد سلیقه‌ای و حذف یک جریان سیاسی از رقابت‌ها متهم کردند و گفتند تنها هفت درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند و انتخابات بی‌رقیب، شکست جمهوریت نظام است 
 
طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: 90 نماینده فعلی مجلس برای دور یازدهم مجلس رد صلاحیت شده‌اند و طبق اخبار رسیده، صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای این دوره رد شده ‌است، تا آنجا که در برخی حوزه‌های انتخابیه تنها 2 نفر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.  عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به سطح وسیع رد صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب مجلس یازدهم اظهار کرد: کسی پیش‌بینی نمی‌کرد رد صلاحیت‌ها تا این حد گسترده باشد. احساس همه این بود که در شرایط فعلی کشور که به حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی نیاز داریم و کشور نیازمند همدلی و انسجام بیشتری است، شورای نگهبان با رأفت اسلامی به بررسی صلاحیت‌ نامزدها بپردازد.  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: همچنین توقع داشتیم شورای نگهبان با مساعدت بیشتری صلاحیت‌ها را بررسی کند تا همه مردم سلیقه سیاسی خود را در انتخابات ببینند و حضور و مشارکت پررنگ‌تری در رقابت انتخاباتی اسفندماه مجلس داشته باشند، نه اینکه از پیش تصور کنند که حضور یا عدم حضورشان در نتیجه انتخابات تاثیری ندارد.
 
 سیاوشی توضیح داد: اگر طبق همین روال پیش برویم و شورای نگهبان نگاه خود را نسبت به نامزدهای انتخاباتی بازتر نکند و گشایشی در فضای رقابت‌ها نبینیم، در تهران و کلانشهرها سطح مشارکت پایین خواهد بود. ولی در شهرهای کوچک بعید است مشکل زیادی وجود داشته باشد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم فضای انتخاباتی پیش رو را این‌طور پیش‌بینی کرد: در فضای فعلی شور و اشتیاق انتخاباتی که در سال 94 برای مجلس دهم وجود داشت دیده نمی‌شود. بنابراین برای تشویق مردم به حضور و مشارکت در انتخابات فضای رقابت باید باز شود.