کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بنییامین گانتز با ۵ شرط لیبرمن موافقت کرد

18 اسفند 1398 ساعت 17:21

گروه بین‌الملل: رئیس ائتلاف آبی-سفید اسراییل با همه شروط لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» برای پیوستن به ائتلاف تشکیل کابینه موافقت کرد.


به نقل از رای الیوم، لیبرمن که حزبش هفت کرسی در انتخابات به دست آورده است به مثابه کلید حل بن بست سیاسی کنونی در این رژیم محسوب می شود که با پیوستن به هر طرفی امکان تشکیل کابینه را به آن طرف می دهد. روزنامه القدس العربی نوشت، آویگدور لیبرمن، در فیس‌بوک خود پستی را منتشر و در آن شروطش را اعلام کرد. شرط نخست لیبرمن در نظر گرفتن دست کم ۷۰ درصد پایه حقوق برای بازنشستگان و شرط دوم واگذاری اختیارات حمل و نقل عمومی و فعالیت‌های تجاری در روزهای شنبه به مقامات محلی است. وی در شرط سوم خود هم خواستار تصویب قانونی برای جذب طلاب مدارس مذهبی براساس مصوبه ژوئیه ۲۰۱۸ شد. هر پیش‌نویس قانونی در کنست به سه مرتبه بررسی نیاز دارد تا قابل اجرا باشد اما دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به درخواست بنیامین نتانیاهو، عمل به قانون قدیم را تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۹ تمدید کرد و بعد از این تاریخ کنست منحل و سومین انتخابات پارلمانی ظرف کمتر از یک سال برگزار شد.
چهارمین شرط لیبرمن تصویب قانون ازدواج مدنی در اراضی اشغالی است. در اراضی اشغالی ازدواج مدنی ممنوع است و باید این کار در کشور دیگری و براساس قوانین این کشور انجام و در وزارت داخلی رژیم صهیونیستی ثبت شود. پنچمین و آخرین شرط وزیر سابق جنگ انجام عملیات یهودی‌سازی توسط خاخام‌های شهرهاست و به این ترتیب هر شهری می‌تواند دادگاه ویژه یهودی‌سازی تشکیل دهد.
گفتنی است که طبق نتیجه نهایی انتخابات رژیم صهیونیستی لیکود ۳۶ کرسی، آبی-سفید ۳۳ کرسی، لیست مشترک اعراب ۱۵ کرسی، شاس ۹ کرسی، اتحادیه یهودیان توراتی ۷ کرسی، اسرئیل خانه ما ۷ کرسی، کارگر گرشر مرتص ۷ کرسی و یامینا ۶ کرسی را به دست آورده اند.
به این ترتیب ائتلاف راستگرا به مرکزیت حزب لیکود به ریاست نتانیاهو حائز ۵۸ کرسی و ائتلاف چپگرا به مرکزیت حزب آبی-سفید به ریاست بنیامبن گانتز در صورت ائتلاف با لیست اعراب حائز ۵۵ کرسی در کنست خواهد شد با این حال هیچکدام از این ائتلاف ها حائز اکثریت ۶۱ کرسی کنست نخواهند بود و در صورت عدم پیوستن حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن به یکی از این دو طرف، بن بست و بحران و معضل عدم تشکیل کابینه در تل آویو ادامه خواهد یافت.
بنی گانتز از عزم خود برای ائتلاف با فهرست اعراب که به شدت با نتانیاهو مخالف هستند و نیز حزب «اسرائیل خانه ما» برای تشکیل کابینه سخن گفته بود به ویژه که حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن چند روز قبل به احزاب میانه و چپ اسرائیل درباره طرح پیش نویس یک قانون در کنست برای جلوگیری از نخست وزیر شدن نتانیاهو پیوسته است. این در حالی است که قرار است که محاکمه نتانیاهو در سه پرونده فساد از هفدهم مارس جاری برابر با ۲۷ اسفند جاری شروع شود.


کد مطلب: 204035

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/204035/بنییامین-گانتز-۵-شرط-لیبرمن-موافقت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir