به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۰۴۶۹۶

شیوع کرونا به سطح همه‌گیری جهانی رسید

شیوع کرونا به سطح همه‌گیری جهانی رسید
گروه بین‌الملل: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس کرونای نوظهور به "سطح همه‌گیری جهانی" رسیده است. در دو هفته اخیر شمار مبتلایان به این ویروس در خارج از چین ۱۳ برابر و شمار کشورهای درگیر با آن سه برابر شده‌اند.
 
تدروس ادناهوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس "سارس کو-۲" در جهان به سطح پاندمی (Pandemic)، یعنی "اپیدمی در سطح همه‌گیر در مقیاس بزرگ" رسیده است. او با بیان اینکه سازمان تحت سرپرستی او شبانه‌روز گسترش این ویروس را رصد کرده است گفت: «ما عمیقا نگران میزان هشدار دهنده شیوع ویروس، جدی بودن اوضاع و کم‌کاری در مبارزه با این ویروس هستیم.» ادهانوم احتمال داد که شمار بیماران در روزها و هفته‌های آینده افزایش یابد.
 
شیوع در ۱۱۵ کشور
رئیس سازمان بهداشت جهانی  خاطرنشان كرد كه شمار موارد کووید ۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا) در خارج از چين در دو هفته گذشته ۱۳ برابر شده است. تعداد کشورهایی که درگیر این بیماری هستند سه برابر شده است. به گفته این مقام اتیوپیایی بیش از ۱۱۸ هزار مورد ابتلا در ۱۱۵ کشور ثبت شده است. تا روز چهارشنبه چهار هزار و ۲۹۱ نفر بر اثر این بیماری جان سپرده‌اند.
ادهانوم تاکید کرد که همه کشورها هنوز هم می‌توانند روند این همه‌گیری را تغییر دهند. او گفت: «(بیماران را) بیابید، قرنطینه و آزمایش و معالجه کنید».  او همچنین تاکید کرد که درجه‌بندی این بیماری به عنوان "همه‌گیر" تاثیری در ارزیابی تهدید ناشی از این ویروس نخواهد داشت. برای طبقه‌بندی یک بیماری به عنوان "همه‌گیر در سطح جهانی" هیچ معیار مشخصی از جانب سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد. به طور معمول این عنوان برای بیماری‌هایی به‌کار می‌رود که بدون کنترل در چند قاره گسترش می‌یابد.

مرکل درباره کرونا: احتمال ابتلای ۶۰ تا ۷۰ درصد آلمانی‌ها
صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در باره گسترش ویروس کرونا در آلمان اظهارنظر کرد. آلمان قرار است برای مبارزه با این ویروس یک میلیار یورو هزینه کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ینز اشپان، وزیر بهداشت این کشور و لوتار ویلر، رئیس موسسه پژوهشی روبرت کُخ در یک نشست مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران در باره شیوع ویروس کرونا در آلمان پاسخ دادند. آنگلا مرکل مبرم‌ترین وظیفه کنونی دولت را مدیریت این بحران و جلوگیری از گسترش ویروس کشنده خواند. 
او آنچه را که روز سه‌شنبه نمایندگان حزب دموکرات مسیحی به نقل از او گفته بودند دوباره تایید کرد و گفت: «به نظر کارشناسان، چون برای پیش‌گیری از شیوع این ویروس واکسنی وجود ندارد و راه‌های درمان بیماری هم هنوز پیدا نشده، احتمال می‌رود که ۶۰ تا ۷۰ درصد شهروندان آلمان به آن مبتلا شوند.»
صدراعظم آلمان تصریح کرد که همه ارگان‌های دولتی وظیفه دارند در کند کردن روند گسترش ویروس سهیم باشند و این مهم نباید تنها به‌عهده سیستم بهداشت و درمان باشد.  او ضمن اشاره به وظایف شهروندان در قبال یکدیگر ابراز امیدواری کرد که "همگی با موفقیت این آزمون را پشت بگذاریم". مرکل در ادامه وعده داد که مبنای کنش دولت در این رابطه داده‌های علمی و توصیه‌های دانشمندان و کارشناسان خواهد بود.
اولویت‌های دولت
به گفته صدراعظم آلمان، آنچه که در وهله نخست اهمیت دارد، جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس است و اینکه  پرسنل پزشکی اطمینان حاصل کند که میتواند با آسایش نسبی وظیفه خود را انجام دهد. او گفت: «این که بازی‌های فوتبال به روال معمول انجام نشوند، نباید بدترین خبر تلقی شود.» در روزهای اخیر مسابقه‌های فوتبال در آلمان بدون تماشاچی برگزار می‌شوند. علاوه بر این، دولت تجمع‌های بیشتر از یک‌هزار نفر را ممنوع کرده است. در برلین تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری که در سالن‌های بزرگ برگزار می‌شوند، از جمله اجرای نمایش‌در سالن‌های تئاتر تعطیل شده‌اند.
هماهنگی در سطح اروپا
صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنه از نتایج نشست اروپایی نیز که شامگاه سه‌شنه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، سخن گفت. او تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونا به شکل هماهنگ عمل می‌کنند. علاوه بر این، اروپا در مجموع از پژوهش‌های کارشناسان برای یافتن واکسن و داروی معالج بیماری کرونا حمایت می‌کند. به گفته مرکل، آلمان برای مبارزه با کرونا یک میلیارد یورو هزینه خواهد کرد. حدود ۱۴۰ میلیون یوروی آن برای تحقیق در باره واکسن علیه ویروس کرونای نوظهور در نظر گرفته شده است. صدراعظم وعده داد که دولت زیان‌های وارده بر شرکت‌های آلمانی را تا حدی که بتواند جبران خواهد کرد. بر اساس آمار رسمی‌، تا روز چهارشنبه بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در آلمان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و سه نفر نیز بر اثر بیماری حاصل از این ویروس (COVID19) جان باخته‌اند.