به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۰۰۱۴۳

کارگردان زن سوری با شعری عربی در اسكار

کارگردان زن سوری با شعری عربی در اسكار
گروه هنری: علاوه بر ناتالی پورتمن، بازیگر و فیلمساز اسرائیلی- آمریکایی که با لباس خود در مراسم اسکار اعتراضش را به تبعیض نشان داد، لباس وعد الخطیب، کارگران سوری که با مستند «برای سما» نامزد جایزه اسکار بهترین مستند شده بود نیز حاوی پیام سیاسی بود.

«برای سما»، فیلم مستندی است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد و روایت زندگی وعد الخطیب از زندگی خود، دختر و همسرش در سال‌های جنگ سوریه در حلب است. وعد الخطیب، شب گذشته همزمان با مراسم اسکار ۲۰۲۰ همراه با دخترش سما و همسرش روی فرش قرمز با لباس بلند ساتن صورتی که روی دامن آن شعری به زبان عربی نوشته شده بود، ظاهر شد. در این شعر آمده است: «ما جرات کردیم رویاپردازی کنیم و از [حمایت از]‌ کرامت انسانی پشیمان نخواهیم شد.»

طراح این لباس، یک زن سوری دیگر با نام «ریم المصری» است. خانم المصری به خبرنگار بخش عربی یورونیوز گفت که از واکنش‌ها نسبت به طراحی لباسی که انجام داد، شگفت‌زده شده است. این طراح لباس که در این رشته در حلب تحصیل کرده است پس از ۱۰ سال وقفه در کارش به‌دلیل جنگ در سوریه، با طراحی این لباس به دنیای مد بازگشت. وی که هم اکنون در ترکیه ساکن است در اینباره گفت: «نمی‌توانستم تصور کنم که دوباره به دنیای طراحی لباس برگردم و با چنین موقعیت بزرگی کارم را بار دیگر شروع کنم.»

رابطه این هنرمند با کارگردان مستند و همسرش او را به این جهان سوق داد. پیشنهاد شعر روی لباس را وعد الخطیب به ریم ارائه داد و احمد عقیل هنرمند خطاط آن را متناسب با لباس خطاطی کرد. دوخت این لباس در زمان کوتاهی انجام شد و حتی ترس از این موضوع وجود داشت که به مراسم اسکار نرسد اما لباس با گذر از غازیان تپه، استانبول، لندن در نهایت به ایالات متحده رسید. طراح این لباس با توجه به اینکه توانست توجه‌ها را به سمت خود جلب کند خود را برای طراح‌های بیشتر در آینده آماده می‌کند.

لباس ناتالی پورتمن با گلدوزی نام کارگردانان زن - آسوشیتدپرس 
علاوه بر الخطیب، ناتالی پورتمن نیز با لباسی که روی آن اسامی کارگردان‌های زن گلدوزی شده بود، خبرساز شد. روی لباس پورتمن نام فیلمسازانی مانند گرتا گرویگ کارگردان فیلم زنان کوچک، لولو وانگ کارگردان فیلم وداع، سلین سیاما کارگردان فیلم پرتره زنی در آتش به چشم می‌خورد. این افراد با وجود داشتن کارهای شاخص اما نامزد اسکار نشده بودند. نامزدهای اسکار بهترین کارگردانی در اسکار ۲۰۲۰ همه مرد بودند.
برچسب ها: نامزدهای اسکار