به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۲۰۳۱۲۲

چین با فناوری‌های پیشرفته به جنگ کرونا رفت

گروه علمی: حدود دو ماه است که افراد برخی کشورهای جهان به کروناویروس که اکنون بیماری "کووید-۱۹" (COVID-۱۹) نام گرفته، مبتلا شده‌اند و تاکنون این ویروس جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. شیوع این بیماری در شهر ووهان چین بوده است. حال طی این خبر قصد داریم برایتان از عملکرد چینی‌ها طی شیوع کرونا در کشورشان بگوییم و فناوری‌هایی که چینی‌ها در این بازه زمانی از آنها برای مقابله با این ویروس مرگبار استفاده کرده‌اند، معرفی کنیم.
چین با فناوری‌های پیشرفته به جنگ کرونا رفت
به گزارش ایسنا، تاکنون بیش از ۸۸ هزار فرد در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و در این میان حداقل ۱۷۰۰ کادر پزشکی در چین نیز به آن مبتلا شده‌اند و تاکنون بیش از ۳ هزار نفر بر اثر کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این بیماری در "ووهان"، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است.طی پنج سال گذشته، مردم سراسر جهان اخباری مبنی بر شیوع بیماری‌هایی چون ابولا، زیکا و مرس را شنیدند و اخیرا نیز باخبر شدیم که ویروسی جدید و خطرناک موسوم به "کروناا" در چین شیوع پیدا کرده است و تاکنون علاوه بر افراد کشور چین افراد دیگر کشورهای جهان حتی ایران نیز به این ویروس خطرناک مبتلا شده‌اند و تاکنون نیز جان هزاران نفر را گرفته است.
اما بر خلاف بسیاری از بیماری‌های خطرناک قبلی که توسعه واکسنی برای محافظت از مردم سال‌ها به طول انجامید، تحقیقات در مورد واکسن برای کمک به مهار شیوع کرونا ویروس بسیار سریع در حال انجام است.
کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، صدها ربات در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و فرودگاه‌های سراسر جهان مستقر شده‌اند تا بتوانند به متخصصان در پیشگیری از این بیماری کمک کنند. طی این خبر قصد داریم فناوری‌هایی را که کشور چین برای مبارزه با این ویروس مرگبار از آنها استفاده می‌کند، معرفی کنیم.پس از شیوع این بیماری مقامات در چین نظارت را افزایش داده و از ابزارهای جدید هوش مصنوعی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مرگبار استفاده کردند.

در درب ورودی "ایستگاه راه آهن شرقی شهر چنگدو" (Chengdu's East Railway Station) چین اسکنرهای پیشرفته‌ای قرار دارند که تصاویر مادون قرمز از افرادی که از درب ورودی ایستگاه رد می‌شوند، ثبت می‌کنند و ناظران از این طریق دمای بدن افراد را متوجه می‌شوند."فو گوبین" (Fu Guobin)، یکی از کارکنان این ایستگاه طی گفت‌وگویی گفت: استفاده از این فناوری کار من را بسیار راحت  کرده است؛ پیش از این من می‌بایست دمای بدن هر شخص را با استفاده از دماسنج گوشی اندازه می‌گرفتم و گاهی اوقات این دستگاه نیز کار نمی‌کرد، اما فکر می‌کنم این سیستم جدید بسیار بهتر و کاربردی‌تر است.روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر از این ایستگاه راه‌آهن که "فو گوبین" در آن کار می‌کند ، عبور می‌کنند و اندازه‌گیری دمای بدن هر یک از این افراد برای فهمیدن این موضوع که کدام یک از آنها تب دارند، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است؛ حتی اگر فشار کار با وجود نیروهای دیگر کمتر شود، خطر انتقال بیماری از این طریق بسیار بالاست.دمای بدن افراد یکی از مهمترین کارهایی است که پس از شیوع این بیماری می‌بایست اندازه‌گیری شود؛ چراکه تب یکی از علائم اصلی کروناویروس جدید است.اسکنرهای حرارتی  که به تازگی در ایستگاه‌های قطار در شهرهای بزرگ چین نصب شده‌اند، تنها یکی از چند راهکارهایی است که مقامات چین برای کنترل و مبارزه با این بیماری از آن استفاده کرده‌اند.مقامات چین از هوش مصنوعی (AI) و داده‌های بزرگ یا کلان داده‌ها (big data) برای مقابله با این ویروس کشنده که اکنون مردم ۵۶ کشور را آلوده کرده است، استفاده می‌کنند. این ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته در استان هوبی مرکزی چین کشف شد.
"فو" اظهار کرد: تاکنون تنها یک مورد مشکوک به ابتلا به این ویروس وجود داشته است که وی مجبور به اطلاع مقامات بهداشتی در مورد این مسافر بوده است. آن مسافر زنی از استان "هنان" بود که تب آن ۳۷.۹ درجه سانتی‌گراد داشت.

