به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۰۴۶۷۸
وزیر خزانه‌داری آمریکا:

تحریم‌های ایران مانع مبارزه با کرونا نیست

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا
استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا
گروه بین‌الملل: استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست.
اخیرا اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به ترتیب پنج میلیون یورو و پنج میلیون دلار برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دادند و چندین محموله اقلام پزشکی توسط چین و سازمان بهداشت جهانی تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شده است. با این‌حال، جمعه هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که «آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را با هدف خالی کردن منابع مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا در ایران تشدید می‌کند». علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز سه‌شنبه در نامه‌هایی به چند سازمان بین‌المللی مدعی «تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی ایران توسط آمریکا» شد و خواستار هم‌صدایی جامعه بین‌المللی برای لغو فوری همه تحریم‌ها از جمله «تحریم‌های پزشکی ایالات متحده علیه مردم ایران» شد.
آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه از جمله وسایل پزشکی به ایران شامل تحریم نیست.
با این‌حال محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد: «برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما عملا در حوزه واردات دارو هم تحریم هستیم». وزارت خارجه آمریکا همچنین اخیرا پیشنهاد کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را رسما از طریق سفارت سوئیس ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرد و آن را «بازی‌ سیاسی‌-روانی» خواند. آمریکا همچنین هشتم اسفند مجوز تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه از طریق کانال مالی که سوئیس برای ایران طراحی کرده است را صادر کرد.
برچسب ها: ویروس کرونا