کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا امکان رجوع در طلاق توافقی وجود دارد؟

21 بهمن 1398 ساعت 17:16

گروه جامعه: طلاق یکی از عقود لازمی است که باید به اجرا درآمده و اصل و آثار آن توسط اجتماع اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، محترم شمرده شود.


یکی از آثار طلاق – رجوع – نام دارد. بسیاری از افراد جامعه اطلاعات حقوقی کافی را در این زمینه ندارند و اصولا حتی با نام آن هم آشنایی ندارند.
امروزه با توجه به افزایش آمار طلاق از نوع طلاق توافقی، سوالات مختلفی در خصوص رجوع در این نوع طلاق به وجود آمده است که در ادامه به پاسخ مهمترین سوال مطروحه در این زمینه با عنوان - آیا امکان رجوع در طلاق توافقی وجود دارد؟ - خواهیم پرداخت در ادامه با وکیل خانواده همراه باشید.

رجوع در طلاق به چه معناست؟
رجوع در لغت به معنای مراجعه کردن می‌باشد و در امر طلاق به معنای مراجعه زوج به زوجه بوده و هدف از این مراجعه بازگشت به زوجیت کامل و قانونی است بی آنکه نیاز به عقد نکاح مجدد باشد.
با این حال قواعد خاصی بر آن حکم فرما بوده و مهمترین شرط وقوع آن، شرط زمان است که در علم حقوق و با اقتباس از علوم فقهی، عده نام دارد. این قواعد عبارتند از:

-   رجوع باید از جانب مرد صورت گیرد.
-   رجوع باید در زمان عده انجام گردد.
-   رجوع به هر کدام از اقسام عملی و قولی قابل انجام است.
-   رجوع آثار طلاق را از بین می‌برد.

مقصود از رجوع قولی، گفتار همسر در خصوص بطلان طلاق و ادامه زوجیت مجدد است و رجوع فعلی به معنای افعالی است که نشان دهنده درخواست ادامه زندگی مشترک از جانب مرد است، همچون بوسیدن، بغل کردن و یا آمیزش جنسی.

طلاق رجعی و تفاوت آن با طلاق بائن
مقصود از طلاق رجعی، طلاقی است که به نحوی از انحا قابل رجوع بوده و در صورتی که قابل رجوع نباشد، طلاق بائن نام دارد.
طلاق بائن قابل رجوع نبوده و به محض وقوع عقد طلاق، زوجین از یکدیگر جدا شده و آغاز زوجیت دوباره آن‌ها، نیازمند عقد نکاح مجدد است. از جمله می‌توان به طلاق خلع و مبارات اشاره نمود که در این زمینه می‌توانید از وکیل طلاق توافقی مشاوره نمایید.

طلاق توافقی
اگر دقت نمایید سوال اصلی مقاله پیش رو، تاثیر توافقی بودن طلاق در امکان و یا عدم امکان رجوع در طلاق می‌باشد. ابتدا توضیح کوتاهی در خصوص طلاق توافقی ارائه می‌نماییم.
طلاق توافقی یکی از انواع جایز طلاق است که نحوه اجرای مسائل مال و غیر مالی در آن، بستگی به توافقات زوجین دارد. مقصود از توافقات مالی، توافق در نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت مواردی همچون مهریه، نفقه معوقه، اجرت المثل و غیره است. مهمترین امور غیر مالی نیز در خصوص حضانت فرزندان مشترک است که دادگاه پس از بررسی توافق ایجاد شده به آن ترتیب اثر می‌دهد.
همانگونه پیداست این طلاق از ابتدا تا انتها بر پایه توافقات قانونی زوجین مبتنی بوده است و دادگاه خانواده نیز این توافقات را در حدود قانون محترم شمرده و به آن‌ها ترتیب اثر می‌دهد.

امکان رجوع در طلاق توافقی
اکنون به پاسخ مهمترین سوال مطرح شده در این مقاله خواهیم پرداخت. آیا امکان رجوع در طلاق توافقی وجود دارد؟
باید دقت نمایید که طلاق اعم از توافقی و غیر توافقی، در صورتی که قبل از وقوع نزدیکی رخ دهد، رجعی نبوده و امکان رجوع نیز در طلاق وجود ندارد. زمانی که از امکان رجوع در طلاق توافقی سخن به میان می‌آید، مقصود طلاقی است که پس از وقوع نزدیکی بین زوجین رخ دهد.
قانونگذار جمهوری اسلامی ایران، هر چند بسیاری از انواع طلاق را برای حفظ بنیاد خانواده و ارزش والای آن، از نوع رجعی خوانده است با این حال توافق زوجین در خصوص طلاق توافقی باعث شده است این نوع طلاق در عداد طلاق بائن قرار بگیرد و ضرورت احترام به توافقات قانونی دو فرد بالغ ضرورت چنین امری را نمایان می‌سازد.

توافق زوجین در خصوص رجوع در طلاق توافقی
اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که:
-    آیا زوجین می‌توانند در خصوص رجوع در طلاق توافقی نیز توافق نموده و آثار طلاق را از بین ببرند؟
نظم اجتماعی و ارزش معنوی زندگی مشترک، چنین اجازه ای را در حدود قوانین جمهوری اسلامی ایران به زوجین نداده است. زوجین شاید نزد خود چنین توافقی بنمایند اما این توافق به هیچ صورتی، قابلیت استناد قانونی نداشته و در صورت تمایل زوجین به شروع زندگی مجدد، عقد نکاح مجدد ضروری خواهد بود.

وکیل خانواده
دعاوی خانوادگی اگر به طول بیانجامد علاوه برر ضررهای مادی ، فشار روانی بسیاری را هم برای طرفین دعوا وارد خواهد ساخت هوشمندانه ترین راه برای تسریع در روند رسیدگی و رسیدن به نتیجه مطلوب در دعاوی خانوادگی استفاده از وکیل خانواده متبحر در این زمینه است . گروه حقوقی عدل جویان از بهترین و برترین وکیل خانم و مرد تهران برای پیگیری دعاوی خانواده از جمله مهریه و طلااق و... استفاده می‌نماید .جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید وارد سایت گروه حقوقی عدل جویان ، به آدرس اینترنتی https://adljooyan.com شده و از قسمت پرسش و پاسخ حقوقی جواب سوالات خود را به دست آورید.  برای تماس با وکیل خانواده و اخذ مشاوره حقوقی رایگان با شماره 44386581-021 ارتباط برقرار کنید . وکلای دل سوز عدل جویان آماده پاسخگویی شما عزیزان  هستند.


کد مطلب: 200026

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200026/آیا-امکان-رجوع-طلاق-توافقی-وجود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir