به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۲۰۳۷۷۴

فدراسیون فوتبال؛ بهشت سرپرست‌ها!

امیدواری پوچ اهالی فوتبال به آمدن رئیس جدید و با اراده
گروه ورزشی: در صورت تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال، این موضوع به ادامه نابه‌سامانی‌ها در فوتبال دامن خواهد زد و بلاتکلیفی بخش‌ها و کمیته‌های مختلف فدراسیون فوتبال ادامه خواهد داشت.
فدراسیون فوتبال؛ بهشت سرپرست‌ها!
به گزارش ایسنا، سال پایانی مدیریت مهدی تاج در فوتبال، با برخی نابه‌سامانی‌ها همراه بود تا این اتفاقات به فوتبال ایران و تیم ملی لطمه بزند و این کاستی‌ها در نتایج تیم‌های ملی و برگزاری مسابقات داخلی و خارجی نمایان شد. مهدی تاج که در سال‌های نخست مدیریت خود، ظاهرا از عزم بالایی برخوردار بود، رفته‌رفته نتوانست بر مشکلاتی که هر ساله افزایش یافته بود، فائق آید و در نهایت به علت آنچه بیماری قلبی خوانده شد، از مدیریت فدراسیون کنار رفت تا وضعیت بدتر و بدتر شود.یکی از ناتوانی‌های فدراسیون فوتبال در برگزاری لیگ برتر و برخورد انضباطی و قاطع با تیم‌های متخلف بود که نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد، بلکه رئیس کمیته انضباطی هم از سمتش کنار رفت تا این کمیته هم در مسیر ناهمواری بیفتد.
 امیدواری پوچ اهالی فوتبال به آمدن رئیس جدید و با اراده
بعد از رفتن تاج، امید جامعه فوتبال به برگزاری انتخابات فدراسیون است تا در آخرین روزهای سال، رئیس جدید و با اراده‌ای انتخاب شود و امور مربوط به فوتبال را با عزم کامل در اختیار گیرد و مشکلات را هموار سازد و فوتبال ایران به سوی هدف مشخصی هدایت کند که ظاهرا این موضوع هم ممکن نیست چون این بار فیفا دست روی اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گذاشته است.ناگفته نماند که ایراد تازه فیفا به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال هم از دیگر ناتوانی‌های دوره مدیریتی مهدی تاج است که قرار بود از سال ۹۵ این ایرادها را برطرف کند اما بعد از گذشت چهار سال، هیچ چیز تغییر نکرده و وضعیت همانی است که بود.در صورت لغو انتخابات به علت مشکلات اساس‌نامه، فوتبال ایران باید با این کاستی‌ها ادامه دهد که ضربه‌ها و لطمه‌های بی‌شماری را به فوتبال می‌زند.
 بلایی که با لغو انتخابات به سر فوتبال می‌آید
یکی از مشکلات امروزه فدراسیون فوتبال، اداره بخش‌های مهم این فدراسیون توسط سرپرست‌هایی است که به دلایل مختلف از مدیریت خود مطمئن نیستند و از قدرت‌های یک رئیس برخوردار نیستند. در واقع این افراد به علت عدم کامل شدن چارت اداری فدراسیون، در سمت‌های خود به صورت نصفه و نیمه حضور دارند و با اختیارات محدودی که به عنوان سرپرست به دست آورده‌اند و حمایت کامل پشت سر آنها نیست، توانایی لازم را برای حل مشکلات ندارند.
سرپرست ریاست فدراسیون: تا زمانی که مهدی تاج حضور داشت، هر چند مشکلات زیادی پیرامون فوتبال بود اما نگاه‌ها به او معطوف بود و اهالی فوتبال انتظار حل مشکلات را از او داشتند اما با رفتن او و نبود نایب رئیس اول، این صندلی به حیدر بهاروند، نایب رئیس دوم رسید که خودش وظیفه مهمی به عنوان ریاست سازمان لیگ را داشت و هر کدام به تنهایی زمان زیادی را برای غلبه بر مشکلات می‌طلبد؛ در نتیجه فوتبال ایران به علت نداشتن رئیسی که مجمع فدراسیون او را انتخاب کرده و از اعتبار لازم در نهادهای بین المللی برخوردار باشد، در صورت لغو انتخابات، باید چندین ماه دیگر به صورت "کج دار و مریز" به راهش ادامه دهد.
جای خالی نایب رئیس اول: زمانی که کفاشیان به فدراسیون فوتبال آمد، انتقادات زیادی از عدم شناخت او به فوتبال وجود داشت اما سال‌ها حضور در فوتبال و مجامع بین المللی، از او فردی باتجربه ساخت که بیش از هرکسی بر اساس نامه و امور فوتبال مسلط بود و حضورش در سمت نایب رئیس اولی نسبت به اینکه کسی در این سمت نباشد، سنگینی می‌کرد. اکنون که این سمت خالی شده و کسی نیست که به عنوان یک فرد باتجربه در کنار فدراسیون فوتبال حضور داشته باشد، این موضوع برجسته شده و مهدی تاج در یک سال و نیم اخیر تلاشی برای معرفی فرد جدید نکرد تا همچنان این جالی خالی به چشم آید.
