به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۰۶۳۱

تلاش عربستان برای دستیابی به بمب اتم

گروه بين الملل: شبکه خبری "بی ‌بی‌ سی" با استناد به ناتو از تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به بمب اتمی از طریق پاکستان با هدف مقابله با ایران خبر داد.
تلاش عربستان برای دستیابی به بمب اتم

بر طبق این گزارش عربستان در ازای کمک مالی به پاکستان مجهز به بمب اتمی می‌شود. عربستان سعودی در پی آنچه عدم تعهد کافی آمریکا در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نامیده است، خود به دنبال ساخت بمب اتمی است. عربستان سعودی با امضای "پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای" در سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون رسما اعلام کرده است که سلاح اتمی در اختیار ندارد، بلکه برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند.بر طبق این برنامه از سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۱۶ راکتور هسته‌ای در عربستان به بهره‌برداری خواهند رسید. این در حالی است که بی‌بی سی با استناد به منابعی از ناتو گزارش داده است، عربستان سعودی به توافقاتی در زمینه ساخت بمب اتمی با پاکستان رسیده است.
بر طبق این توافق‌ها، قرار است عربستان در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی از برنامه‌های هسته‌ای پاکستان حمایت مالی کند و در ازای آن از سوی پاکستان به سلاح هسته‌ای مجهز شود.
آموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات اسرائیل اخیرا در کنفرانسی در سوئد اعلام کرده بود چنانچه ایران به بمب اتمی دست پیدا کند، عربستان حتی یک ماه نیز برای تهیه بمب اتمی درنگ نخواهد کرد.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی به دنیس راس، دیپلمات ارشد آمریکایی هشدار داده بود که کشورش به سمت تهیه بمب اتمی در حرکت است. این گمانه‌زنی‌ها با پیشرفت در برنامه‌ی هسته‌ای ایران و احتمال ساخت بمب هسته‌ای از سوی این کشور قوت گرفت.

علاوه بر برآورده نشدن انتظارات عربستان سعودی در ارتباط با مقابله با برنامه اتمی ایران از سوی آمریکا، اختلاف موضع میان آمریکا و عربستان سعودی در ارتباط با بحران سوریه نیز مدتی است که به تیرگی روابط دو کشور انجامیده است. واشنگتن‌پست می‌نویسد، مسئولان امنیتی عربستان سعودی خبر عدم دخالت نظامی آمریکا در سوریه را از طریق گزارشی تلویزیونی مطلع شده‌اند و نه از راه‌های دیپلماتیک متداول میان آمریکا و عربستان.
این نکته خود می‌تواند نشان‌دهنده شکاف موجود میان مواضع واشنگتن و ریاض باشد. اکنون که عربستان از حمایت آمریکا در بحران سوریه ناامید شده است، در اقدامی تازه از پاکستان خواسته است تا به آموزش نظامی شورشیان در حال جنگ با ارتش سوریه بپردازند.

 


۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۱۲
عربستان به بمب اتم نیاز ندارد و بیشتر به مغز احتیاج دارند تا متوجه اطراف خود باشند وبهتر است شعر معروف رستم فرخزاد را یکبار مرور نمایند . (165841)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۲۶
ببین کارمون به کجا رسیده که این سعودیهای...... واسه ما شرط میذارن.!؟
بهتره ببینیم از رابطه با دنیا کی سود میکنه و کی و چه کشورایی ضرر میکنن... (165849)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۶:۲۷
باز از این عربا طرفداری کنین........ (165953)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۵۹
بمب هسته ای دارند. حالیشون نیست(هسته خرما)!!! (166217)