به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۰۳۲۳۲

تعیین حداقل دستمزد کارگران در وقت اضافه

گروه اقتصادی: ۱۷روز به پایان سال باقی مانده است اما هنوز جلسات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۹برگزار نشده است. نمایندگان کارگران معتقدند روی مجموع دریافتی۹۸ کارگران باید یک میلیون و ۱۸۰هزارتومان افزوده شود. در این صورت مجموع دریافتی ۳میلیون و ۳۸۰هزارتومان خواهد شد.
تعیین حداقل دستمزد کارگران در وقت اضافه
به گزارش تسنیم، حدود ۱۷ روز به پایان سال باقی مانده است و هنوز شرکای اجتماعی  جلسات شورای عالی کار را به صورت جدی برای بررسی حداقل دستمزد کارگران آغاز نکرده است. سنوات گذشته نیز همواره حداقل دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال و در جلسات چندین ساعته تعیین می شد.  سال گذشته نیز جلسه شورای عالی کار از عصر ۲۷ اسفند ماه آغاز و در نهایت حداقل حقوق در نیمه شب۲۸ اسفند  به میزان یک میلیون و ۵۱۶ هزارتومان تعیین شد.اما برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران، از چندین ماه گذشته جلسات کمیته دستمزدبا حضورشرکای اجتماعی برگزار و در نهایت ۵اسفند ماه رقم سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد. این رقم به عنوان ورودی بررسی دستمزد سال آینده کارگران در جلسات شورای عالی کار است. اما نکته مهم اینجاست که با وجود ۱۷روز باقی مانده به پایان سال هنوز جلسات شورای عالی کار برگزار نشده است. برخی احتمال می دهند که دلیل عدم برگزاری این جلسات در هفته جاری مراقبت برای پیشگیری شیوع ویروس کرونا و برخی دیگر احتمال می دهند که وزارت کار باز هم مانند سنوات گذشته در برگزاری جلسات وقت کشی می کند و دستمزد کارگران در وقت اضافه در چندین جلسه کوتاه جمع بندی شود.
آمادگی کامل نمایندگان کارگران برای تشکیل جلسه شورای عالی کار
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: تا کنون خبری از برگزاری جلسه نیست، اما نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند و هر زمان شورای عالی کار برگزار شود، نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند.توفیقی با تأکید براینکه ماده ۴۱ قانون کار بحث افزایش دستمزد کارگران را به راحتی مشخص کرده است گفت: در این ماده به صراحت بیان شده است که توجه به نرخ تورم و در نظر گرفتن هزینه معیشت کارگران باید در تعیین دستمزد نقش داشته باشد. پس از مشخص شدن هزینه سبدمعیشت به میزان ۴میلیون و ۹۴۰ هزار تومان و افزایش ۱میلیون و ۱۸۰هزار تومانی هزینه ها نسبت به سال گذشته، مشخص شد که حداقل دستمزد سال آینده کارگران نباید کمتر از ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان باشد. چرا که اگر کمتر از این باشد قدرت خرید از دست رفته کارگران جبران نمی شود.
 به گزارش تسنیم، ‌طبق اظهارات نمایندگان کارگران تعیین دستمزد سال ۹۹ با سختی های چشمگیری همراه است. چرا که علاوه برنبودثبات اقتصادی در کشور، رکود حاکم بر بازار، تحریم های ظالمانه آمریکا، نبود قدرت خرید، تورم بالای اقتصاد و ... باعث شده است که کارفرمایان از شرایط تولید رضایت نداشته و برای افزایش دستمزد چانه زنی سنگین تر می شود. از سوی دیگر کارگران معتقدند که هزینه سبد معیشت کارگران از سال گذشته تا کنون ۱میلیون و ۱۸۰هزار تومان افزایش یافته است و حداقل دستمزد سال آینده باید به گونه ای تعیین شود که روی مجموع دریافتی کارگران که در سال ۹۸ حداقل ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزوده شود. درغیراین صورت قدرت خریدجامعه کارگری حفظ نخواهد شد. درصورتی که این چنین شود حداقل مجموع دریافتی کارگران برای سال آینده ۳میلیون و ۳۸۰هزار تومان خواهد بود.