به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۲۰۴۸۰۳

آیا فارس به گیلان دوم تبدیل می‌شود؟

گروه جامعه: هفته از آغاز شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و بر پایه آمارهای رسمی، بیش از ۹ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند؛ با این حال بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که در هفته‌های پیش رو شاهد اوج ابتلا به کرونا در شهرهای کشور خواهیم بود؛ از جمله رئیس سازمان صداوسیما که به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرده ۲۰ فروردین ماه (یعنی درست ۴ هفته پیش رو) به اوج قله تعداد مبتلایان به کرونا خواهیم رسید.
آیا فارس به گیلان دوم تبدیل می‌شود؟
به گزارش ایلنا، از سوی دیگر در حال حاضر شهرهایی مانند قم، تهران، رشت، ساری و اصفهان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را دارند و هرگونه سفر شهروندان این شهرها به دیگر شهرهای کشور، می‌تواند به شیوع و گستره سرایت ویروس کرونا سرعت ببخشد.
درخواست شهردار شیراز برای توقف حمل ونقل بین شهری میان شیراز و شهرهای آلوده
از همین رو شهردار شیراز به نمایندگی از شهروندان این شهر از «متولیان حمل ونقل جاده‌ای» درخواست کرد که «حمل ونقل بین شهری میان شیراز و شهرهای آلوده متوقف شود» چراکه به باور حیدر اسکندرپور، این امر «امری حیاتی» برای حفظ سلامت شهروندان شیرازی است.با این حال آنچه از سامانه آنلاین خریدوفروش بلیت‌های اتوبوس، قطار و هواپیما از شهرهای آلوده به شیراز مشاهده می شود، نشانگر آن است که نه تنها این درخواست شهردار و شهروندان شیراز مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه همچنان حمل‌ونقل مسافر میان شهرهای آلوده و شیراز به وفور وجود دارد؛ موضوعی که می تواند سرعت و گستره شیوع ویروس کرونا را به شهر شیراز شتابی صدافزون بخشد و فارس را به گیلان دوم تبدیل کند.
سفر روزانه ۲ هزار مسافر از تهران به شیراز
به عنوان مثال بر اساس اطلاعات سامانه «پایانه» در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۳۸ سرویس اتوبوسرانی از مقصد تهران با ظرفیت هر اتوبوس ۲۵ مسافر به شیراز سفر می کنند. از سوی دیگر روزانه به طور متوسط ۸ پرواز از جمله پروازهای شرکت های کاسپین، آتا و آسمان به شیراز انجام می‌گیرد، همچنین یک قطار با ظرفیت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر نیز هر روز از تهران به مقصد شیراز مسافرت می کند؛ با در نظر گرفتن ظرفیت ۲۵ مسافر برای ۳۸ اتوبوس، ۲۵۰ مسافر قطار و همچنین به طور میانگین ۱۰۰ مسافر برای هر پرواز، روزانه دست کم ۲ هزار مسافر از تهران که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد، به شهر شیراز سفر می کنند.
شرکت ایران پیمان قم هر روز ۲۵ مسافر را به شیراز منتقل می‌کند
شهر قم به عنوان نخستین شهر ایران که ویروس کرونا در آنجا شیوع پیدا کرد، هنوز هم شمار زیادی از مبتلایان را دارد. در حالی که علی مطهری روز گذشته خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه در خصوص چرایی عدم قرنطینه قم و شیوع کرونا از طریق این شهر شده است، بر اساس اطلاعات موجود در سامانه های خرید آنلاین بلیت، در روزهای اخیر و آینده (تا ۲۴ اسفندماه)، روزانه یک اتوبوس مسافربری متعلق به شرکت ایران پیمان قم با ظرفیت مجموعاً ۲۵ مسافر به شیراز سفر می کند. نکته جالب توجه آنجاست که این شرکت تمامی بلیت‌های خود از قم به شیراز را برای روز پنجشنبه به فروش رسانده است.
