به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۱۹۸۹۴۴

درگیری معترضان عراقی با گروه مقتدی صدر

گروه بین‌الملل: تظاهرکنندگان ضد حکومتی در عراق، یک روز پس از کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان در درگیری‌ها، با افراد حامی مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، درگیر شدند.
یکی از معترضان ضد دولتی در نجف
یکی از معترضان ضد دولتی در نجف
به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی این روز در شهر دیوانیه در جنوب عراق، اختلافات دو گروه به درگیری فیزیکی انجامید و پلیس برای جدا کردن دو گروه مداخله کرد اما معترضان جوان شعارهایی علیه مقتدی صدر، مقامات عراقی و همچنین ایران سر دادند. به نوشته این خبرگزاری، تظاهرکنندگان ایران را به پشتیبانی از سرکوب دولتی علیه خود متهم می‌کنند. مقتدی صدر در آغاز از اعتراضات ضد دولتی حمایت می‌کرد، اما پس از پیش آمدن موضوع نامزدی محمد علاوی برای پست نخست‌وزیری عراق، با دیگر معترضان اختلاف پیدا کرده است.
مقتدی صدر از محمد علاوی حمایت می‌کند، اما دیگر معترضان می‌گویند که او به حاکمان کنونی، که معترضان چهار ماه است علیه آنها تظاهرات می‌کنند، «بسیار نزدیک» است. اعتراضات دو ماه پیش عادل عبدالمهدی را واداشت تا از سمت نخست‌‌وزیری کناره‌گیری کند و رئیس‌‌جمهوری عراق پس از دو ماه بن‌بست سیاسی، سرانجام محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست‌ وزیر جدید این کشور برگزید، امری که با استقبال ایران هم روبه‌رو شد. با افزایش خشم معترضان علیه انتصاب علاوی، تنش در شهرهای عراق بار دیگر بالا گرفته، به طوری که روز دوشنبه، هواداران مقتدی صدر، معروف به «کلاه‌آبی‌ها»، با حمله به معترضان، یک تظاهرکننده را با ضربات چاقو به قتل رسانده و سه نفر دیگر را مجروح کردند.
بنا بر گزارش‌ها، در شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق، مانند دیوانیه و ناصریه، با وجود بازگشایی مدرسه‌ها، دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌ها خودداری کرده و در میدان‌های شهرها دست به تظاهرات زده‌اند. تظاهرات مردم در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق که از ماه اکتبر و در اعتراض به فساد دولتی، بیکاری و وضعیت بد خدمات عمومی آغاز شد به سرعت به جنبشی اعتراضی و با خواست برکناری دولت بدل گشت.
در ماه‌های گذشته بی‌ثباتی و تنش در عراق بیش از پیش افزایش یافته است. در جریان سرکوب اعتراضات بیش از پانصد نفر کشته شده و تحت تأثیر افزایش تنش بین ایران و آمریکا هر دو کشور در خاک عراق حملات موشکی و پهپادی انجام داده‌اند.