به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۲۰۰۹۱۴

کودک همسری در شأن دختران ایرانی نیست

گروه جامعه: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: کودک همسری و ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال نه در شان دختران ایرانی است و نه با اقتضائات بهداشت جسمی و سلامت روانی تناسب ندارد.
کودک همسری در شأن دختران ایرانی نیست
به گزارش ایرنا،  معصومه ابتکار در نشست خبری که به بهانه بزرگداشت مقام زن و روز مادر در دفتر معاونت برگزار شد، مهم‌ترین و اصلی ترین محور و برنامه کاری معاونت امور زنان را برقراری عدالت جنسیتی عنوان کرد و افزود: بحث عدالت جنسیتی از تکالیف اسناد بالادستی، سیاست های ابلاغی و تخصصی رئیس جمهوری و قانون برنامه ششم است که از لحاظ مفهومی از مبانی و مفاهیم دینی و صراحت قرآن کریم تبیین و تدوین شده زیرا براساس این مبانی دینی، برتری انسان ها در میزان تقوای آنان است نه جنسیت و قومیت و نژاد و اسلام تبعیض را برنمی تابد.وی ادامه داد: برخی غرض ورزانه این عدالت جنسیتی را به اسناد غرب و تقلید از کشورهای بیگانه نسبت می دهند اما مبانی ما یقینا از تعالیم دینی و فرهنگی ایران است اما انکار نمی کنیم که مانند هر جامعه خردمند دیگری، باید از تجربه و عبرت کشورهای دیگر هم استفاده کرد.
سند ارتقای زنان در ۲۲ استان رونمایی شد
ابتکار درباره عملکرد معاونت امور زنان در یکسال گذشته گفت: از ابتدای دولت دوازدهم که ستاد ملی زن و خانواده تشکیل شد، شاخص های عدالت جنسیتی را که پیش از این مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بود، براساس اطلس وضعیت زن و خانواده در راس امور قرار گرفت و ۱۷۹ شاخص عدالت جنسیتی برای دستگاه و وزارتخانه ها ابلاغ شد. نمونه آن در حوزه ورزش، بحث عدالت در دسترسی به فضای ورزشی برای دختران است حتی برای ورزش های قهرمانی.وی ادامه داد: مرحله بعد از ابلاغ این شاخص ها، تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان ها بود که برای هر استان بر اساس شرایط جغرافیایی و اطلس وضعیت زنان هر استان سندی را آماده کردیم و طی ۲۲ سفر استانی سند ارتقای وضعیت زنان در ۲۲ استان رونمایی شد.این مقام مسئول توضیح داد: با تقسیم کار بین دستگاهی می توان در هشت محور شاخص های عدالت جنسیتی که عبارتند است از آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اقتصادی، سیاسی، امنیت و خانواده به وضعیت مطلوبی دست یافت. با همکاری سایر استان ها امیدواریم تا پایان سال شاهد رونمایی سند در سایر استان ها باشیم.
انتخاب نمایندگان معتقد به اصلاح قوانین برای برقراری عدالت جنسیتی ضرورت دارد
ابتکار با یادآوری این که در حوزه عدالت جنسیتی، بحث اصلاح و بازنگری قوانین یکی از کارهایی است که شورای فقهی و حقوقی معاونت آن را دنبال کرده، گفت: این شورا تاکنون ۱۰ لایحه را پیگیری کرده است.معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه همواره تاکید معاونت بر این است که هرگونه مجوز برای ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سال در قانون متوقف شود، خاطرنشان کرد: باید در قانون اصلاح انجام دهیم که امیدواریم این موضوع به عمر مجلس کنونی برسد. در غیر اینصورت به دلیل اهمیت این موضوعات و ضرورت اصلاح قانون باید تلاش کنیم در انتخابات آینده افرادی به مجلس راه یابند که به این اصلاحات اعتقاد داشته باشند.وی تصریح کرد: همین موضوع حداقل دلیلی است که با وجود همه دل نگرانی ها باید در موضوع انتخابات مجلس مشارکت داشته باشیم، زیرا افرادی وجود دارند که هیچ اعتقادی به این اصلاحات ندارند و معتقدند همه این مسایل نادرست است و به دنبال عقب گرد هستند و امیدوارم این اتفاق رخ ندهد زیرا جامعه ما به اندازه کافی از این رفت و برگشت ها لطمه دیده است.معاون رییس جمهوری افزود: روز گذشته (۲۶ بهمن ماه) هم در کمیسیون لوایح دولت موضوع اصلاح قانون مربوط به افزایش سن ازدواج مطرح شد که خوشبختانه نظر کمیسیون لوایح مثبت بوده و امیدواریم طی این هفته خبرهای خوبی بدهیم.به گفته ابتکار، کودک همسری و ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال نه در شان دختران ایرانی است و نه با اقتضائات بهداشت جسمی و سلامت روانی تناسب ندارد.
