به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۲۰۰۹۰۴

تلفات آلودگی هوا دو برابر آمار تصادفات جاده‌ای

گروه جامعه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تصادفات جاده‌ای ما در کشور سبب مرگ ۱۶ هزار نفر در سال می‌شود، اما آلودگی هوا تلفاتی تقریبا دو برابر تلفات جاده‌ای به دنبال دارد.
تلفات آلودگی هوا دو برابر آمار تصادفات جاده‌ای
به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در بیست و یکمین همایش ملی واحد‌های صنعتی و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ضمن اشاره به روز زن و مادر اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پرسنل سازمان محیط زیست را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.وی افزود: امروز محیط زیست یک انتخاب اجباری است چرا که ما سال‌های طولانی به طبیعت فشار وارد کرده‌ایم همچنین افزایش جمعیت و افزایش نیاز سبب وارد شدن آسیب‌هایی به طبیعت شده است. امروزه هیچ صنعت و فعالیتی وجود ندارد که دوستدار محیط زیست باشد. در حال حاضر ما با دو نوع آلایندگی مواجهیم که یکی از آن‌ها سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شود و دیگری اثرات مستقیمی بر سلامت مردم دارد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که گاز کربنیک به‌طور مستقیم سبب گرم شدن زمین می‌شود، تصریح کرد: امروزه صنعت گاوداری در جهان ۷.۱ میلیارد تن در سال معادل گاز کربنیک تولید می‌کند و ۱۸ درصد از آلاینده‌های که سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شوند به گاوداری‌ها مرتبط هستند.معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که مزراع و شالیز‌های جهان ۱۷ درصد معادل گاز کربنیک را تولید می‌کنند تصریح کرد: هر صنعتی به نسبت اقداماتی که انجام می‌دهند آلاینده است. ما در کشور خودرو‌ها را آلاینده اعلام می‌کنیم چرا که به صورت مستقیم خسارت‌هایی به سلامت مردم وارد می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در حال خشک شدن است.
معاون رئیس جمهوری افزود: دولت دوم آقای روحانی هزینه‌های بسیاری را برای حفظ محیط زیست کرده است. متاسفانه در حال حاضر برخی برنامه‌های زیست محیطی ما به دلیل تحریم نیمه تمام مانده است قرار بود ما هر سال ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها تا پایان دولت نوسازی شوند همچنین قرار بود که موتور سیکلت‌های کاربراتوری ظرف ۱۰ سال حذف شوند. تمامی این موارد به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد این در حالیست که کل درآمد دولت صرف واردات کالا‌های اساسی می‌شود و اولویت اول واردات کالا‌های اساسی است.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر ما از صنعت حمل و نقل به دلیل آلودگی هوا گله داریم این آلودگی از بابت سوخت نیست. در سال ۹۶ گزارش‌هایی از مشهد داشتیم که در چند پمپ بنزین سولفور گازوئیل بالای ۱۰ هزار پی پی ام بود. در حال حاضر متوسط بنزین ما تقریبا در کل کشور استاندارد است.
کلانتری با اشاره به این که کشور ما بعد از روسیه بیشترین شدت مصرف انرژی را دارد، تصریح کرد: ما روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. کشور ترکیه که درآمد سرانه بیشتری نسبت به ما دارد و جمعیتی تقریبا معادل جمعیت ما دارد مصرف روزانه بنزینشان کمتر از یک پنجم مصرف ماست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که پروژه‌های زیست محیطی به دلیل تحریم‌ها نیمه تمام مانده است، گفت: قرار بود که ما سالانه ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها تا پایان دولت نوسازی شوند.وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های ما اسقاطی هستند و ۶۰ درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند ما با این وضعیت انتظار هوای پاک را هم داریم. باید گفت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به صورت مستقیم وارد خون بچه‌های زیر شش ماه می‌شوند و مقصر ۶۱ درصد ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون خودرو‌های دیزلی هستند.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با انتقاد از این که عوارض آلایندگی محیط زیست به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود و آن‌ها صرف فعالیت‌های عمرانی و حقوق و مزایا می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر براساس مصوبه بودجه سال ۹۹ قرار است یک سوم این مبلغ صرف محیط زیست شود که امیدواریم این موضوع در مجلس به تصویب برسد.۷۷ واحد صنعتی و خدماتی سبز در همایش ملی صنعت و خدمات سبز برگزیده شدندحمید جلالوندی - مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست - در بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: در همایش امروز از ۵۶ واحد صنعتی سبز و ۲۱ واحد خدماتی سبز تقدیر شد که از این ٧٧ واحد ۴ واحد صنعتی برگزیده و ٣ واحد خدمات برگزیده هستند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: هدف از این همایش ایجاد رویکرد زیست محیطی بین فعالان اقتصادی است و می‌تواند در بستر رقابت‌های بین‌المللی برای بسیاری از واحد‌های صنعتی که فعالیت‌های فرامرزی نیز انجام می‌دهند مفید باشد.وی با اشاره به اینکه فرایند این همایش به صورت خوداظهاری بوده است، گفت: واحد‌های صنعتی براساس شاخص‌هایی که در سامانه سازمان حفاظت محیط زیست تجمیع شده بود این شناخت را پیدا می‌کردند که می‌توانند به آن حد نصاب برسند.جلالوندی ادامه داد: این سامانه را نیز نسبت به سال گذشته تقویت کردیم و اشکالات نرم‌افزاری آن را به حداقل رساندیم.وی با اشاره به اینکه شاخص‌های انتخاب صنایع سبز نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است، گفت: رعایت استاندارد‌های زیست محیطی، ایجاد سیستم پایش لحظه‌ای، ایمنی بهداشت و محیط زیست، استقرار نظام مدیریت سبز از شاخص انتخاب صنایع سبز بوده است.جلالوندی در پایان اظهار کرد: انتظاری که از شاخص‌های انتخاب صنایع سبز داشتیم این بود که عملیاتی و اجرایی باشند و به گونه‌ای نباشد که در رقابت واحد‌های کوچک و بزرگ، واحد‌های کوچک نادیده گرفته شوند.