به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۲۰۱۹۸۳

کوره‌ زغال‌گیری بیخ گوش درختان پارک ملی دز

گروه جامعه: رئیس پارک ملی دز از صدور حکم تخریب ۱۹ کوره غیرمجاز زغال‌گیری در محدوده این پارک خبر داد.
کوره‌ زغال‌گیری بیخ گوش درختان پارک ملی دز
به گزارش ایسنا، رضا قپانچی‌پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۳ متخلف از جمله متخلفان شکار و صید در پارک ملی دز دستگیر شده‌اند. تعدادی از این افراد نیز با هدف تهیه زغال یا قاچاق چوب نسبت به قطع درختان پارک ملی دز اقدام کرده بودند.
قطع ۲۵ اصله درخت جنگلی
وی افزود: بیشترین تخلف این متخلفان به قطع درختان بومی پارک دز بر می‌گردد؛ این افراد به قطع ۲۵ اصله درخت جنگلی پده و کنار در پارک ملی دز اقدام کرده‌اند. این متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و احکام مختلفی از جمله جرایم نقدی یا سه ماه تا یک سال زندان برای آنان صادر شده است.رئیس پارک ملی دز با بیان اینکه امسال تعداد متخلفان کاهش یافته است، تصریح کرد: میزان جرایمی که در طول سال جاری از متخلفان وصول شده ۴۵ میلیون تومان بوده است. البته برخی پرونده‌ها هنوز در حال پیگیری هستند. به طور مثال دادگاه، حکم یک پرونده قطع اشجار را بیش از ۸۰ میلیون تومان صادر کرده است که هنوز این جریمه پرداخت نشده است.
ایجاد کوره‌های زغال‌گیری در پارک ملی دز
وی با اشاره به ایجاد کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری، گفت: تعدادی از اهالی محلی که در حاشیه روستاهای منطقه حفاظت‌شده پارک ملی دز ساکن هستند، اقدام به ایجاد کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری می‌کنند و از این طریق درآمدزایی دارند.قپانچی‌پور ادامه داد: برخی از متخلفان، از چوب درختان جنگل برای تهیه زغال استفاده می‌کنند اما برخی نیز چوب‌ها را خریداری و نسبت به زغال‌گیری اقدام می‌کنند.وی با بیان اینکه در محدوده روستاها ایجاد کوره زغال‌گیری غیرمجاز است، تصریح کرد: ایجاد کوره زغال‌گیری غیرمجاز در محدوده روستاها تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و در بسیاری از اوقات سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل آلودگی ناشی از این کوره‌ها از متخلفان شکایت می‌کند نه بابت قطع درختان.رئیس پارک ملی دز ادامه داد: هدف ما از شکایت از افرادی که کوره‌های غیرمجاز ایجاد کرده‌اند، هم کنترل آلودگی هوا و هم جلوگیری از قطع درختان جنگلی پارک ملی دز است.وی با اشاره به شناسایی عاملان احداث کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری، تصریح کرد: امسال حکم تخریب کوره‌های مربوط به ۱۹ نفر در سه روستای واقع در محدوده منطقه پارک ملی دز صادر شده است. حکم تخریب کوره‌های غیرمجاز چهار نفر دیگر نیز در این منطقه صادر خواهد شد.
چگونه سیلاب، اراضی ملی دز را نجات داد؟
قپانچی‌پور با اشاره تصرف اراضی پارک ملی دز، گفت: در سال جاری ۱۳ هکتار از اراضی پارک ملی دز تصرف شده است که ۸.۵ هکتار از این اراضی خلع ید شده است. با این وجود، تصرف اراضی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که عامل اصلی کاهش تصرفات، سیلاب بوده است؛ یکی از فواید سیلاب، نجات اراضی ملی بود.
وی ادامه داد: مشکلی که در منطقه حفاطت شده پارک ملی دز وجود دارد این است که مسیر منطقه طولی است و تعداد روستاهای حاشیه این منطقه بسیار زیاد و در حوزه چندین شهرستان قرار دارد. به همین دلیل راه دسترسی به منطقه سخت است.رئیس پارک ملی دز عنوان کرد: همچنین اکثر اراضی کشاورزی با اراضی ملی هم‌مرز هستند بنابراین با توجه به ارزش این زمین‌های ملی و نزدیکی به رودخانه، کشاورزان به این اراضی طمع دارند و می‌خواهند پس از هر شخم زدن مقداری زمین خود را وسعت دهند که در این شرایط، در سال‌های گذشته مرز این اراضی را مشخص کرده ایم تا اراضی کشاورزی به سمت اراضی ملی پیشروی نکنند.