انتصاب مدیران زن به بیش از ۲۰ درصد رسیده است
ابتکار در بخشی دیگر از این نشست خبری، به انتصاب زنان در پست های مدیریتی اشاره کرد و گفت: این انتصاب رو به افزایش و رشد است و از ۱۳.۶ درصدی که از ابتدای دولت دوازدهم شروع کردیم به بالاتر از ۲۰ درصد رسیده است. امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به همان وعده ۳۰ درصد برسد. این انتصاب ها را در استان ها در ۱۳ معاون استاندار زن شاهد هستیم.وی ادامه داد: همچنین گزارشی را برای اجلاس منطقه ای و بین المللی پکن با عنوان برنامه ۲۵ آماده کردیم که گزارش وضعیت ۲۵ سال اخیر جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش بر اساس چارچوب زنان و بهداشت، زنان و آموزش، خشونت علیه زنان، زنان و اقتصاد، زنان و فقر، زنان و قدرت و تصمیم گیری، سازکارهای پیشرفت زنان، زنان و حقوق بشر و زنان و محیط زیست تهیه و تنظیم شده است.
۱۲ هزار زن در حوزه اقتصادی توان افزایی شده اند 
معاون رئیس جمهوری یکی دیگر از محورهای فعالیت معاونت را توان افزایی زنان در حوزه های اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: در این محور، چند گروه مخاطب اعم از زنان سرپرست خانوار داریم که اکنون دو برنامه با همکاری وزارت کار و وزارت کشور برای توان افزایی زنان سرپرست خانوار در حال اجرا است که ۱۲ هزار نفر را در برمی گیرد.
وی ادامه داد: در کنار این، تلاش کردیم با گروه های تسهیلگر به زنان روستایی تولید محصولات استاندارد و کاهش مصرف کود و سم را آموزش دهیم که ۱۴۰ محصول گواهی شده ماحصل این روند است. حمایت از صندوق های خرد و تعاونی ها هم برای حمایت از زنان روستایی در دستور کار قرار گرفته است. امسال با کمک جهاد کشاورزی، بوم گردی و حمایت از تولیدات داروهای گیاهی را هم به این کار اضافه کرده ایم. معاون رئیس جمهوری یادآور شد: حمایت از دختران جوان، استارتاپ ها و فعالیت هایی که در حوزه های فناوری های نوین شکل می گیرد را هم در دستور کار قرار دادیم. ضمن این که توان افزایی سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان را با هفت دوره چهار روزه انجام دادیم که طی آن ۱۳۰۰ تشکل آموزش دیدند.
سینما نقش بی بدیلی بر ارتقای جایگاه خانواده دارد
ابتکار درباره این سازمان های مردم نهاد، از رونمایی مستندهای مربوط به سازمان های مردم نهادی که بیش از دهها سال در حال فعالیت هستند خبر داد و گفت: این مستندها مربوط پنج سازمان مردم نهاد دارالاکرام با ۷۰ سال سابقه کار، انجمن زنان ارمنی (هایگین) با ۵۰ سال سابقه، تعاونی نجم و فعالیت های مرحومه اعظم طالقانی، خیریه عصمتیه و زنان زرتشتی ایران است که معاونت در نظر دارد این کار را برای سایر سازمان های مردم نهاد پیاده کند. وی به فعال شدن کارگروه هنر و سینما معاونت اشاره کرد و گفت: این طرح دو بخش دارد که بخشی در تعامل با وزارت ارشاد و بخشی دیگر در تعامل با مردم است که می توانند با تماشای فیلم نظر خود را درباره جایگاه خانواده در فیلم ها برای پرتال معاونت در میان بگذارند زیرا معتقدیم سینما و هنر نقش بی بدیلی در کیفیت و ارتقای جایگاه خانواده دارد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: شاخص های خانواده یعنی سنجیدن وضعیت خانواده، اشتغال، سفر و غیره هم از محورهای معاونت است که این شاخص ها با ۱۰ محور براساس مشورت روانشناسان، جامعه شناسان و کارشناسان تهیه و تدوین شده تا وضعیت خانواده را بسنجیم. 
وی ادامه داد: طرح گفت وگوی ملی خانواده هم در دو سال اخیر در ۵۸ شهر در ۳۱ استان اجرا شده است. حاصل آن هم دو گزارش با عناوین واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی از زاویه خانواده و دیگری بحث گفت و گوی ملی خانواده است تا با بهره گیری از آن چالش های خانواده را رفع کنیم.