به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۲۰۲۳۹۷

اردوغان: ترکیه، نیروهای اسد را عقب می‌راند

گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور ترکیه  گفت ارتش این کشور در هفته جاری نیروهای دولتی سوریه را از اطراف پاسگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در شمال ناحیه ادلب عقب خواهد راند.
اردوغان: ترکیه، نیروهای اسد را عقب می‌راند
به گزارش خبرگزاری رویترز طی سه ماه اخیر بر اثر نبرد بين شورشیان و نیروهای دولتی سوریه که می‌کوشند آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان در ناحیه ادلب را بازپس بگیرند حدود یک میلیون نفر آواره شده‌اند. ارتش ترکیه طی هفته‌های اخیر در حمایت از شورشیان و تحکیم مواضع خود در شمال ناحیه ادلب چندین هزار نیروی تازه نفس، تانک، خودرو زرهی و تجهیزات رادار به منطقه اعزام کرده است. رجب طیب اردوغان تاکنون بارها اعلام کرده که نیروهای دولتی سوریه را عقب خواهد راند. طیب اردوغان، در نطقی خطاب به اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نیروهای دولتی سوریه را به هر شکل و تا پایان ماه جاری از اطراف پاسگاه‌های دیده‌بانی عقب برانیم و این پاسگاه‌ها را از محاصره در بیاوریم.»

در همین حال گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار داخلی این کشور را جمع آوری و منتشر می‌کند، گزارش داد نیروهای دولتی سوریه روز چهارشنبه در جنوب ناحیه ادلب پیشروی کرده و چند روستای دیگر را تصرف کرده‌اند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هدف اصلی نیروهای دولتی رسیدن به شهر کفر عوید است. تصرف این شهر شورشیان را مجبور خواهد کرد از مناطق گسترده‌ای از جمله آخرین مناطق تحت کنترل خود در استان حماه عقب‌نشینی کنند. ارتش سوریه اعلام کرد که طی روزهای اخیر چندین روستا و شهر کوچک در جنوب استان ادلب را بازپس گرفته است و این نواحی را یک نقطه اتصال مهم بین مناطق مختلف تحت کنترل شورشیان توصیف کرد.

 اردوغان اولین بار در روز ۱۶ بهمن سوریه را تهدید کرد که اگر تا پایان فوریه (۱۰ اسفند) از خط تعیین شده توسط پاسگاه‌های دیده‌بانی ترکیه عقب‌نشینی نکنند ارتش ترکیه آنها را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد.
به گفته مقامات ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن کشور، در روزهای اخیر شورشیان شهر النیرب در استان ادلب را از نیروهای دولتی سوریه بازپس گرفته‌اند. این اولین منطقه‌ای است که شورشیان در آنجا به پیروزی رسیده‌اند. دولت ترکیه نگران سرازیر شدن موج دیگری از آوارگان سوری به مرزهای آن کشور است. در حال حاضر ترکیه میزبان ۳.۶ میلیون آواره سوری است و می‌گوید نمی‌تواند پناهجوی بیشتری بپذیرد. همزمان نیروهای دولتی در حال پیشروی به سوی اردوگاه‌هایی هستند که در جوار مرز ترکیه برای آوارگان احداث شده است. دور دیگری از مذاکرات بين مقامات ترکیه و روسیه برای کاستن از درگیری در استان ادلب روز چهارشنبه در آنکارا برگزار شد. دو دوره مذاکرات قبلی بین مسکو و آنکارا به نتیجه‌ای نرسیده است.

خبرگزاری‌های روسیه از قول معاون وزیر دفاع آن کشور نسبت به نتایج این مذاکرات اظهار امیدواری کردند ولی مقامات ترکیه به خبرگزاری رویترز گفتند که در حال حاضر فقط دیپلماسی نظامی جریان دارد و به این شیوه نمی‌توان مشکل را حل کرد. اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود اظهار امیدواری کرد که مسئله استفاده از حریم هوایی ادلب حل شود. روسیه حریم هوایی بر فراز استان ادلب را تحت کنترل دارد و در حمایت از پیشروی نیروهای دولتی سوریه هر روز مواضع شورشیان مورد حمایت ترکیه را بمباران می‌کند.