به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۲۰۴۰۴۷

رقم وام مسکن یکمی‌ها مشخص شد

گروه اقتصادی: مدیر عامل بانک مسکن از سقف جدید وام مسکن یکمی ها و نحوه افزایش این تسهیلات در سال آتی خبر داد.
رقم وام مسکن یکمی‌ها مشخص شد
ابوالقاسم رحیمی انارکی  تعهد بانک مسکن پرداخت تسهیلات به ۱۴۰ هزار واحد مسکونی است، گفت:  مبلغ تسهیلات ارائه شده به مسکن ملی، حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان است که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ این رقم پرداخت خواهد شد، هم اکنون سهمیه بندی سازندگان در حال انجام است تا کنون ۱۰۰ هزار واحد تعیین سهمیه و سازمان‌های مورد نظر به ما معرفی شده  و تفاهم نامه‌های مربوط نیز به امضا رسیده است.او با اشاره به اینکه با برخی از سازمان‌ها نیز شیوه نامه‌هایی را تنظیم کرده ایم و منتظریم تا بلافاصله پس از انجام اقدامات اولیه ای که در تفاهم نامه و شیوه نامه‌ها تعیین شده، اعطای تسهیلات را آغاز کنیم، افزود: سعی شده تا روش‌های مالی مختلفی را برای تأمین مالی تسهیلات مربوط در این طرح برنامه ریزی کنیم از جمله اینکه در بافت فرسوده با استفاده از منابعی که از محل صندوق توسعه ملی در اختیارمان قرار می‌گیرد.
سود تسهیلات ساخت مسکن مشخص شد
رحیمی انارکی ادامه داد: در روش دیگر ارائه تسهیلات، معادل این وام  را  در اختیار مجموعه قرار می‌دهیم که نرخ سود آن ۹ درصد است. نرخ سود اعطای تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز ۱۶ درصد پیش بینی و نرخ سود تسهیلات بدون سپرده نیز ۱۸ درصد تعیین شده است.رحیمی انارکی با بیان اینکه سقف‌های تسهیلاتی نیز برای تهران، کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر مناطق شهری تقسیم بندی شده است، ادامه داد: بالاترین سقف برای واحدهایی است که به صورت ساخت با استفاده از فناوری‌های نوین احداث شده ۱۷۰ میلیون تومان و از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، تعداد و نوع تسهیلات و ارقام مورد نظر بسیار گسترده بوده و در اختیار سازندگان و شعب بانک قرار گرفته است.
تسهیلات مسکن یکمی ها فعلا افزایش نمی یابد
 رحیمی انارکی  در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تسهیلات مسکن یکمی‌ها افزایش یابد؟  گفت: ماهیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم به گونه‌ای است که با کسری منابع مواجه می‌شود هر گونه افزایش سقفی هم در آن منوط به این است که راه‌های افزایش سقف آن پیش بینی شود هم اکنون ما با استفاده از اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر، تا ۱۶۰ میلیون تومان را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تأمین می‌شود.مدیر عامل بانک مسکن  تصریح کرد:  در حال حاضر مانده حساب پس‌انداز صندوق مسکن یکم حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ اما رقمی که تا کنون به عنوان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۳ برابر مانده سپرده، تسهیلات پرداخت کرده‌ایم؛ مابه‌التفاوت آن نیز از دو محل اقساط وصولی تسهیلات مسکن یکم و اقساط بازگشتی مسکن مهر است.
صندوق مسکن یکم ورشکست نمی‌شود
مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق پس‌انداز مسکن یکم در آستانه ورشکستگی است؟ اظهار کرد: این صندوق ورشکست نمی‌شود بلکه ما کماکان تا ۱۴۰۲ اقساط بازگشتی مسکن مهر را به این تسهیلات اختصاص می‌دهیم. به طوری که از آن زمان (۱۴۰۲) به بعد می‌توانیم از محل اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن یکم، سقف‌های تسهیلاتی فعلی را به متقاضیان پرداخت کنیم.او تاکید کرد: به دلیل آنکه  حجم پرتفوی مسکن یکم به حدی افزایش می‌یابد، کسری منابع را از محل اقساط وصولی خودش تأمین می‌کنیم که زمان آن تا ۴ سال آینده است.
کاهش ۲۰ درصدی ورود منابع سپرده ‌ای به صندوق مسکن یکم در تهران
رحیمی انارکی تصریح کرد: برخی ورودی‌های جدید به دلیل افزایش قیمت مسکن نسبت به قبل با شیب کمتری افتتاح حساب می‌کنند. افتتاح حساب مسکن یکم در تهران بیشترین کاهش را داشته و نسبت به سال‌های اولیه راه اندازی صندوق، ۲۰ درصد کاهش ورودی و افتتاح حساب داشته‌ایم. چون بیشترین افزایش قیمت مسکن در تهران اتفاق افتاده است و از آنجایی که عمده مصرف کنندگان مسکن یکم، کارکنان دولت و اقشار حقوق‌بگیر هستند، تورم عمومی از یک سو و عدم افزایش حقوق‌ها مطابق با تورم از سوی دیگر، در این موضوع دخیل بوده است.
چرا مردم منابع خود را از صندوق مسکن یکم خارج می‌کنند؟
او درباره خروج منابع از صندوق مسکن یکم اظهار کرد: برخی از افرادی که امتیاز آنها به سقف تعیین شده در طول یک سال می‌رسد، اقدام به خارج کردن منابع می‌کنند. مثلاً در تهران اگر فرد متقاضی به مدت یک سال ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری کند، می‌تواند با باقی نگه داشتن ۱۳.۵ میلیون تومان در حساب مورد نظر و حفظ امتیاز خود، مابقی را از حساب خارج کند؛ یک مدل دیگر هم این است که برخی از متقاضیان به طور کلی حساب خود را می‌بندند.وی افزود: از ۶۵۰ هزار حسابی که تا کنون افتتاح شده، ۱۱۰ هزار حساب را بدون آنکه تسهیلاتی بگیرند، صفر کرده‌اند؛ در حال حاضر ۳۴۰ هزار حساب زنده داریم و ۱۴۰ هزار واحد مسکونی از محل تسهیلات آن خریداری شده و ۱۸۰ هزار حساب به دلیل استفاده از تسهیلات، مسدود شده‌اند.مدیر عامل بانک مسکن در پایان درباره پرداخت تسهیلات بازار اجاره هم گفت: بانک مسکن و بانک مرکزی این طرح  را با جدیت پیگیری می کنند و با توجه به آنکه  در طرح های قبلی ایراداتی وجود داشت در تلاشیم در طرح جدید مشکلات و ایرادات را برطرف کنیم و امیدواریم تا پایان سال به مرحله اجرایی برسد.
برچسب ها: طرح مسکن ملی وام