به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۰۰۶۸۰

فرصت کم بود، توقع شاهکار نداریم

گروه فرهنگی: دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد تنوع و کیفیت‌گرایی‌ را از رویکردهای مهم این جشنواره برشمرد اما تاکید کرد به دلیل فرصت اندکی که برای تولید نمایش وجود داشته است، توقع شاهکار نداریم.
فرصت کم بود، توقع شاهکار نداریم
به گزارش ایسنا، بنفشه بدیعی درباره شیوه انتخاب آثار در این جشنواره گفت: بیش از ۲۰ نمایش در این جشنواره به صحنه می‌روند. ما برای دوره اول فراخوانی ندادیم چون فرصت بسیار اندک بود ولی ازآن‌جاکه در چند سال اخیر درگیر جشنواره تهران مبارک بودیم، کم و بیش با آثار عروسکی جدید آشنایی داشتیم و تلاش کردیم آثاری را انتخاب کنیم که به لحاظ تکنیکی متنوع باشند، کیفیت قابل قبولی داشته باشند و مناسب اجرا در سالن‌های یزد باشند.او تاکید کرد: تمرکز ما بیشتر بر مخاطب عام است و بویژه در برنامه افتتاحیه به این موضوع خیلی توجه داریم، ولی نمایش‌هایی هم داریم که کاملا مناسب مخاطبان تخصصی تئاتر عروسکی است.این فعال نمایش عروسکی درباره تولیدات استان یزد در این جشنواره گفت: قرار بود در یک بازه زمانی چندماهه نمایش‌ها آماده شوند، ولی به دلیل بروکراسی‌های همیشگی فرصت از دست رفت؛ با این حال چند اثر داریم که تولید استان هستند. در حال حاضر یک کارگاه آموزشی در حال برگزاری است که نتیجه آن به جشنواره می‌رسد. یکی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره حضور دارد. تمرین یک اثر دیگر هم شروع شده و چون تقریبا پیش‌تولیدی داشته، می‌توان امیدوار بود که با سرعت نمایش‌شان را به جشنواره برسانند. چند نمایش مدل دانش‌آموزی و کانونی هم هستند. مجموع این کارها از آن‌چه پیش‌بینی می‌کردیم، بیشتر است.

بدیعی خاطرنشان کرد: البته که با این فرصت کم انتظار شاهکار نداریم ولی همین که این آثار فرصت اجرا و رویارویی با تماشاگر را پیدا می‌کنند، اتفاق خوبی است. با این پتانسیلی که وجود دارد، اگر این جشنواره مستمر برگزار شود، قطعا می‌توانیم شاهد اجرای نمایش‌های بهتری باشیم.بدیعی که در سه دوره گذشته قائم‌مقام جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک بوده است، در پاسخ به این پرسش که برگزاری این جشنواره چقدر در راستای تربیت نیروهای بومی می‌تواند موثر باشد، گفت: امیدواریم با برگزاری این جشنواره، مردم بومی استان و بویژه مسئولان با ظرفیت‌های نمایش عروسکی آشنا شوند و هر چه بیشتر از آن حمایت کنند و این گونه نمایشی را برای آموزش و نیز سرگرم‌سازی مردم و همین‌طور جذب گردشگر به کار بگیرند.دبیر جشنواره نمایش عروسکی یزد درباره وضعیت سالن‌های تئاتر این شهر گفت: مشخصا چند سالن تئاتر دارند. یکی از آن‌ها تالار هنر است که دو سالن بلک باکس و قاب صحنه‌ای دارد. البته سالن قاب صحنه‌ای‌اش در دست تعمیر است. به جز این یک سالن نسبتا خوب دیگر دارند به نام تالار شرف‌الدین علی که در مرکز شهر قرار دارد و در کنار این‌ها چند آمفی تئاتر هم دارند که هرچند خیلی مناسب تئاتر نیستند ولی غیرقابل استفاده هم نیستند. ضمن این‌که احتمال دارد چند سالن خصوصی هم اضافه شود.

او افزود: همین سالن‌ها با همین امکانات حداقلی خوب هستند و امیدواریم به همین  سالن‌ها هم بیشتر بها داده شود و ایمن‌سازی شوند. البته کانون پرورش فکری هم چند سالن کوچک دارد که فعالند و قرار است برای بخش کارگاه‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.بدیعی در ادامه با اشاره به ثبت شهر یزد در یونسکو افزود: یزد از جمله شهرهای ثبت‌شده در میراث فرهنگی و یونسکو است و جشنواره نمایش عروسکی نیز در راستای برندسازی این شهر برگزار خواهد شد.او ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جشنواره، گردشگران بیش از پیش با این شهر جهانی که بافت قدیمی آن منحصر به فرد است، آشنا شوند.  بدیعی همچنین امیدوار است با برگزاری این جشنواره در یزد تمرکززدایی شود و شهرهای دیگر هم از انرژی‌ها و فرصت‌ها استفاده کنند.این هنرمند تئاتر عروسکی اضافه کرد: در یزد سه دوره جشنواره نمایش خیابانی برگزار شده و در این مدت خیلی هم پیشرفت داشته‌ و تجربیات خوبی به دست آورده‌اند، بنابراین از توانایی و تجربیات ستادی آنان استفاده کرده‌ایم. ما نیز تجربه خود را در برگزاری چند دوره جشنواره تهران مبارک، کنار تجریبات بچه‌های استان گذاشتیم و کوشیدیم از پتانسیل هر دو بخش بهره‌مند شویم.
او با بیان این‌که سفارش‌دهنده این جشنواره، شهرداری یزد است، از همراهی انجمن سینمای جوانان، اداره کل ارشاد استان، انجمن نمایش یزد و ... با این جشنواره خبر داد و یادآوری کرد که «مرضیه برومند» به عنوان مشاور با این جشنواره همکاری می‌کند.نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد، نهم تا سیزدهم اسفندماه ۱۳۹۸ در دو بخش نمایش صحنه‌ای و فضای باز  و با اجرای بیش از ۲۰ نمایش صحنه‌ای در شهر یزد برگزار خواهد شد.