به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۹۸۹۱۹
فرار ۷۰۰ هزار شهروند سوریه به طرف مرزهای ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه تا پایان فوریه به بشار اسد مهلت داد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه نیروهای ارتش این کشور به موجب توافقنامه آدانا در خاک سوریه هستند هشدار داد اگر نیروهای رژیم اسد تا آخر فوریه از نقاط نظارتی ما عقب‌نشینی نکنند، ترکیه آنها را وادار به این کار خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه تا پایان فوریه به بشار اسد مهلت داد
رجب طیب اردوغان امروز (چهارشنبه) اظهار کرد: ارتش ترکیه بر اساس توافقنامه آدانا که اجازه انجام عملیات نظامی در سوریه را می‌دهد، در این کشور حضور دارد. رجب طیب اردوغان افزود: برای دور ماندن از جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون صبر زیادی به خرج دادیم. براساس توافق ترکیه با سوریه که سال ۱۹۸۶ در آدانا امضا شد ما حق مبارزه با تروریسم در خاک این کشور را داریم. ملت ما امروز نیز مانند گذشته به مظلومین پشت نخواهد کرد. در چارچوب روند آستانه؛ ادلب، حمص و حماة را مناطق کاهش تنش اعلام کردیم اما نظام سوریه به آن پایبند نبود. از ما می‌پرسند که چه کاری در سوریه دارید. من هم می‌پرسم که شما در این کشور چه‌ کاری دارید؟

اردوغان خاطرنشان کرد: با عملیات "شاخه زیتون" عفرین را از وجود "تروریست‌ها"، با عملیات "چشمه صلح" منطقه حدفاصل راس‌العین تا تل‌ابیض را از لوث تروریسم پاکسازی کردیم. شاهد ناکارآمدی روند آستانه هستیم. حمله به نیروهای‌ ارتش ما توسط رژیم اسد، آغاز دور جدیدی برای ترکیه در سوریه است. اردوغان با "دست نشانده" خواندن نظام سوریه اظهار کرد: تاکنون یک میلیون نفر از مناطق تحت کنترل ترکیه در ادلب روانه مرزهای کشورمان شده‌اند. کس حق گذاشتن این بار بر شانه‌های ترکیه را ندارد. اگر امنیت نیروهای ترکیه در ادلب تامین نشود خودمان این کار را انجام خواهیم داد و کسی حق اعتراض ندارد. نیروهای زمینی و هوایی ارتش ترکیه هرگاه صلاح بدانند، عملیات انجام خواهند داد.

اردوغان افزود: ترکیه تمام اقدامات خود را با رعایت اصل عدم آسیب به جان و مال افراد بی‌گناه انجام می‌دهد. مسیر تمدن و فرهنگی که ما را سوق می‌دهد جنگ با ظالم و حمایت از مظلوم است. اگر رژیم اسد کوچکترین نقض آتش‌بس توسط مخالفان را با حملات شدید علیه غیرنظامیان پاسخ دهد، متقابلا با پاسخ نظامی مواجه خواهد شد. وی در ادامه گفت: اگر نیروهای رژیم اسد تا آخر فوریه از نقاط نظارتی ما عقب‌نشینی نکنند، ترکیه آنها را وادار به این کار خواهد کرد. با روسیه روابط عمیقی داریم. مسکو باید حساسیت ما در زمینه سوریه را درک کند. قصد درگیری با هیچ‌کدام از متحدان، دوستان و دیگر کشورها را نداریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: اگر که امنیت نظامیان ترکیه در ادلب تامین نشود، در آن صورت حق ایجاد امنیت برای سربازان کشورمان برای ما محفوظ است و کسی حق اعتراض به این را ندارد. حمله به ارتش ترکیه در سوریه عامدانه و به منزله یک نقطه عطف بود. رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه توافق‌ها در ادلب واقع در شمال غرب سوریه به شکل موثری اجرا نمی‌شوند و جهان هنوز در برابر اتفاقاتی که در این منطقه رخ می‌دهند، دست بسته است، گفت: تمامی گروه‌های حاضر در سوریه مبارزه با داعش را بهانه‌ای برای اجرای طرح‌های خود کرده‌اند.
وی افزود: به ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) اطلاع دادم نیروهای وابسته به دولت سوریه باید از مرزهای توافقنامه سوچی عقب‌نشینی کنند و اگر این نیروها عقب‌نشینی نکنند، ترکیه این کار را برعهده خواهد گرفت. حمله به سربازان ترکیه‌ای در سوریه آغاز مرحله جدیدی برای ترکیه در سوریه خواهد بود. رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: "سازمانی تروریستی" می‌خواست گذرگاهی از رود فرات در سوریه تا مرزهای عراق به منظور تکه تکه کردن کشورهای منطقه ایجاد کند و بر چاه‌های نفت تسلط یابد.

وی افزود: مشخص است که چه کسی می‌خواست بر این میادین نفتی تسلط یابد از این رو ما با آمریکا برای انجام عملیات "چشمه صلح" توافق کردیم. رئیس‌جمهوری ترکیه اشاره کرد، مجددا با پوتین دیدار خواهد کرد، بعد از آن با مقامات مربوطه ملاقات خواهد داشت. او افزود: قصد نداریم تا ابد در سوریه بمانیم، کار ما زمانی که گروه‌های تروریستی و نیروهای خارجی از سوریه بروند در این کشور تمام می‌شود. اردوغان همچنین گفت: تلاش و دغدغه آنها تنها مجهز کردن پ.ک.ک(حزب کارگران کردستان) / پ.ی.د (اتحاد دموکراتیک سوریه)/ ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق کرد) برای مقابله با ترکیه است. او در ادامه به طرح معامله قرن نیز اشاره کرد و گفت: تنها هدف طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه، مشروعیت بخشیدن به ۷۰ سال چپاول و اشغالگری بی‌وقفه توسط اسرائیل است. از طرحی که مورد تایید برادران فلسطینی ما نباشد، حمایت نمی‌کنیم.

فرار ۷۰۰ هزار شهروند سوریه به طرف مرزهای ترکیه

گفتنی اینکه، فرار صدها هزار سوری از ادلب در پی بمباران‌های جنگنده‌های روسی و حمله نیروهای حامی بشار اسد آغاز شده است. به گفته سخنگوی دفتر کمک‌های اضطراری سازمان ملل ۸۰ درصد آوارگان زن و کودک هستند و به غذا و دارو نیاز دارند جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه هم گفته است حدود ۷۰۰ هزار نفر در شمال شرقی سوریه آواره شده‌اند. این آوارگان در حال حرکت به سوی مرز ترکیه هستند. در حال حاضر حدود 4 میلیون آواره سوری به دلیل جنگ داخلی 8 ساله این کشور در ترکیه ساکن هستند.