به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۲۰۰۷۱۵

افزایش10برابری بازارسرمایه در تامین مالی نفت

گروه اقتصادی: امروز ۲۶ بهمن ماه «کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت» با حضور دکتر محمدی رییس سازمان بورس، بیژن زنگنه وزیر نفت و مدیران ارشد بازار سرمایه و حوزه نفت برگزار شد؛ در این نشست شرایط بهبود توسعه نظام مالی در حوزه نفت، روش‌های مورد استفاده در تامین مالی و مسایل موجود این مسیر بررسی شد.
افزایش10برابری بازارسرمایه در تامین مالی نفت
به گزارش سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این کنفرانس، یکی از ضروری‌ترین امور مقطع کنونی را تامین مالی در صنعت نفت به عنوان ثروت ملی کشور عنوان کرد و گفت: برای تامین مالی این حوزه در بازار سرمایه اتفاقات خوبی رخ داده است؛ هرچند هنوز به شکل ایده ال نرسیده ایم. دکتر شاپور محمدی اضافه کرد: پذیرش شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در بورس یکی از بحث‌هایی است که همیشه دنبال شده است. در حال حاضر، تعداد شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران افزایش پیدا کرده است که این موضوع خود نوعی تامین مالی محسوب می شود. در واقع سهامدار عمده با فروش سهام، پروژه‌های خود را برای اجرایی شدن تامین مالی می کند.  
روش‌ها و ابزارهای برای تامین مالی در بازار سرمایه متنوع است
وی افزایش سرمایه در پروژه‌های شرکت‌های نفتی را نوع دوم از تامین مالی این حوزه دانست که سابقه اجرا در سال‌های قبل هم داشته است و افزود: اما در حوزه «انتشار اوراق» در سال ۱۳۹۴، پنج هزار میلیارد تومان اوراق برای وزارت نفت منتشر شده است، بعد از آن هم اوراق سلف موازی استاندارد در حجم‌ها و ارزش‌های مختلف در این حوزه منتشر شد؛ این موضوع نشان می‌دهد که ابزارهای موجود بازارسرمایه در حوزه نفت و انرژی مورد استفاده قرار گرفته است، هرچند که تعداد ابزارها و روش‌های تامین مالی بیش از این است.سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: کشور ما از دیگر کشورهای اسلامی دنیا در خصوص ابزارهای مالی اسلامی و تنوع اوراق موفقتر است. در حال حاضر در بورس انرژی و با کمک وزارت نفت، فروش فراورده‌های نفتی جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است؛ همچنین پیش فروش فرآورده‌های نفتی در قالب اوراق سلف استاندارد راهکاری است که برای فروش بهتر این محصولات از طریق بورس انرژی انجام می‌شود، البته برای فروش نفت خام هم زحمات بسیاری کشیده شد به طوری که چند محموله هم این معاملات انجام گرفت.
کاهش ریسک ۳۰ درصدی در تامین‌مالی با شرکت‌های رتبه‌بندی
دکتر شاپور محمدی، ارزش معاملات بورس انرژی در چند سال گذشته را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد که در سال جاری و تاکنون به حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات رسیده است.وی تاکید کرد: البته حجم معاملات در بازار سرمایه ۸۳۰ هزار میلیارد تومان است و تا این لحظه بازار سرمایه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است؛ بنابراین بازار سرمایه این ظرفیت را دارد تا بتواند در حجم‌های بالاتری به تامین مالی در حوزه نفت و گاز  و از طریق انتشار اوراق بهادار بپردازد.  
شرایط «تضامین» در بازار سرمایه برای تامین مالی تسهیل شده است
رییس سازمان بورس مهمترین موضوع در بازارهای مالی را ریسک و بازده دانست و گفت: در تامین مالی برای حوزه نفت و گاز اقدامات زیادی انجام شده و تمهیداتی در نظر گرفته شده است، حتی در این زمینه بازده و طراحی ابزارهای هیبریدی هم انجام شده اما استفاده از این روش‌ها در جاهایی متوقف شده است. در این راستا، «تضامین» یکی از مهمترین مراحلی است که انجام تامین مالی در بازار سرمایه را دچار توقف می‌کند. وی خاطر نشان کرد: در گذشته سازمان بورس برای انجام این امور «تضامین بانکی» را ضروری می دانست اما حالا حدود سه سال است که سازمان بورس، سهام بورسی را نیز به عنوان تضمین قبول می کند؛ همچنین در صورتی که سهام بانکی وجود نداشته باشد، تضمین شرکت‌های سرمایه‌گذاری را هم قبول می‌کند.