به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۱۹۹۳۸۶

ثبت رکورد جدید دمای هوا در قطب جنوب

گروه علمی: دماسنج یک مرکز پژوهشی آرژانتین در قطب جنوب دمایی را ثبت کرده که در طول تاریخ سابقه نداشته است؛ ۳/ ۱۸ درجه سانتیگراد. این میزان هشت دهم درصد بیشتر از رکوردی است که پنج سال پیش به ثبت رسید.
ثبت رکورد جدید دمای هوا در قطب جنوب
گرمایش زمین، گرچه برخی سیاستمداران منکر آن هستند و برخی مانند رئیس جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ آن را به تمسخر می‌گیرند، واقعیتی است که هر روز جلوه‌ای از آن در گوشه‌ای از کره زمین خود را به رخ می‌کشد. در یکی از تازه‌ترین نمونه‌های این پدیده، دماسنج مرکز پژوهشی دانشمندان آرژانتینی در قطب جنوب (Esperanzan) بیشترین دمای هوا در روز پنج‌شنبه ۱۷ بهمن (ششم فوریه) را ۳/ ۱۸ درجه سانتیگراد ثبت کرد. این بالاترین دمایی است که از سال ۱۹۶۱ تا کنون در این ایستگاه تحقیقاتی ثبت شده است. رکورد قبلی مربوط به ماه مارس سال ۲۰۱۵ با دمای ۵/ ۱۷ درجه سانتیگراد بود. روز پنج‌شنبه در یک ایستگاه پژوهشی دیگر آرژانتین در قطب جنوب موسوم به Marambio نیز هوا به طرز بی‌سابقه‌ای گرم‌تر از معمول بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دمای ثبت شده در این ایستگاه ۱/ ۱۴ درجه سانتیگراد بوده که بیشترین دمای ثبت شده در ماه فوریه از سال ۱۹۷۱ تا کنون محسوب می‌شود.  پژوهشگران آرژانتینی از ۱۱۴ سال پیش تا کنون در قطب جنوب حضور دارند و در چند ایستگاه تحقیقاتی مشغول به کار هستند. این کشور آمریکای جنوبی یکی از امضاءکنندگان قراردادی است که سال ۱۹۶۱ برای بهره‌برداری مسالمت‌آمیز، و پیش از همه به منظور پیشبرد برنامه‌های پژوهشی در قطب جنوب امضاء شد. اغلب پژوهشگران آب شدن یخچال‌ها و لایه‌های یخی قطب جنوب را پیامد گرمایش زمین و یکی از عوامل اصلی بالا رفتن سطح آب دریا در سرتاسر جهان می‌دانند.

 
برچسب ها: دمای هوا قطب جنوب