کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تخلف بیمارستان ها در ارجاع بیماران

23 بهمن 1398 ساعت 9:13

گروه جامعه: مشکلات نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات بیمارستان ها از سوی بیمه ها، باعث شده تا بیماران بستری برای تهیه داروها و لوازم مصرفی مورد نیاز به خارج از بیمارستان ارجاع داده شوند.


به گزارش مهر، موضوع ارجاع بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم مصرفی، بعد از اجرای طرح تحول سلامت به شدت زیر ذره بین نظارتی وزارت بهداشت قرار داشت تا مبادا بیمارستان‌ها در این خصوص قصور کرده و بیماران را با مشکل مواجه سازند.یکی از بندهای طرح تحول سلامت در آغاز اجرای آن، ممنوعیت ارجاع بیمار بستری به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم مصرفی پزشکی بود. دستورالعملی که در ابتدا خیلی خوب اجرا می‌شد و خیال بیماران از این جهت آسوده بود که دغدغه تهیه دارو و…، در مدت زمان بستری را نداشته باشند. اما، این شرایط در سال‌های بعد و یکی دو سال اخیر که منابع سلامت با محدودیت‌هایی مواجه شده است، تغییر کرده و حالا چند صباحی است که بیمارستان‌ها در تأمین نیازهای دارویی و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران بستری، با مشکلاتی مواجه شده اند. به طوری که بعضاً اخباری به گوش می‌رسد که فلان بیمارستان مجبور شده از همراه بیمار بستری بخواهد برای تهیه دارو و لوازم مصرفی مورد نیاز بیمارشان، به سراغ داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی بروند.اجرای این دستورالعمل در ابتدا فقط شامل بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی بود، اما از سال گذشته وزارت بهداشت این دستورالعمل را برای بیمارستان‌های خصوصی هم الزامی ساخت. این در حالی است که مشکلات نقدینگی بیمارستان‌ها در هر دو بخش دولتی و خصوصی، باعث شده مراکز درمانی در تهیه و تأمین داروها و وسایل پزشکی مورد نیاز بیماران بستری، با محدودیت‌هایی مواجه شوند که در نهایت این مشکل متوجه بیمار می‌شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در خصوص موضوع ارجاع بیماران بستری به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی، به خبرنگار مهر، گفت: در ابتدا این برنامه در بیمارستان‌های دولتی اجرا شد و حالا این بخشنامه شامل بیمارستان‌های خصوصی و عمومی غیر دولتی نیز می‌شود، به طوری که هیچ بیمارستانی حق ندارد بیمار بستری را برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع دهند.وی ضمن اشاره به نظارت‌ها و بازرسی‌های وزارت بهداشت، تاکید کرد: مردم و بیماران در صورت مواجه شدن با چنین تخلفاتی، موضوع را با ۱۹۰ در میان بگذارند و مطمئن باشند که پیگیری و برخورد قاطع خواهد شد.در همین حال، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی را تخلف دانست و گفت: وزارت بهداشت در برخورد با این قبیل تخلفات، دو رویکرد را دنبال می‌کند.
وی توضیح داد: اولین رویکرد وزارت بهداشت، کاهش درجه اعتباربخشی بیمارستان است.معاون درمان وزارت بهداشت با اذعان به این موضوع که نمی‌گوییم چنین تخلفاتی در بیمارستان‌ها نیست، افزود: رویکرد دوم وزارت بهداشت، برخورد با رئیس و مدیر بیمارستان در بخش دولتی است.جان بابایی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا آمار و گزارش‌هایی از تخلفات بیمارستان‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: گزارش داریم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برخورد با این قبیل تخلفات از چند ناحیه صورت می‌گیرد. به طوری که پرونده بیمارستان‌های متخلف در تعزیرات نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: لیست بلند بالایی از تخلفات بیمارستان‌ها در ارجاع بیماران را داریم که اگر لازم باشد، منعکس خواهیم کرد. اما، آنچه مسلم است اینکه وزارت بهداشت در برخورد با این تخلفات کوتاه نمی‌آید.معاون درمان وزارت بهداشت، از افزایش اعتبار برای خرید لوازم مصرفی گران قیمت بیماران بستری خبر داد و گفت: این اعتبار در سال ۹۸ دیده شد و برای سال آینده نیز پیش بینی شده است تا بیمارستان‌ها بتوانند از طریق هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، نسبت به تهیه لوازم مصرفی گران قیمت برای بیماران اقدام کنند.در همین حال ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفت: ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، شامل همه داروها و تجهیزات پزشکی بستری می‌شود.در هر حال معاون درمان وزارت بهداشت، بروز این قبیل تخلفات را رد نمی‌کند و در عین حال، برخورد قاطع با بیمارستان‌های متخلف را مورد تاکید قرار می‌دهد. این در حالی است که بیمارستان‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند و لاجرم، چاره‌ای ندارند جز اینکه تهیه برخی از اقلام دارویی و وسایل پزشکی مورد نیاز بیماران را به همراهان بیمار بسپارند.


کد مطلب: 200268

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200268/تخلف-بیمارستان-ارجاع-بیماران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir