کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درباره محدود کردن اختیارات جنگ

هشدار دونالد ترامپ درمورد اختیاراتش درباره ایران

24 بهمن 1398 ساعت 15:05

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره تصویب طرحی که اختیارات او را در زمینه جنگ با ایران محدود می‌کند به سنای آمریکا هشدار داد.


دونالد ترامپ در توئیت‌هایی نوشته است که این حرکت سنا «علامت بدی» به ایران می‌فرستد و به تهران اجازه می‌دهد که بدون ترس از مجازات دست به اقدام بزند. او نوشته است: «برای امنیت کشورمان بسیار حائز اهمیت است که سنای ایالات متحده به طرح اختیارات جنگی درباره ایران رای ندهد. ما در ارتباط با ایران خوب پیش می‌رویم و زمان آن نیست که از خود ضعف نشان بدهیم». به گفته ترامپ، «آمریکایی‌ها کاملا از حمله ما به [شهید] سلیمانی [.....] حمایت می‌کنند. اگر دست من بسته باشد، ایران میدانی باز خواهد داشت. این اقدام پیام بدی می‌فرستد». رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از توئیت خود، دمکرات‌ها را متهم کرده که «تنها برای شرمسار کردن جمهوریخواهان» این کار را می‌کنند و افزوده که «نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد!»
دمکرات‌ها ماه گذشته اعلام کردند برای تصویب طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری، رای کافی در سنا دارند. این طرح از رئیس‌جمهوری می‌خواهد که پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، از کنگره اجازه بگیرد. مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دمکرات‌ها است، دهم بهمن امسال دو طرح را جهت محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهوری برای حمله نظامی به ایران تصویب کرد. بر اساس یکی از این دو طرح، هرگونه استفاده از وجوه فدرال برای نیروهای نظامی در تهاجم احتمالی علیه ایران بدون تصویب کنگره ممنوع خواهد بود. این طرح با ۲۲۸ موافق در مقابل ۱۷۵ رای مخالف تصویب شد. طرح دیگر، مجوز جنگی سال ۲۰۰۲ را که برای اقدام نظامی به منظور سرنگونی صدام حسین، مورد استفاده قرار گرفت لغو می‌کند.
به گزارش رسانه‌های آمریکا، این طرح باعث شده بود که از سال ۲۰۰۲ تاکنون روسای‌جمهوری آمریکا از این اختیار برخوردار باشند که علیه دشمنان جدید وارد جنگ شوند. طرح یاد شده با ۲۳۶ رای موافق و ۱۶۶ رای مخالف تصویب شد. در جریان رای‌گیری برای این طرح تعدادی از نمایندگان جمهوریخواهان به دمکرات‌ها پیوستند. این دو طرح‌ باید در سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است، نیز به تصویب برسد. از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، مناسبات تهران و واشینگتن وارد دوره بسیار تنش‌آلودی شده است و دو کشور در مقاطع مختلف منافع یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. دمکرات‌ها نگران هستند که رویارویی بین ایران و آمریکا باعث شود که ایالات متحده وارد جنگی جدید در خاورمیانه شود. مجلس نمایندگان آمریکا ۱۹ دی‌ماه امسال قطعنامه‌ غیر الزام‌آوری را تصویب کرد که از دونالد ترامپ می‌خواهد تا پیش از اقدام نظامی دیگری علیه ایران تایید کنگره را بگیرد.


کد مطلب: 200496

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200496/هشدار-دونالد-ترامپ-درمورد-اختیاراتش-درباره-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir