به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۱۹۹۱۶۸

دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: یعنی باید یامین‌پور و رسایی را معرفی کنیم؟

گروه سیاسی: یك عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: هر مرحله که پیش رفتیم، تیغ استصواب برای اصلاح‌طلبان تیزتر شد، آقایان انتظار داشتند با حضور یامین‌پور یا رسایی لیست معرفی کنیم؟
دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب: یعنی باید یامین‌پور و رسایی را معرفی کنیم؟
جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با اشاره به تصمیم شورایعالی در ارتباط با عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران در گفتگو با سایت امتداد، چنین گفته است:

* با توجه به شرایط خاص کشور، رویکرد اصلاح‌طلبان از ابتدا بر این بود که تمام ظرفیت خود را به کار گرفته و در راستای برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه تلاش کنند. اما متاسفانه در این دوره، همه افراد دلسوز و خوش سابقه اصلاح‌طلبی که برای حضور در انتخابات پیش رو، ثبت نام کرده بودند در مرحله بررسی صلاحیت‌ها و در ادامه ردصلاحیت شدند.

* متاسفانه به رغم پیش بینی ساز و کار قانونی برای اعتراض افراد و چهره‌ها نسبت به تضییع حق صورت گرفته و اقدام نیروهای اصلاح‌طلب در این راستا، هر مرحله که جلوتر رفتیم، این تیغ استصواب برای اصلاح‌طلبان بیشتر تیز شده و آن‌ها را عملا از صحنه رقابت حذف کرد.

* مجموعه این اقدامات کار را به مرحله‌ای رساند که حتی رئیس جمهور نیز در جمع فرمانداران و استانداران کشور، انتخابات کنونی را با این شکل و شمایل به انتصابات تشبیه کرد و اذعان داشت که مجریان انتخابات جای خود را به ناظران آن داده و مجری، تنها نقش لجستیک را ایفا می‌کند.

* احزاب عضو شورایعالی سیاستگذاری نیز پس از این روند، عملا دیدند که کاندیدایی ندارند تا بخواهند، نسبت به معرفی لیست و شرکت در رقابت اقدام کنند.

* در این بین، معدود افراد و احزاب محدودی بودند که بعضا کاندیداهای باقی مانده‌ای داشتند و برای آنکه مانع معرفی لیست از سوی این اجزاب نشویم، تصمیم بر این شد که این احزاب بتوانند به شکل جداگانه و در صورت تشخیص خود از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت داشته باشند.

* شورای نگهبان، ضمن شوکی که با اقدامات خود به جامعه وارد کرد، صراحتا اعلام داشت که به دنبال مشارکت پرشور نبوده و این مسئله به این نهاد مرتبط نیست.

* نهاد شورای نگهبان که وظیفه آن، پاسداری از قانون اساسی و شرع بوده در هیچ یک از وظایف آن نیامده که با توسل به سیستم‌های نظارتی خود در نقاط مختلف، تنها اصلاح‌طلبان را از تیغ نظارت عبور دهد.

* در این دوره، احزاب عملا امکانی برای معرفی لیست نداشتند. در این بین، متاسفانه برخی اقدام به جوسازی و تهمت کرده و این مسئله را یک تحریم خاموش از سوی اصلاح‌طلبان تلقی کردند. در حالی که این مسئله این نیست و بنای اصلاح‌طلبان از ابتدا، مشارکت بوده و هر اقدامی هم که ممکن بوده را در این راستا، صورت داده‌اند.

* در مقابل، آقایان هر مانع و محدودیتی که توانستند، پیش پای اصلاح‌طلبان ایجاد کردند و این جریان سیاسی را پیش از ورود به صحنه انتخابات از گردونه رقابت‌های آن حذف کردند. در حقیقت، هیچ جایی برای حضور اصلاح‌طلبان باقی نماند که بخواهند، نسبت به ارائه لیست اقدام کنند.

* مگر اینکه، اصلاح‌طلبان تصمیم بر این می‌گرفتند که آقایان قالیباف، رسایی یا یامین‌پور را به عنوان اعضای لیست خود معرفی کنند! اگر آقایان این انتظار را داشتند، هرچه بگویند، حق خواهند داشت.

* اما اینکه ما نتوانیم از دبیرکل، اعضا و چهره‌های با سابقه و شاخص جریان اصلاحات حمایت کنیم، لیست دادن اساسا، معنی نخواهد داشت.

* بعضا هم برخی عنوان می‌کنند که اصلاح‌طلبان چهره‌های تکراری و بازنشسته‌ای داشتند که از معرفی آن‌ امتناع کردند. در حالی که ما چهره‌های جوان، تحصیلکرده و متخصصی داشتیم که متاسفانه ردصلاحیت شدند.

* آقایان، حتی آن دسته از کسانی را که از کوچه اصلاح‌طلبی یا احزاب شاخص آن تردد داشتند را نیز شناسایی کرده و ردصلاحیت کردند. یک حزب سیاسی و رسمی که مجوز فعالیت قانونی داشته و تمامی اعضا، ارکان و چهره‌های منتسب به ان ردصلاحیت شده‌اند، چگونه باید در انتخابات شرکت کند؟

* در برخی از محافل آقایان عنوان شده که اصلاح‌طلبان تا 160 کاندیدا در انتخابات دارند و در این باره باید گفت که احتمالا، شاخص‌های اصلاح‌طلبی از سوی این جریان مشخص می‌شود و خواهش ما این است که دوستان، خودشان نیز نسبت به ارائه لیست اصلاح‌طلبان اقدام کنند.

* من به عنوان دبیرکل مجمع ایثارگران، صراحتا اعلام می‌کنم که چه شریعتمداری در کیهان، چه میرسلیم و چه بادامچیان هم که اخیرا افاضاتی درخصوص وجود 130 چهره تائید صلاحیت شده اصلاح‌طلب در تهران داشته، اگر تنها یک نفر در کل کشور از مجمع ایثارگران به عنوان کاندیدای تائید صلاحیت شده سراغ دارند، معرفی کنند که ما با همان یک نفر برای ارائه لیست اقدام کنیم