به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۹۹۵۲۳

کاهش حساسیت بورس به ریسک های سیاسی

گروه اقتصادی: یک تحلیلگر بازارهای مالی، تحریم‌های جدید بر بازار سرمایه را کم اثر دانست و گفت: حساسیت بازار به ریسک های سیاسی و تحریم ها از جمله در شرکت‌های گروه معدنی و فولادی کاهش یافته است .
کاهش حساسیت بورس به ریسک های سیاسی
به گزارش سنا،موسی احمدی گفت: به نظر می‌رسد فعال‌شدن مکانیزم ماشه، آثار و تبعات منفی بر تجارت خارجی کشور داشته و محدودیت‌های تازه ای را بر تراکنش پولی و مالی با شرکای کنونی در پی داشته باشد اما از سوی دیگر در صورت داشتن آثار دلاری در برخی نمادها می‌تواند اثر افزایشی هم داشته باشد.  احمدی با بیان اینکه  همیشه در بازارهای مالی شاهد وقوع رخدادهایی هستیم که در مواقعی از برخی از آن‌ها به عنوان "اقدامات غیرمنتظره" و از برخی دیگر به عنوان " تهدید نادیده گرفته " یاد می‌شود، گفت: در ادبیات مالی مورد اول را قوی سیاه و مورد اخیر را کرگدن خاکستری نام‌گذاری کرده‌اند. دلیل این نام‌گذاری‌ها هم توجه دادن سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران به رخدادهای محتمل در فضای سرمایه‌گذاری و لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای آن‌هاست.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی و فضای عدم‌اطمینان ایجاد شده پس از آن موجب شد سرمایه‌گذاران با احساس فضای ناامن ناشی از آن به فکر حرکت سرمایه خود به فضای امن‌تر از بازار سرمایه و عمدتاً بازارهای موازی بیفتند که موجب کاهش موقت شاخص‌های بازار سرمایه و افزایش شاخص‌های بازارهای موازی شد.

وی توضیح داد: روند تغییرات بازارهای مالی جهانی و شاخص ها نیز پس از انتشار خبر بسیار شدید بود اما عکس‌العمل و جهش مجدد شاخص‌های بازارهای مالی جهان پس از پاسخ موشکی ایران به آمریکا نشان داد که بازارهای مالی از احتمال رخداد کشمکش نظامی بیش‌تر میان ایران و آمریکا چشم‌پوشی کرده است. لذا پس از این حمله و عکس‌العمل‌های بعد از آن از سوی دو کشور این تنش‌ها فروکش کرد و به تبع آن شاهد کاهش قیمت نفت خام و بهبود شاخص‌ بازارهای سهام بود.به گفته احمدی، بازار به این نتیجه رسیده است که ریسک کشمکش‌های نظامی میان دو کشور در منطقه به طرز قابل توجهی کاهش یافته و دو طرف تمایلی برای ادامه درگیری نشان نداده اند . بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از این واکنش‌ها به احتمال واکنش‌های بعدی دو کشور خصوصاً در مورد تنگه هرمز و احتمال دغدغه‌های کاهش صادرات نفت جهانی از منطقه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون با برطرف شدن مقطعی موضوع فوق، دغدغه موجود بازار سرمایه بر گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها متمرکز شده است، افزود: همچنین بهبود جو روانی و بهبود سطح ریسک در اقتصاد جهانی مربوط به توافقاتی در زمینه کشمکش تجاری میان آمریکا و چین و روند صعودی بازارهای کالایی فلزات و مس نیز بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده است. وی اظهار داشت: بازگشت شاخص در هفته گذشته به نحوی بود که در مورد بسیاری از شرکت‌ها، قیمت‌ها به سطح قبل از شوک برگشته و در برخی موارد هم از آن عبور کرده است. این در حالی است که شاخص بورس قبل از این تنش، عدد ۳۸۴ هزار را دیده بود که پس از شوک، با ۱۰ درصد کاهش مواجه شد و با بهبود شرایط هم‌اکنون تا ۴۵۰ هزار رشد کرده است. احمدی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان اذعان داشت که در این میان تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری از طریق ارتقاء سطح سواد مالی و تقویت جایگاه تحلیل‌گری در بازار می‌تواند از رفتارهای هیجانی کاسته و از عواقب ناگوار آن بکاهد. این موضوع نیازمند اتخاذ استراتژی‌های بلندمدت و برنامه ریزی از سطوح سنی پایین بوده و نوعی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تلقی می‌شود.