به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۰۲۹۱۳

شیب کرونا در اصفهان رو به صعود است

گروه جامعه: شمار مبتلایان ویروس کرونا در استان اصفهان رو به افزایش است. تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل تا روز شنبه دهم اسفند به ۲۳ نفر رسید که ۲ نفر از آنها فوت کردند.
شیب کرونا در اصفهان رو به صعود است
با توجه به نزدیکی کاشان و این‌که تعداد کل مبتلایانش از کل استان اصفهان بیشتر هست، به نظر می‌آید که آمار مبتلایان کاشان با یک شیب تند صعودی رو به افزایش است.در مجموع آمار افراد مبتلا به کرونا در استان با احتساب کاشان و آران و بیدگل حدود ۳۲ نفر است.دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده است که یکی از افراد جان‌باخته مبتلا به ویروس کرونا در اصفهان، جوان ۲۹ ساله‌ای بود که دلیل فوتش، تصادف و جراحت‌های ناشی از آن بود.فردی که پیش از این فوت کرد، زنی ۶۴ ساله با بیماری زمینه‌ای در شهر اصفهان بود. ۱۱ نفر از بیماران اهل شهر اصفهان هستند، سایر بیماران استان از اهالی شهرستان‌های خمینی‌شهر، مبارکه، فلاورجان، نطنز، گلپایگان، خوانسار، لنجان و نجف‌آباد هستند. تاکنون ۲ نفر از بیماران از بیمارستان مرخص شده‌اند و ۱۷ نفر از این افراد همچنان بستری هستند.
افزایش تعداد بیماران
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۷ مورد از آزمایش‌های مذکور روی نمونه‌های مشکوک در داخل استان انجام شده است و هنوز در حال حرکت به سمت اوج بیماری و افزایش تعداد بیماران هستیم و به ‌طور دقیق نمی‌توان تاریخ اوج بیماری را مشخص کرد.تاکنون ۵۰۰ نفر با علائم عفونت حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند. آزمایش کرونا از همه انجام می‌شود هرچند جواب بیشتر آزمایش‌های آنها، بیماری آنفلوآنزا بوده است.سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۲۳۳ نفر از آنها با حال خوب از بیمارستان ترخیص شدند، تاکید کرد که این آمار، نشانه امیدبخشی است.
افزایش تولید ماسک در اصفهان
با رفع مشکلات تولید ماسک در اصفهان از ۵۰ هزار به ۲۰۰ هزار عدد در روز افزایش می‌یابد. همچنین با حل مشکلات کارخانه‌های تولید ماسک در استان ظرفیت تولید روزانه از ۵۰ هزار به ۱۷۰ هزار ماسک افزایش یافته است تا نیاز به ماسک در استان اصفهان حل شود. این میزان تولید ماسک در درجه اول برای مصارف استانی و در درجه بعدی برای ارسال به سایر استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند. واحدهای تولیدی دیگر در استان اصفهان هم قادر به تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک خواهند شد.تقاضا در مواد ضدعفونی کننده هم افزایش یافته و توانمندی‌های بیش از ۲۰ شرکت تولیدکننده مواد شوینده از سوی استانداری اصفهان کارشناسی شده است و در آینده نزدیک در مدار تولید قرار می‌گیرند تا به افزایش تقاضا پاسخ داده شود و با توزیع هوشمندانه با به کارگیری فناوری تکنولوژی اطلاعات این مواد به دست مصرف کننده برسد.
راه‌اندازی خط تولید لباس ایزوله ویژه کرونا
با توجه به در پیش بودن روزهای سخت و پرکار در زمینه کرونا در کشور و استان اصفهان، یک شرکت تولیدی، تولیدات خود را در روزهای آینده به ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد داد.یک تولیدکننده لباس بیمارستانی بنا به نیاز اورژانس ۱۱۵ اصفهان و بیمارستان‌های درگیر کرونا به لباس‌های ویژه، از روز ۱۰ اسفند خط تولید کارگاه خود را به تولید لباس‌های ایزوله و گان بیمار و روپوش تغییر داد.این شرکت تولیدی در نخستین روز فعالیت تولیدی خود روزانه ۵۰۰ دست گان بیمار، ۳۰۰ دست گان جراح و روپوش بلند و ۳۰۰ دست کاورهای ایزوله ویژه اورژانس و بیمارستان تولید کرده است.
