به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۰۳۶۵۴

متوقف شدن محموله های پسته پشت مرزها

گروه اقتصادی: رییس انجمن پسته ایران در خصوص تاثیر کرونا بر صادرات پسته توضیحاتی را ارائه کرد.
متوقف شدن محموله های پسته پشت مرزها
به گزارش ایسنا، محمدصالحی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع ویروس کرونا تاثیری بر صادرات پسته گذاشته است؟ اظهار کرد: چینی‌ها یکی از خریداران اصلی پسته ایران بودند و هرسال بعد از سال نوی چینی این محصول را خریداری می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا دیگر خریدی صورت نگرفت؛ در حالی که چین یک بازار خوب و مهم برای ما بود. از طرفی با بسته شدن مرزها براثر شیوع این ویروس در اروپا پسته لطمه زیای خورده و بسیاری از بارهای پسته پشت مرزها باقی مانده است.
کمبودی در تامین پسته شب عید نداریم
وی در ادامه  با بیان اینکه امسال ۲۲۰ هزار تن پسته در داخل تولید شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین پسته شب عید نداریم و قیمت‌ها نیز مناسب است.صالحی ادامه داد: قیمت تجاری پسته بین کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است اما پسته‌ای که به دست مصرف کننده می‌رسد در نقاط مختلف شهر متفاوت و  از محدوده قیمتی کیلویی ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است و این تفاوت قیمت به این موضوع که آن خرده فروشی در کدام نقطه از شهر باشد، بستگی دارد.
کرمان؛ اصلی‌ترین تامین کننده پسته ایران
رییس انجمن پسته ایران تصریح کرد: پسته در ۱۱ استان تولید می‌شود و عمده‌ترین تامین کننده پسته ایران استان کرمان است. استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، مرکزی و فارس نیز تولیدکنندگان دیگر این محصول هستند. وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه امسال ۶۵ هزار تن پسته صادر شده است، گفت: بیشترین خریداران پسته ایران، اروپا، خاورمیانه و خاور دور هستند اما مشکل اصلی ما در بخش صادرات، تعهدات ارزی است؛ یعنی دولت  از صادرکننده تعهد می‌گیرد که ارز  را به کشور بازگرداند؛ در حالی که صادر کنندگان در این بخش با مشکلاتی مواجه هستند.