به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۲۰۴۰۶۰
80درصد از بیماران منتقل شده به ICU جان می‌دهند

ظرفیت تخت‌های بستری در گیلان جوابگو نیست

گروه جامعه: شیوع گسترده کروناویروس در ایران پس از گذشت چند هفته، همچنان روند صعودی داشته و ابتلای شهروندان به این بیماری در بسیاری از نقاط کشور، وضعیت استان‌های تهران، گیلان و قم را در درجه بسیار خطرناک قرار داده است.

منوچهر جمالی سوسفی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم گیلان در مجلس با اشاره به وضعیت این استان در مقابله با ویروس کرونا در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: شرایط استان گیلان در مقابله با ویروس کرونا در وضعیت قرمز گرفته و از درجه حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. مقابله همه جانبه با وضعیت فعلی شیوع کرونا در گیلان، مستلزم این است که همه نهادها، اعم از شهرداری، ارتش، سپاه و سایر ارگان‌ها با محوریت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به ایمن سازی بهداشتی فضاهای عمومی بپردازند.

ظرفیت بخش‌های ICU و تخت‌های بستری در گیلان جوابگوی نیازها نیست
در بیمارستان‌های استان، بخش‌های ICU جوابگو نبوده و ظرفیت تخت‌های بخش‌های بستری نیز تکمیل شده است. همچنین، متاسفانه، تعدادی از پزشکان و پرستاران ما بیمار شده و تعدادی نیز جان خود را در مقابله با این بیماری از دست داده‌اند. به منظور حفاظت از پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌های استان، وزارت بهداشت و نماینده تام‌الاختیار این وزارتخانه، باید نگاه ویژه و جدی به تجهیز وسائل ایمنی و بهداشتی داشته باشند.

با این اوضاع باید تعارفات را کنار گذاشته و حرف‌های‌مان را بی‌پرده مطرح کنیم. این حرف‌ها باید بدون تعارف در صدا و سیما به اطلاع مردم رسیده و به شکل جدی از مسافرت‌ها جلوگیری شود. بحث مسافرت‌های عید الان دیگر معنی پیدا نمی‌کند و همه باید به این مهم توجه داشته باشند. موضوع مهم بوده و مسئله کرونا، مسئله‌ای نیست که بخواهیم، حرفی از آن نزده یا کمتر و شل‌تر درباره آن حرف بزنیم. اوضاع استان گیلان در حال حاضر، وضعیت قرمز بوده و مردم باید در خانه‌های خود، مگر در موارد به شدت ضروری، بمانند.

این ویروس، قدرت شیوع بسیار بالایی داشته و تا دو هفته، دوره کمون و نهفتگی دارد و این امکان وجود دارد که فرد مبتلا در این مدت به انتقال بیماری پرداخته و حتی خودش نیز از آن بی‌اطلاع باشد. تا حدود 80 درصد از مبتلایان به کرونا با استفاده از ایمنی بالای بدنی فرد مداوا شده و 20 درصد باقی در بخش‌ها بستری می‌شوند. درصدی از این افراد بستری شده به ICU منتقل شده و حدود 70 تا 80درصد این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

اپیدمی‌ها، همواره با از دست رفتن جان انسان‌ها همراه بوده‌اند و مقابله با آن، تنها به واسطه جدی گرفتن مسئله ممکن خواهد بود. اینکه سوای عدم بزرگ‌نمایی، ما کرونا را ساده فرض کرده و با سهل‌انگاری در صدا و سیما و رسانه‌ها درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم، بدون تردید، حل کننده مسئله نخواهد بود. دیگر باید از چه کسی تعارف داشته و از چه کسی بترسیم تا واقعیت را آنگونه که واقعا هست به مردم نگوییم؟
بعد از انقلاب، چند مرتبه فریضه نماز جمعه با تعطیلی روبرو شده؟ امر بی‌سابقه‌ای که نشان از جدیت مسئله داشته و لزوم پرهیز از هرگونه تجمع را به ما گوشزد می‌کند. وقتی در کنار تعطیلی نماز جمعه، مراسم عروسی و عزا، هرگونه تجمع و سفر ممنوع اعلام می‌شود، نشانگر توجه به جدیت مسئله است. بحث من اصلا این نیست که درباره کرونا، بزرگ‌نمایی صورت بگیرد، بلکه تقاضای من از صدا و سیما این است که آن چه در کشور در حال رخ دادن بوده را به اطلاع مردم برساند تا افکار عمومی نیز آن را جدی‌تر مورد توجه قرار دهند.
برچسب ها: ویروس کرونا