وضعیت کاشان در مرحله هشدار قرار دارد
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان نیز اعلام کرده است: با توجه به افزایش موارد بروز بیماری کووید ۱۹، وضعیت شهر کاشان در مرحله هشدار قرار گرفته است.به همین دلیل از طریق رسانه ملی توصیه‌های پیشگیری در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل به شدت اجرایی می‌شود.دانشگاه علوم پزشکی کاشان از مردم تقاضا دارد از افراط و تفریط پرهیز کنند و اگر در فردی علایم شدیدی وجود ندارد و مختصر است، نیاز به مراجعه حضوری نیست.بنابر اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مجموع ۱۰۱ آزمایش ارسالی از این منطقه جواب  ۳۹ آزمایش دریافت شد که از  این تعداد ۱۶ مورد منفی، ۱۴ مورد بینابینی و ۹ مورد مثبت قطعی بود.
برپایی آزمایشگاه تشخیص کرونا در کاشان
با رایزنی‌های انجام شده قرار است آزمایشگاه تخصصی در کاشان راه‌اندازی شود و تجهیزات لازم را وزارت بهداشت برای کاشان ارسال کند.همچنین نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل با تاکید بر اینکه مدیریت ویروس کرونا در کاشان باید یکپارچه شود، اعلام کرده است بر اساس جلسه‌ای که با وزیر بهداشت انجام شده  تصمیم گرفته شد یک ستاد مشترک مبارزه با ویروس کرونا در کاشان ایجاد شود تا همه ظرفیت‌های ۲ شهرستان(کاشان وآران و بیدگل) برای مبارزه با ویروس کرونا وارد میدان شوند.پیش‌بینی‌هایی که برای ۲ هفته آینده از سوی مسئولان و کادر درمانی شهر کاشان شده ممکن است خطرات این ویروس همه‌گیر شود و شهروندان باید این مسأله را جدی بگیرند و به نکات ایمنی و بهداشتی توجه کنند.
ماندن در خانه برترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرده که شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از سفرهای شهری و استانی و اجتناب از قرارگرفتن در هر اجتماع بتوانند این بیماری را کنترل کنند چرا که بهترین راه جلوگیری ازگسترش ویروس و ابتلا به این بیماری ماندن در خانه است.
صنعت گردشگری اصفهان رو به زوال
صنعت گردشگری اصفهان روزهای سختی پیش‌رو دارد، کرونا نسخه سفرهای داخلی و خارجی را در هم پیچانده و از جمله هتل‌ها و آژانس‌ها روبه ورشکستگیاند، همه اینها درحالی است که فعالان گردشگری از مسئولان خواسته‌اند تا برای بحران گردشگری اصفهان چاره‌ای بیندیشند.اصفهان در راس هرم وارونه گردشگری ایران روزهای سختی پیش‌رو خواهد داشت. هنوز اعلام رسمی‌ از برآورد خسارت‌ها در عرصه گردشگری اصفهان نشده است اما همه شواهد و سخنان جامعه هتلداران و اتحادیه آژانس‌داران اصفهان نشان می‌دهد آژانس‌ها، هتل ها و مراکز خدمات توریستی اصفهان، زنجیروار در حال ورشکستگی‌ هستند.در حال حاضر هتل‌های اصفهان خالی‌اند. ساعات کار آژانس‌های مسافرتی این شهر کم شده و بیشتر کارکنان آنها ترخیص شده‌اند. این شرایط در روزهای پایانی سال، اوضاع را برای سرمایه‌گذاران گردشگری سخت‌تر کرده و آنها را در سراشیب ورشکستگی قرار داده است.با همه این شرایط رئیس جامعه هتلداران امیدش به مهار کروناست و سلامتی جامعه و اینکه اگر این بیماری مهار شود آرامش به صنعت گردشگری بر می‌گردد. اما واقعیت این است که اکنون در این بحران نمی‌شود امیدی داشت و  کل دنیا را این ویروس منحوس درگیر خود کرده است.شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا است.