به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۰۲۰۶۳
پارلمان یازدهم رکورد می‌شکند؟

۱۵ زنی که با مجلس خداحافظی کردند

گروه سیاسی: مجلس دهم برای اولین بار رکورد حضور زنان در پارلمان را شکست و ۱۸ زن توانستند به مجلس راه پیدا کنند که البته کمتر از یک ماه بعد از انتخابات شورای نگهبان صلاحیت «مینو خالقی» منتخخب مردم در اصفهان را رد کرد وبه جای او «حسن کامران» در انتخابات میان‌دوره‌ای راهی بهارستان شد. با این حال حضور ۱۷ زن در مجلس دهم خود ثبت رکوردی جدید بود.
۱۵ زنی که با مجلس خداحافظی کردند
از آنجا که در جریان انتخابات سال ۹۴ شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بنای بستن لیست را بر سهم ۳۰ درصدی زنان در لیست قرار داده بودند از میان ۳۰ نماینده تهران ۸ زن راهی مجلس شدند. فارغ از تهران شهرهای دیگری مانند تبریز، کنگان، بروجن، قزوین، شهرضا و ... یک زن را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند.
مجلس یازدهم رکورد می شکند؟/کاهش تعداد نمایندگان زن تهران
هرچند تصور می‌شد بعد از مجلس دهم تعداد حضور زنان  کمتر شود اما عملا این این اتفاق نیفتاد و در مجموع بار دیگر ۱۷ زن به مجلس راه پیدا کردند که اگر «فاطمه آجرلو» بتواند در مرحله دوم بر رقیبش پیشی بگیرد و از حوزه کرج وارد مجلس شود مجلس یازدهم با ۱۸ نماینده زن رکورد مجلس دهم را هم خواهد شکست. البته در میان نمایندگان تهران تعداد زنان نزدیک به نصف مجلس دهم کاهش پیدا کرد و ۸ نماینده زن تهران به ۵ نماینده زن در مجلس یازدهم تقلیل پیدا کرد. کاهش تعداد زنان در لیست شورای ائتلاف در مقایسه با لیست امید اصلاح‌طلبان در مجلس دهم هم مشهود بود.
تغییر ۹۰ درصدی زنان مجلس
هرچند به لحاظ تعداد حضور زنان مجلس یازده با مجلس دهم برابری می‌کند اما واقعیت این است که تنها دو زن مجلس دهم در جایگاه نمایندگی‌شان ابقا شد، «سمیه محمودی» نماینده مردم شهرضا و «هاجر چنارانی» نماینده نیشابور و فیروزه.در شهرستان مبارکه هم که در طول چهار سال گذشته «زهرا سعیدی» نماینده آن بود جایگزین او باز یک زن بود و از این حوزه «پروین صالحی» راهی ساختمان هرمی میدان بهارستان شد.در تهران اما «پروانه سلحشوری» که آوازه‌ نطق‌ها و تذکرهایش نقل زبان خیلی‌ها شده بود در آخرین روز نام‌نویسی در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد مجلس را فاقد قدرت تاثیر گذاری می‌داند و برای همین عطای نمایندگی را به لقایش بخشید. فاطمه حسینی نیزکه جوانترین نماینده مجلس دهم بود تصمیم گرفت نمایندگی را کنار بگذارد و او نیز در انتخابات ثبت‌نام نکرد.«طیبه سیاوشی» دیگر نماینده تهران بود که مسائل مختلفی از پیگیری «ممنوعیت کودک همسری» تا «اعطای تابعیت به فرزند مادران ایرانی و پدران خارجی» را پیگیری می‌کرد اما او در جریان بررسی صلاحیت‌ها مشمول بند یک ماده ۲۸ یعنی عدم التزام به اسلام شد و وقتی اعتراض کرد بنا به روایت خودش «عدم التزام عملی به نظام» هم به آن اضافه شد و نتوانست در یازدهمین انتخابات مجلس شرکت کند.

«فاطمه سعیدی» دیگر نماینده تهران هم سرنوشتی متفاوت از سیاوشی نداشت و او نیز با نظارت استصوابی شورای نگهبان از گردونه انتخابات خارج شد.«حمیده زرآبادی» نماینده جوان قزوین نیز به دلیل عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شد و دیگر نتوانست وارد گود رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم شود.«پروانه مافی» «سهیلا جلودارزاده» «فریده اولادقباد» از نمایندگان تهران بودند که اتفاقا به سلامت از فیلتر شواری نگهبان عبور کردند اما مجالی برای حضور مجدد در پارلمان نیافتند. «فاطمه ذوالقدر» دیگر نماینده تهران بود که در یازدهمین انتخابات مجلس تصمیم گرفت این‌بار از سرزمین مادری یعنی میناب وارد گود انتخابات شود اما او نیز موفق نشد دوره نمایندگی‌اش را تمدید کند.
اسامی نمایندگانی که به مجلس یازدهم راه یافتند در ادامه آمده است؛
ردیف نام نماینده حوزه انتخابیه
۱ زهرا شیخی اصفهان
۲ سارا فلاحی ایلام
۳ فاطمه مقصودی بروجرد
    ۴ فاطمه رهبر تهران
۵ زهره الهیان تهران
۶ سمیه رفیعی تهران
۷ فاطمه قاسمپو تهران
۸ زهره سادات لاجوردی تهران
۹ عفت شریعتی زرند و کوهبنان
۱۰ سمیه محمودی شهرضا و دهاقان
۱۱ فاطمه محمد بیگی قزوین
۱۲ پروین صالحی مبارکه
۱۳ معصومه پاشایی‌بهرام مرند و جلفا
۱۴ شیوا قاسمی مریوان و سروآباد
۱۵ فاطمه رحمانی مشهد و کلات
۱۶ الهام آزاد نایین، خور و بیابانک
۱۷ هاجر چنارانی نیشابور و فیروزه
اسامی نمایندگانی که مستقیم به مجلس دهم راه یافتند در ادامه آمده است؛
ردیف نام نماینده حوزه انتخابیه
۱ ناهید تاج الدین اصفهان
۲ خدیجه ربیعی فردانبه بروجن
۳ زهرا ساعی تبریز
    ۴ پروانه سلحشوری تهران
۵ سهیلا جلودار زاده تهران
۶ سیده فاطمه حسینی تهران
۷ فاطمه ذوالقدر تهران
۸ فاطمه سعیدی تهران
۹ فریده اولادقباد تهران
۱۰ پروانه مافی تهران
۱۱ طیبه سیاوشی تهران
۱۲ معصومه آقاپورعلیشاهی شبستر
۱۳ سمیه محمودی شهرضا و دهاقان
۱۴ حمیده زرآبادی قزوین و آبیک
۱۵ سکینه الماسی کنگان
۱۶ زهرا سعیدی مبارکه
۱۷ هاجر چنارانی نیشابور