به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۲۰۵۰۷۶

امسال به اهداف‌تان رسیده‌اید؟

گروه جامعه: یک روانشناس نحوه ارزیابی فعالیت‌های سالانه و چگونگی برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف خود در سال جدید را توضیح داد و گفت: برای ارزیابی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای سال جدید باید موضوعات مختلف زندگی را مطابق اهداف خود بررسی کنیم.
امسال به اهداف‌تان رسیده‌اید؟
به گزارش ایسنا، گوهریسنا انزانی  می‌گوید: تقریبا همه افراد این دغدغه را دارند که نمی‌دانند برای سال آینده باید چه کارها و برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند، اما ساده‌ترین کار برای حل این دغدغه آن است که افراد بتوانند اهداف خود را یادداشت کنند. امسال که به دلیل ویروس کرونا مردم مجبورند تمام وقت خود را در خانه سپری کنند، افراد می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و وضعیت سال ۹۸ خود را به خوبی ارزیابی کنند.وی ادامه می‌دهد: برای ارزیابی سالانه افراد باید از خود سه سوال اساسی بپرسند؛ اول اینکه در ابتدای سال از نظر مالی، میزان مطالعه و تماشای فیلم، کلاس‌های آموزشی، سلامت جسمانی و... در چه وضعیتی بوده‌ایم و اکنون که به پایان سال نزدیک شده‌ایم چقدر پیشرفت داشته‌ایم؟ دوم اینکه چقدر به دایره اطلاعاتی ما اضافه شده است؟ و تا چه حد به اهداف خود رسیده‌ایم و انتظار داریم که در اسفندماه سال ۹۹ به کدام یک از اهداف خود برسیم؟ در واقع برای ارزیابی باید موضوعات مختلف زندگی را مطابق اهداف خود بررسی کنیم.این روانشناس با اشاره به اینکه اهداف می‌توانند طبقه‌بندی متفاوتی داشته باشند، می‌افزاید: اگر فرد هنگام ارزیابی به تمامی اهداف خود از جمله اهداف مالی، تحصیلی، معنوی، تفریحی، فردی و خانوادگی توجه کند می‌تواند برنامه‌ریزی خوبی نیز داشته باشد؛ به عنوان ساده‌ترین مثال، تصور کنید می‌خواهید کتابی با موضوع فرزندپروری (که دربرگیرنده اهداف خانوادگی، فرهنگی و معنوی است) را در ابتدای سال تهیه کرده و آن را مطالعه کرده‌اید را مورد ارزیابی قرار می‌دهید؛ در ابتدا باید به این مسائل توجه کنید که با مطالعه آن چه اتفاقی در زندگی‌تان رخ داده است؟ چه برداشتی از آن داشته‌اید و به چه نتایجی از آن رسیده‌اید و آیا نیاز است یکبار دیگر آن را مطالعه کنید؟.

انزانی می‌افزاید: اگر فرد با هر فعالیتی به دو الی سه هدف خود برسد یعنی در زندگی اهداف خوبی دارد.
 وی در ادامه درباره ارزیابی اهداف سال آینده می‌گوید: افراد برای ارزیابی اهداف سال آینده ممکن است ایده‌هایی در ذهن خود داشته باشند که تاکنون آنها را انجام نداده‌اند و مایلند آن را عملی کنند. در ابتدا باید ایده‌های خود را در ذهن مرور کنند، به طور مثال دوست دارند سال آینده در چه کلاس‌هایی شرکت کنند؟ چه هدفی را دنبال کنند؟ و... بعد از اینکه اهداف خود را پیگیری کردند باید جزئیات ایده‌های خود مانند شهریه کلاس موردنظر، مسیر کلاس و نتیجه شرکت در آن را نیز ارزیابی کنند. این روانشناس تصریح کرد: در واقع با جزیی‌نویسی، گام به گام نوشتن، رتبه‌بندی اهداف و تفکر مثبت می‌توان ایده‌ها و اهداف مورد نظر خود برای سال آینده را ارزیابی و برنامه‌ریزی کرد. زمانی که اهداف ما قابل دسترس باشند و بتوانیم محدوده زمانی مشخصی را برای دستیابی به آن در نظر بگیریم، می‌توان با برنامه‌ریزی درست به اهداف پیچیده‌تر و سخت‌تر نیز رسید زیرا ذهن انسانها قابلیت تعمیم‌دهی دارد و هر چقدر که ذهن فرد توانمندی او را پذیرا باشد، با برنامه‌ریزی می‌تواند کارهای سخت و پیچیده را انجام دهد.
وی معتقد است که باتوجه به اینکه باید امسال در خانه بمانیم و دید و بازدید نوروزی نداریم، افراد می‌توانند با نوشتن اهداف‌، هم به خود امید دهند و به افکار منفی فکر نکنند و برای خود نیز امیدواری‌هایی جهت کاهش استرس ایجاد کنند، زیرا نوشتن اهداف کمک می‌کند که کمتر به مسائل منفی فکر کرد.