به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۰۳۱۰۰

نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون

گروه جامعه: رئیس انجمن تالاسمی ایران با اعلام نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون گفت: شیوع کرونا، عدم رجوع اهداکنندگان خون را مضاعف کرده است.
نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون
به گزارش ایلنا، «یونس عرب» رئیس انجمن تالاسمی ایران در رابطه با مشکلات مضاعفی که ممکن است برای بیماران تالاسمی، به دلیل کمبود فراورده‌‌های خونی در شرایط نوروزی و شیوع بیماری کرونا ایجاد شود، گفت: بیماران تالاسمی هر ساله در ایام نوروز با کمبود اهدای خون رو به رو بودند که امسال نگرانی مردم از بیماری کرونا، این مشکل را دوچندان کرده است. عرب گفت: وضعیت کرونا، عدم رجوع اهداکنندگان را مضاعف کرده است. به ویژه در استان‌های زاهدان و کهگیلویه و بویراحمد با کمبود بیشتری روبرو هستیم. کمبود فرآورده‌های خونی در تهران نیز جدی خواهد شد. بنابراین، خواهش ما از مردم، اهداکنندگان مستمر خون یا دیگر کسانی که امکان اهدای خون دارند، این است که درک کنند نیاز به خون همیشگی است. ضمن اینکه مردم را به اهدای خون دعوت می‌کنیم، آن‌ها مطمئن باشند که تمام تمهیدات لازم در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود. وی افزود: تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹ در مراکز انتقال خون انجام می‌شود. اگر افراد جامعه، این هم‌یاری را با بیماران تالاسمی و دیگر بیمارانی که به خون نیاز دارند داشته باشند، می‌توانیم این دوران را بدون آسیب‌دیدن بیماران خاص سپری کنیم. 
 بسیاری از بیماران نیاز روزانه به خون دارند
 ۲۰ درصد خون اهدائی را برای بیماران خاص استفاده می‌کنیم

«بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون  در همین رابطه گفت: شیوع بیماری کرونا نباید اهدای خون را از یاد اهداکنندگان ببرد. کشور به طور روزانه، ۶ هزار واحد خون نیاز دارد. ما باید بتوانیم جوابگوی ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور باشیم.  وی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن مانند پلاکت به صورت روزانه مورد نیاز است. برای تهیه این پلاکت باید خونی که روزانه اهدا می‌شود را طی ۶ ساعت اولیه فرآوری کنیم و ارائه دهیم. حاجی بیگی بیان کرد: ۲۰ درصد خون اهدائی را برای بیماران خاص استفاده می‌کنیم. این مصرف بالا برای بیماران خاص نیاز به اهدای روزانه دارد. در رابطه با بیماران تالاسمی هم باید اشاره کنم که هر بیمار، دو هفته یکبار نیاز به دریافت فرآورده‌ی خونی دارد. ترس ما از کاهش ذخایر خون در کشور است. در ایران به طور سالانه ۲.۵ میلیون نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند. از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون دریافت می‌شود. وی گفت: بقای گلبول‌های قرمز درون کیسه‌های خون ۳۵ روز است. ما نمی‌توانیم خون را انبار کنیم. در نتیجه نیاز داریم مردم بطور مداوم برای اهدای خون اقدام کنند.  سخنگوی سازمان انتقال گفت: مراکز سازمان خون کاملا استریل است. این رسم بهداشتی از سال تاسیس این سازمان یعنی ۱۳۵۳ لازم الاجرا بوده است. تمام تجهیزات این مراکز نیز یکبار مصرف و کاملا استریل شده هستند. هراس از کرونا نباید مانع اهدای خون شود.حاجی‌بیگی بیان کرد: هر فرد جامعه ممکن است هر لحظه به خون نیازمند شود. بسیاری از بیماران نیاز روزانه به خون دارند. اگر بنا باشد با هر اتفاقی از اهدای خون اجتناب کنیم، بیماران تالاسمی یا دیگر بیماران خاص چه کار کنند؟ بیماری که خونریزی معده کرده است چه کار کند؟ در این شرایط هر کس کاری از دستش برمی‌آید باید انجام دهد. وی افزود: تمام اهداکنندگان خون، در صورتی که علائم سرماخوردگی داشته باشند، یک ماه معافیت از اهدای خون می‌گیرند. مضاف بر این، کسانی که خون دریافت می‌‌کنند، مطمئن باشند، هیچ گزارش مستندی، مبنی بر اینکه کرونا از طریق خون منتقل می‌شود، وجود نداشته است.