مدیرکل راهداری فارس: هیچ اتوبوسی از قم به شیراز نمی‌آید؛ دفتر ایران پیمان قم: سفر روزانه برقرار است
در همین راستا مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان فارس با بیان این‌که از اول اسفندماه سرویس مسافربری اتوبوس از شهر قم به شیراز انجام نشده است، می افزاید: اعلام فروش بلیت از قم به شیراز و بالعکس در برخی سایت‌ها «شیطنت» است و از اول اسفندماه هیچگونه سفر مستقیم اتوبوس مسافربری از قم به شیراز نداشته ایم؛ این در حالی است که در تماس  با دفتر شرکت مسافربری ایران پیمان قم، مولایی مسئول فروش این دفتر، سفرهای روزانه قم به شیراز را تأیید می کند و می گوید: برای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بلیت فروشی اتوبوس قم به شیراز انجام می‌پذیرد و سفرها نیز رأس ساعت ۱۹ هر روز و با قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان انجام می شود. نکته قابل توجه آنجاست که این سفرها در سایت شرکت ایران پیمان قم نیز تا روز ۲۴ اسفندماه برنامه ریزی شده و فروش آنلاین بلیت نیز در دسترس است.
سفر روزانه ۳۵۰ مسافر از رشت، ساری، اصفهان و مشهد به شیراز
از سوی دیگر از استان مازندران که این شهر و استان نیز از جمله شهرهای کانونی ویروس کرونا هستند، هر روز یک پرواز هواپیمایی به شیراز انجام می‌گیرد.این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان است، با ظرفیت ۱۴۴ نفر (هواپیمای بوئینگ) روزهای پنجشنبه ۲۲ اسفندماه با قیمت ۴۹۰ هزار تومان و روز یکشنبه نیز با قیمت ۲۹۵ هزارتومان به مقصد شیراز انجام می‌شود. از شهر رشت نیز که خبرها و آمارها نشانگر وضع بحرانی شیوع کروناست، کرونا در این شهر است، "آریا سفر" روزانه دو سرویس اتوبوس شرکت با قیمت ۱۱۲ هزار تومان و با مجموع ظرفیت ۵۰ نفر به شیراز سفر می کند.جالب آنجاست که این سفر روز پنجشنبه به سه اتوبوس و ظرفیت ۷۵ نفر افزایش می یابد و روز جمعه نیز با دو اتوبوس ادامه می یابد. از شهر مشهد که در آنجا نیز تاکنون حدود ۱۷۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند، هر روز یک سفر هوایی به شیراز انجام می گیرد و امروز پجشنبه نیز به دو پرواز افزایش می‌یابد.از شهر اصفهان نیز روزانه ۴ سفر با اتوبوس با ظرفیت هر اتوبوس ۲۵ نفر انجام می گیرد؛ به بیان دیگر باوجود شیوع کرونا و همچنین درخواست شهردار و شهروندان شیرازی، هنوز از شهرهای ساری، رشت، اصفهان و مشهد روزانه به طور متوسط ۳۵۰ مسافر به شیراز سفر می کنند.
اداره کل راهداری اختیار قانونی برای ایجاد محدودیت در انجام سفر را ندارد
این در حالی است که علیرضا سیاهپور می‌گوید: اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای فارس از لحاظ قانونی نمی‌تواند محدودیتی برای سفرهای بین شهری ایجاد کند و نهادهای هم رده قانونگذار مانند هیات وزیران، شورای عالی امنیت ملی یا ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانند در خصوص ایجاد محدودیت برای انجام سفرهای بین شهری تصمیم بگیرند، اما شرکت‌های مسافربری با توجه به عدم استقبال مردم و نگرانی‌های خود، محدودیت هایی را برای انجام این سفرها قائل شده اند.مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در پایانه های مسافربری فارس می افزاید: از جمله این اقدامات می‌توان به انجام دو عملیات روزانه عفونت زدایی توسط شهرداری شیراز در پایانه های مسافربری، حذف خریدهای فیزیکی، حذف فروش فیزیکی بلیت، عفونت زدایی اتوبوس‌ها پس از ورود به پایانه های فارس، و در اختیار قرار دادن برخی اقلام بهداشتی (با توجه به محدودیت این اقلام در بازار) اشاره می کند. سیاهپور با ابراز امیدواری نسبت به حداقل رسیدن مسافرت‌ها و حضور خانواده‌ها در خانه نسبت به کاهش خطرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان می کند: همکاران ما در تمامی این ایام برای آسایش هموطنانمان در حال انجام خدمت هستند و همکاران جاده ای نیز به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
تمام پایانه‌های مسافری در شیراز به حالت تعطیل در می‌آیند
از سوی دیگر روز گذشته ۲۲ اسفند سخنگوی شورای شهر شیراز اعلام کرد که بر اساس مصوبه این شورا، پایانه‌های مسافری در این شهر تعطیل شده است.سعید نظری می‌گوید: براساس مصوبه شورای شهر شیراز، تمام پایانه‌های مسافری در این کلانشهر، به حالت تعطیل در می‌آیند.