سرپرست دبیرکلی: در دوره ریاست مهدی تاج، سه فرد مختلف عهده‌دار دبیرکلی فدراسیون فوتبال بودند. علیرضا اسدی و محمدرضا ساکت با داشتن تمام اختیارات در این سمت ایفای نقش کردند اما با مطرح شدن قانون بازنشستگی، مهدی تاج چشمش را بر سایر مدیران فوتبال بست و با قراردادن ابراهیم شکوری نه چندان با تجربه که از نظر حقوقی حضورش در این سمت مشکل‌دار بود، سمت سرپرستی را به او سپرد تا با حضور محمدرضا ساکت در کنار او، امور فوتبال را به روش نادرست خود اداره کند. این کاستی در صورت لغو انتخابات، تا زمان اصلاح اساس‌نامه و برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
سرپرست کمیته داوران: این کمیته هم در روزهای منتهی به انتخابات فدراسیون فوتبال به این حال و روز افتاد. در حالی که هدایت ممبینی برای ریاست فداسیون فوتبال نامزد شده بود و شائبه تداخل امور این کمیته با انتخابات وجود داشت، اسماعیل صفیری به عنوان سرپرست کمیته داوران انتخاب شد تا انتخابات برگزار شود و رئیس فدراسیون فوتبال برای این کمیته هم تصمیم‌گیری کند اما اگر انتخابات برگزار نشود، یکی از مهم‌ترین کمیته‌های فدراسیون فوتبال باید چند ماه به این صورت به کارش ادامه دهد و از برنامه‌ریزی بلند مدت دور خواهد شد.
سرپرست کمیته انضباطی: اسماعیل حسن‌زاده از دوره ریاست علی کفاشیان در این کمیته حضور داشت و با آمدن تاج هم به فعالیتش ادامه داد. او و تاج در ابتدای فصل جاری برخورد قاطع با تیم‌ها و افراد مختلف فوتبال را برای سامان‌دهی به مسابقات لیگ برتر مطرح کردند و در روزهای نخست فصل جاری هم در مواردی خیلی تند عمل کردند اما رفته‌رفته و به علت دخالت‌هایی که تاج و حسن زاده توان رویارویی با آنها را نداشتند پا پس کشیدند و امروز هیچ یک حضور ندارند تا این سمت هم با سرپرست اداره شود و امروز فردی دیگر که از قضا با رئیس قبلی تشابه اسمی دارد، عهده‌دار سمت سرپرستی شود.
سرپرست کمیته اخلاق: مرتضی تورک در دوران ریاست بر این کمیته، بیش از سایرین در مواردی مانند شرط بندی، دلالی، تبانی و مشکلات اخلاقی عمل کرد و کار به جایی رسید که او سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال را هم در موضوع جام حذفی متهم دانست اما اختلاف او با مدیران بالادستی در فدراسیون، موجب قطع همکاری شد تا سمت ریاست کمیته اخلاق هم دست سرپرست جدید بیفتد و اثنی‌عشری با حکم سرپرستی عهده‌دار امور این کمیته شود که در این ماه‌ها کمتر از آن شنیدیم و حداقل اقداماتش رسانه‌ای نشده و ماه‌هاست که خبری از این کمیته نیست و باید چند ماه دیگر را هم به همین منوال صبر کنیم.
سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال: از دیگر بخش‌های مهم فوتبال ایران که به دست سرپرست اداره می‌شود، کمیته مسابقات سازمان لیگ است. این بخش از سازمان لیگ که به نوعی هماهنگ کننده و برگزار کننده مسابقات در سطوح مختلف است، بعد از رفتن سعید فتاحی به سهیل مهدی واگذار شد که در حال حاضر رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم است و با حفظ سمت، امور کمیته مسابقات را هم فعلا اداره می‌کند اما هنوز حکم ریاست چند ساله برای او هم صادر نشده و انتظار نمی‌رود تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال این اتفاق بیفتد.
سرپرست سازمان لیگ فوتبال: از دیگر بخش‌هایی که همچنان بدون رئیس قانونی اداره می‌شود، سازمان لیگ فوتسال است که با رفتن محمدحسن انصاری‌فرد، به دست جابری افتاد و او با حکم سرپرستی این سازمان را اداره می‌کند و حداقل تا انتخاب رئیس جدید فدراسیون فوتبال، امیدی به انتخاب رئیس قانون با حکم اداره این سازمان تا تاریخ مشخصی وجود ندارد تا بتواند با در نظر گرفتن چشم اندازی، فعالیت‌هایش را مشخص کند.
بلاتکلیفی تیم‌های ملی: از بخش‌های مدیریتی فدراسیون فوتبال که بگذیم به تیم‌های ملی می‌رسیم که این روزها برخی از آنها از جمله تیم ملی جوانان پسران و دختران سرمربی ندارند و در انتظار معرفی رئیس جدید فدراسیون فوتبال و اعضای هیات رئیسه هستند تا برای چهار سال آینده تصمیم گیری کنند. به این دو تیم، تیم ملی فوتبال بانوان برزگسال را هم اضافه کنید که نمی‌داند وضعیت از چه قرار است و حضور آزمون روی نیمکت مربیگری این تیم در هاله‌ای از ابهام است.