به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۲۰۵۰۳۸
تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس:

دولت روحانی خیلی وقت است که تمام شده

دولت روحانی خیلی وقت است که تمام شده
گروه جامعه: علی علیزاده مدتی است برنامه ای اینترنتی به نام «جدال» را با حضور برخی شخصیت های مهم سیاسی اجتماعی تولید و در فضای مجازی منتشر می کند که توجه برخی از مخاطبان را به خودش جلب کرده است. علیزاده در تازهترین قسمت این برنامه اینترنتی خود به سراغ «تقی آزاد ارمکی» جامعه شناس برجسته کشور رفته تا نظرش را درباره کرونا، آبانماه، ابهام درباره آینده و نقش طبقه متوسط در نجات ایران از بحرانهای جاری جویا شود. بخش هایی از این گفت و گو که درباره دولت حسن روحانی است در پی می آید: 
تقی آزاد ارمکی: اصولگرایان از قدیم تاکنون در عرصه اقتصاد فعالیت مستمر داشته و دارند و اصلی ترین دغدغه آنها اقتصاد است. و مهمتر از آن اینکه مراکز و نهادهای اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی و نیمه خصوصی در اختیار آنها بوده است.
علی علیزاده: دولت روحانی در عرصه تولید تاکنون چه کار کرده است؟
 تقی آزاد ارمکی: دولت روحانی تمام شده، خیلی وقت است که تمام شده است. وقتی دولتی که رئیسش مدام می گوید استعفاء نمی دهم یعنی استعفاء داده است. اگر «کرونا» نمی آمد، قطعاً دولت آقای روحانی کارش به استعفاء می کشید و می رفت پی کارش! چون شاکله آن چیزی نیست که بتواند
روحانی از ظرفیت طبقه متوسط بالا آمد و بعدش لگد زد به همین طبقه متوسط جامعه ایران!
از پس مشکلات موجود بربیاید. بنابراین کرونا نجات بخش دولت روحانی بود. پروژه دولت روحانی خیلی وقت است که تمام شده است. وقتی برجام تمام شد دولت روحانی هم تمام شد.
من از دولت روحانی دفاع نمی کنم. من اصلاح طلب در خدمت حاکمیت نیستم. من روز اول که آقای روحانی پیروز شد حرف اساسی من (خطاب به روحانی) این بود که شما از ظرفیت طبقه متوسط بالا آمدید ولی اولین کاری که کردید این بود که لگد زدید به طبقه متوسط جامعه ایران! و پروژه نوسازی اصلاح طلبی اجتماعی را تعطیل کردید برای اینکه تبدیل کردید به پروژه سیاسی و بعد برجام یک و برجام و دو و منازعاتی که در آخر باعث فروپاش عمده و اساسی شد. رییس یک دولت هوشمند منازعات را تغییر می دهد، منازعه خودش را می برد در عرصه رهبری، این منازعات را می کشاند در عرصه های اجتماعی و از داخل آن استراتژی های متعدد پیدا می کند. موضوعی که ما در این دوره کمتر با آن برخورد داشتیم به دلیل تمامیت خواهی آقای روحانی و دولت روحانی و آدم های کوتوله ای که اطراف ایشان جمع شده اند. شما ببینید نماینده اصلاح طلبی در دولت روحانی چه کسی است که استراتژی برون رفت از بحران ها را تعریف کند؟ ما بحران های متعددی داشتیم. احمدی نژاد بحران های زیادی را تولید کرد اما توانستیم این بحران ها را تبدیل کنیم به یک بحران واحد و آنهم در مرحله فروپاشی و آنهم بحث برجام است. به همین دلیل است که می گوییم دولت روحانی تمام شده است.