اکنون برخی از شرکت‌ها در چین تصمیم دارند سیستم تشخیص دما را به‌روز کنند تا این سیستم مجهز به سیستم تشخیص چهره نیز باشد.در ۷ فوریه، شرکت هوش مصنوعی Megvii گفت که در حال کار بر روی طراحی یک سیستم است که دارای سیستم تشخیص بدن، تشخیص چهره و چند دوربین مادون قرمز و نور مرئی است و هدف آن کمک به کارکنان شاغل در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار برای شناسایی سریع افرادی که دمای بدن بالا دارند، است."زنگ ییژین" (Zeng Yixin)، معاون مدیر کمیسیون بهداشت ملی چین در ۲۶ ژانویه به خبرنگاران گفت: فناوری تشخیص چهره و "سیستم نام واقعی" (real-name system) به ما کمک می‌کند تا افرادی که به طور بالقوه در معرض ویروس قرار گرفته‌اند را شناسایی کنیم و به طور موثر مانع از انتشار پاتوژن شویم.وی با اشاره به شیوع ویروس دیگری که باعث کشته‌شدن صدها نفر در چین شد، گفت: این سطح بالای فناوری در هنگام شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ در دسترس نبود. بنابراین ما معتقدیم که استفاده از فناوری‌های پیشرفته در مقابله با شیوع بیماری بسیار مهم و کاربردی است.

دولت چین دارای پیشرفته‌ترین و گرانترین سیستم نظارتی در جهان است. علاوه بر "سیستم نام واقعی" که مردم را ملزم به استفاده از کارت‌های شناسایی دولتی برای خرید سیم کارت تلفن ، باز کردن حساب در رسانه‌های اجتماعی، استفاده از قطار، هواپیما یا حتی خرید مواد غذایی می‌کند، مقامات همچنین با استفاده از حدود ۲۰۰ میلیون دوربین امنیتی که در سراسر کشور نصب شده‌اند، بر افراد نظارت می‌کنند. برخی از این دوربین‌ها مجهز به فناوری تشخیص چهره هستند و به مقامات امکان می‌دهند اقدامات جنایتکارانه از جمله قانون‌شکنی و حتی کوچکترین کارها نظیر عبور عابران از خیابان با بی‌دقتی و یا در مسیری که برای عابر پیاده قانونی نیست را رصد کنند.روش‌های دیگری که چین در حال استفاده از آن برای مقابله با ویروس جدید استفاده می‌کنند، شامل ردیابی اطلاعات در مورد حرکات افراد از طریق تلفن‌های همراه است. همچنین برخی برنامه‌ها نیز توسعه داده شده‌اند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا دریابند آیا در نزدیکی فردی که به کروناویروس مبتلا است، قرار دارند یا خیر. این اپلیکیشن موسوم به "ردیاب تماس نزدیک"(close contact detector)، طوری طراحی شده که خطر تماس کاربران با کروناویروس را بر اساس میزان نزدیکی آنها با افراد مبتلا به این بیماری و یا مشکوک به ابتلا مورد بررسی قرار می‌دهد.

کاربران برای بررسی وضعیت خود، باید یک کیوآر کد را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند "علی پی"(Alipay)، "وی‌چت"(WeChat) یا "کیوکیو"(QQ)، در تلفن همراه خود اسکن کنند. پس از ثبت اپلیکیشن در تلفن همراه، باید نام کاربر و شماره شناسایی او در آن وارد شود. هر تلفن همراه می‌تواند وضعیت سه نفر را مورد بررسی قرار دهد. در گزارش مربوط به این اپلیکیشن، جزئیات مربوط به چگونگی عملکرد آن مشخص نشده، اما در تعریف آن آمده است که وقتی کاربر فاقد محافظت کافی باشد و در تماس نزدیک با شخصی قرار بگیرد که نشانه‌های ابتلا به کروناویروس را دارد، هشدار می‌دهد.تعریف تماس نزدیک، شامل افرادی می‌شود که با یکدیگر همکار یا همکلاس هستند و یا در یک خانه زندگی می‌کنند. علاوه بر این، کادر پزشکی که با بیماران مبتلا به کروناویروس در تماس هستند و یا مسافرانی که حمل و نقل انبوه را تجربه می‌کنند، نیز در معرض ابتلا قرار دارند.
برچسب ها: ویروس کرونا چین