به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۹۹۲۰۹
توصیه دبیرکل کانون کارگزاران بورس به سرمایه‌گذاران

مستقیم وارد بازار سرمایه نشوید!

گروه اقتصادی: روند رو به رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و رکورد شکنی این بازار از یک طرف و کاهش بازدهی بازارهای موازی باعث افزایش جذابیت بازار سرمایه نزد مردم و انتخاب این بازار برای سرمایه‌گذاری شده است، این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که بهتر است عموم مردم برای ورود به بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم وارد شوند.
مستقیم وارد بازار سرمایه نشوید!
 در نیمه نخست سال جاری، شاخص کل بورس رشدی بیش از ۶۰ درصد را ثبت کرده است که در مقایسه با بازارهای موازی، بهترین بازدهی را نشان می دهد؛ از سوی دیگر شاخص کل هم وزن نیز رشد بی سابقه حدودا ۱۳۲ درصدی را طی مدت مذکور به ثبت رساند که حاکی از بازدهی بالاتر شرکت های فعال در صنایع کوچکتر بازار است.بر این اساس آمارها می‌گویند طی ۲۱ روز کاری آذر ماه سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات در بازار بورس در مقایسه با آبان ۹۸ معادل ۷۶ درصد افزایش یافت و از ۲۴۶ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال به ۴۳۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۵۱۰ هزار و ۷۲ میلیون سهم به ۸۲۲ و ۱۵میلیون سهم رسید که معادل ۶۱ درصد افزایش یافت.از ابتدای سال تا پایان آذر حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب برابر با ۷۱۳ و ۲۸۴ میلیون سهم و دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال بوده است. در آذر امسال دفعات معاملات بازار سهام برابر با ۷۱ درصد بوده در مقایسه با آبان ماه افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۵۰ هزار دفعه به ده میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۱۱ هزار دفعه رسید.

علاوه بر آن و بعد از شش ماهه نخست سال، این بازار چندین و چند بار رکورد خود را شکست و در روزهایی شاهد جهش ۱۶ هزار واحدی شاخص هم بودیم بر این اساس شاخص کل مرز ۴۴۵ هزار واحد را هم رد کرد.حال خوب بازار سرمایه در کنار حال نه چندان خوش بازارهای موازی از جمله طلا و ارز باعث شده مردم بیش از گذشته به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کنند این درحالی است که بسیاری از افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، به حد کافی از زیر و بم این بازار آگاهی ندارند و این موضوع ممکن است باعث شود ضرر هنگفتی رت متحمل شوند.

بازار هم صعود دارد هم نزول
در این راستا،   روح الله میرصانع-دبیرکل کانون کارگزاران بورس- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه مردم حرفه‌ای بازار سرمایه نیستند، اظهار کرد: توصیه اکید به مردم این است که مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند. اینکه اگرچه یکی از دوستان یا اقوام فردی وارد بازار شده و به دلیل صعود بازار سود کرده است  دلیل نمی‌شود آن‌ها هم وقتی وارد بازار شوند شرنوشت مشابهی داشته باشند.وی با بیان اینکه مردم فرصت  کافی برای تحلیل بازار را ندارند، گفت: این بازار هم همیشه سودی نیست. بازار سرمایه سود دارد نزول هم دارد. این را تاریخ ۴۰ ساله بازار نشان داده است. سود و نزول ها باعث می شود ریسک برای این دسته از سهام‌داران افزایش پیدا کند.دبیرکل کانون کارگزاران بورس ادامه داد: سرمایه گذاران حتما برای ورود به بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم و از طرق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان ها و... اقدام کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس