به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۹۹۹۹۸

«خروج» همایونفر به سمت سیمرغ چهارم

گروه فرهنگ و هنر: عباس اسماعیل گل در یادداشتی، کارن همایون‌فر را یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن در جشنواره امسال معرفی کرده است.
«خروج» همایونفر به سمت سیمرغ چهارم
«کارن همایونفر بدون شک یکی از معدود آهنگسازان مطرح سینمای ایران است که در کارنامه کاری اش همکاری با بسیاری از نامداران سینمای ایران به چشم می‌خورد که اتفاقا در عموم موارد این همکاری برای اغلب فیلمسازها نقطه اتکا و عطفی به شمار می‌رود زیرا کارن همایون‌فر با پشتوانه داشتن ۳ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر و ۵ تندیس زرین جشن سینمای ایران به خوبی جایگاه خود را در میان اهالی سینما تثبیت کرده است.همایون‌فر حالا تبدیل به یک برند معتبر در عرصه موسیقی فیلم در سینمای ایران شده است که بسیاری از کارگردانان سینما برای ارتقای سطح کیفی آثارشان و همچنین افزایش شانس برنده شدن اثرشان برای کسب یکی از سیمرغ های بلورین جشنواره فیلم فجر و یا تندیس زرین جشن خانه سینما، پیشنهاد همکاری به همایونفر را ارایه می‌دهند. البته کارنامه کاری همایون‌فر نشان می‌دهد او از آن دسته آهنگسازانی است که با وسواس بسیار دست به انتخاب آثار می‌زند تا با پرکاری بدون برنامه به کیفیت کاری خود لطمه وارد نکند و شاید یکی از مهمترین علل موفقیت او طی این سال‌ها به ویزه در چند سال اخیر، همین دقت و وسواس او در انتخاب اثر و تَن ندادن به هر پیشنهادی برای رسیدن به درآمد و سود بیشتر است.

اما در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، کارن همایونفر به عنوان یکی از پرافتخارترین موزیسین‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر، با ساخت موسیقی متن دو فیلم مهم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی حضوری پررنگ در جشنواره سی و هشتم ملی فیلم فجر دارد. همایونفر که با «خروج»، چهارمین همکاری خود با ابراهیم حاتمی‌کیا را تجربه کرده است به گواه بسیاری از کارشناسان موسیقی و منتقدان، توانسته نوع خاصی از موسیقی متن را در جدیدترین ساخته حاتمی‌کیا ارایه دهد که با توجه به اتفاقات فیلم و حال و هوای جاده‌ای آن، مخاطبان تصور می‌کنند آهنگساز و فیلمساز یک نفر است. زیرا موسیقی متن فیلم همخوانی عجیبی را با اتفاقات و سکانس های فیلم دارد. سکانس‌هایی که بسیاری از آن‌ها بدون دیالوگ‌ هستند و این همراهd موسیقی با تصویر است که باعث انتقال درست حس موردنظر فیلمساز در آن سکانس به مخاطبانش می‌شود.در این شرایط و با در نظر گرفتن سطح کیفی بالای آهنگسازی این اثر نسبت به سایر فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، با قاطعیت می توان گفت که کارن همایونفر امسال هم یکی از شانس‌های اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره سی و هشتم خواهد بود. مگر آن که اتفاقات خاصی رخ دهد و شرایط غیرسینمایی از جمله قصه انتقادی «خروج» نسبت به عملکرد دولت، باعث شود که شرایط بر نادیده گرفتن معیارهای حرفه‌ای و کنار گذاشتن همایون‌فر از میان مدعیان سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فجر امسال باشد.

البته شاید یکی از نگرانی هایی که منجر به برنده نشدن سیمرغ بلورین توسط همایونفر در جشنواره امسال باشد اینک ههیات داوران بخواهند در اقدامی غیرحرفه ای، ملاحظه ای قابل پیش بینی را لحاظ کنند و به بهانه اینکه او دو سال پیش و برای ساخت موسیقی متن «به وقت شام» برنده بهترین موسیقی متن جشنواره شده است، نباید با فاصله‌ای اندک دوباره به سیمرغ برسد. این در حالی است که در تاریخ همین جشنواره فیلم فجر و اتفاقا در همین دوره‌های اخیر، بازیگری همچون نوید محمدزاده دو دوره پشت سرهم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر شد و اگر مبنای قضاوت داوران سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر نیز کیفیت کار و مسایل فنی و تکنیکی باشد، قطعا کارن همایونفر اصلی‌ترین شانس گرفتن سیمرغ بلورین بهترین موسیقی جشنواره امسال است.این موضوع با توجه به این نکته که همایون‌فر امسال برای دو اثر بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر موسیقی متن ساخته و اتفاقا کار او در هر دو اثر نیز باکیفیت شده است، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. البته با توجه به ترکیب هیات داوران این دوره از جشنواره امید بسیاری وجود دارد که امسال نیز به جای توجه کردن به ملاحظه‌کاری‌های غیرحرفه‌ای، کیفیت فنی و تکنیکی آثار مبنای قضاوت داوران قرار گیرد.»
مرجع : صبا