به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۲۰۰۵۹۶
کاخ سفید: دونالد ترامپ این مصوبه را وتو می‌کند

تصویب محدود کردن اختیارات جنگی رییس‌جمهور آمریکا

گروه بین‌الملل: سنای آمریکا به محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور برای آغاز جنگ با ایران رای داد.
تصویب محدود کردن اختیارات جنگی رییس‌جمهور آمریکا
این نهاد قانون‌گذاری آمریکا که در آن جمهوری‌خواهان همقطار ترامپ اکثریت را در اختیار دارند، پنج‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه طرح محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری برای آغاز جنگ با ایران را به رای گذاشت که با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف تصویب شد. هشت جمهوری‌خواه به همراه دموکرات‌ها موافق قانون محدود شدن اختیارات ریاست جمهوری برای شروع جنگ با ایران بوده‌اند. قبلا مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است، ۱۰ بهمن با ۲۲۸ موافق در مقابل ۱۷۵ رای مخالف دو طرح را جهت محدود کردن اختیارات ترامپ، برای حمله نظامی به ایران تصویب کرده بودند. بر اساس یکی از این دو طرح، هرگونه استفاده از وجوه فدرال برای نیروهای نظامی در تهاجم احتمالی علیه ایران بدون تصویب کنگره ممنوع خواهد بود. طرح دیگر، مجوز سال ۲۰۰۲ را که برای اقدام نظامی به منظور سرنگونی صدام حسین، مورد استفاده قرار گرفت، لغو می‌کند. ترامپ روز چهارشنبه ۲۳ بهمن درباره تصویب این طرح‌ها در سنای آمریکا هشدار داد.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت‌هایی نوشته بود که این حرکت سنا «علامت بدی» به ایران می‌فرستد و به تهران اجازه می‌دهد که بدون ترس از مجازات دست به اقدام بزند. ترامپ در بخش دیگری از توئیت خود، دمکرات‌ها را متهم کرده که «تنها برای شرمسار کردن جمهوری‌خواهان» این کار را می‌کنند و افزوده که «نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد». کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ این مصوبه را وتو کند. نمایندگان کنگره برای اجتناب از وتوی مصوبه خود به دو سوم آرای اعضای مجلس نمایندگان و سنا نیاز داشتند که این امر محقق نشد. از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، مناسبات تهران و واشینگتن وارد دوره بسیار تنش‌آلودی شده است و دو کشور در مقاطع مختلف منافع یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. دمکرات‌ها نگران هستند که رویارویی بین ایران و آمریکا باعث شود که ایالات متحده وارد جنگی جدید در خاورمیانه شود.

سناتور تیم کین از نویسندگان طرح محدودیت اختیارات ریاست جمهوری برای جنگ با ایران می‌گوید این مصوبه، نه علیه ترامپ و نه حتی (مقامات آتی) ریاست جمهوری است، بلکه ابزاری برای قدرت بخشیدن به کنگره برای اعلام جنگ است. وی گفت هر نوع تهاجمی باید نیازمند مذاکره با کنگره و رای نمایندگان باشد. اما جیم اینهاف، سناتور جمهوری‌خواه که از مخالفان این طرح بود، دستور ترامپ به ارتش این کشور برای هدف قرار دادن (شهادت) قاسم سلیمانی را "دفاع از خود" ارزیابی کرد و گفت: «جنگی با ایران در کار نیست. حمله‌‌ای هوایی که جنگ نیست. مجازات ایران برای کشتن شهروندان آمریکایی که جنگ نیست». او همچنین گفت: «در واقع تصمیم رئیس جمهوری برای از میان برداشتن قاسم سلیمانی از خطر جنگ کاست، چرا که به ایران نشان داد، [پشتیبانی از] تروریسم بهای خود را خواهد داشت».