کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زخم حوادث ۹۸ بر تن آذربایجان شرقی

4 فروردين 1399 ساعت 17:24

گروه حوادث: سال ۹۸ سالی تلخ و بسیار پرحادثه برای مردم آذربایجان شرقی بود که اتفاقات زیادی همچون آتش‌سوزی‌های بازار تبریز و جنگل‌های ارسباران و همچنین زلزله و سیل را در این سال شاهد بودیم.


به گزارش مهر، شاید وقتی سال ۹۸ آغاز می‌شد کمتر کسی فکرش را می‌کرد که در این سال شاهد این حجم از حوادث و تلخی‌ها در کشور و به تبع آن درآذربایجان شرقی باشیم. حوادثی از جنس آتش، آب و زلزله که همگی مردمان زیادی را داغدار و گرفتار کرد.در سال ۹۸ کفه مشکلات و حوادث تلخ بر شیرینی‌ها سنگینی کرد و این سال با وقوع سیل در برخی از مناطق کشور شروع شد و حوادثی مانند آتش‌سوزی بازار تبریز، آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران و زلزله میانه و سراب را در استان آذربایجان شرقی رقم زد.
سیل در نوروز
۹۸ سالی بود که با بارش شدید باران در اکثر نقاط کشور آغاز شد، این سال به خود سیل آورد و خانه‌های زیادی را زیر آب برد. این سیل در آذربایجان شرقی نیز مشکل آفرین شد و در شهرستان هشترود خساراتی را پدید آورد. در هشترود چند پل بزرگ بر اثر سیل تخریب شد.
جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه
بهار سال ۹۸ با سیلی از اخبار ناگوار در نقاط مختلف ایران فرا رسید؛ اما میان این‌همه خبر بد، جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه موضوعی بود که خوشحالی چندین میلیون نفر را در پی داشت.حجم آب دریاچه با بارش‌های اوایل سال ۹۸ از مرز ۳ میلیارد متر مکعب عبور کرد و تراز دریاچه نسبت به روزهای مشابه سال قبل، ۴۲ سانتی‌متر افزایش یافت.احیای این دریاچه که زندگی چند میلیون نفر را تهدید می‌کرد با نعمت خدادادی موجی از شادی را در میان مردم استان‌های شمال غرب کشورمان ایجاد کرد.
افزایش ورود گردشگران به آذربایجان شرقی  
آذربایجان شرقی و در مرکز آن تبریز، نوروز سال ۹۸ برخلاف نوروز ۹۹ که به دلیل شیوع ویروس کرونا پذیرای گردشگران نیست، آغوشش ر به روی میهمانان باز کرد.در نوروز ۹۸، تعداد بیش از ۴ میلیون بازدید از اماکن تاریخی، مذهبی و جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی انجام شد.
جمعه‌ سیاه  
روز جمعه ۳۰ فروردین شاید یکی از تلخ‌ترین روزهای ورزشی آذربایجان شرقی در سال ۹۸ بود. در این روز حوادثی در ورزشگاه یادگار امام تبریز در جریان دیدار دو تیم تراکتور و پیکان اتفاق افتاد. باعث سکته چندین هوادار و زخمی شدن مأموران نیروی انتظامی و بروز خسارات زیادی به این ورزشگاه شد.تراکتور پیش از این بازی به دلیل باخت مقابل سپیدرود محسن فروزان دروازه‌بان خود را به خاطر حواشی اخراج کرده و تیم وارد حاشیه شده بود. این دیدار می‌توانست باعث صدرنشینی تیم تبریزی شود و حاشیه‌ها را کم کند ولی اشتباهات داوری در کنار حاشیه‌های سنگین قبل از بازی و اختلافات بین بازیکنان تیم تراکتور باعث شد تا این بازی به جنجال کشیده شود و چند نفر از هواداران نیز سکته کنند.در پایان این بازی نیز تعدادی از هواداران به درون زمین آمدند و درگیری شدیدی بین چند هوادار و مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بازیکنان تراکتور به وجود آمد.در آن روز هواداران که به شدت نسبت به عملکرد بازیکنان تیمشان معترض بودند ورزشگاه را ترک نمی‌کردند و برای همین درگیری‌هایی بین هواداران و نیروهای انتظامی اتفاق افتاد که باعث زخمی شدن چند سرباز شد.
آتش سوزی در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان
شامگاه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز روی داد و تا صبح بازار تبریز که عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان را یدک می‌کشد در آتش سوخت.
این آتش به ۱۲۵ مغازه بازار خسارت‌های بالایی وارد کرد. آتش‌سوزی بر اثر اتصال سیم‌های برق ضلع جنوبی مغازه‌های مرکزی سرای دو دری اتفاق افتاد.آتش‌سوزی بازار تبریز خسارت جانی نداشت، اما ۱۹ آتش نشان تبریزی مصدوم شدند. این آتش سوزی ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت نیز به بازاریان و اصناف وارد کرد.
آتش در جنگل‌های ارسباران  
جنگل‌های ارسباران که یکی از مناطق بکر و دیدنی آذربایجان شرقی است از اواخر مرداد ماه ۹۸ در چندین نوبت طعمه حریق شد و خسارات زیادی به دنبال آورد.حجم آتش سوزی به قدری گسترده بود که حتی وزش باد در منطقه ارسباران باعث تشدید آتش سوزی شده و علت وقوع این آتش سوزی نیز خطای انسانی اعلام شد. در آن برهه زمانی سه نفر نیز در این ارتباط دستگیر شدند.نحوه خاموش کردن آتش این جنگل‌ها که با خاک و بیل انجام می‌شد انتقادهای زیادی در فضای مجازی به همراه داشت.
زلزله در سراب و میانه
ساعت ۲:۱۷ بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵/۹ ریشتر دو شهرستان سراب و میانه را به شدت لرزاند. بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند.همچنین بر اثر وقوع این زلزله که در بیشتر استان‌های شمال غرب کشور احساس شد ۵۸۴ نفر مصدوم شدند و دو نفر نیز در بخش ترکمانچای در چادر به علت گاز گرفتگی جان باختند.ارزیابی‌های صورت گرفته نشان داد که بر اثر این زمین لرزه ۳۳۰۰ باب خانه آسیب دیده و ۲۲۰۰ باب نیاز به بازسازی و نوسازی و ۱۱۰۰ باب خانه نیاز به تعمیر دارد.
اصلاح قیمت بنزین
روز جمعه ۲۵ آبان ماه ۹۸ طرح اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و موجی از اعتراضات را با خود به دنبال داشت. این اعتراضات ابتدا به صورت آرام و مردمی برگزار شد ولی بعداً خرابکاران و آشوبگران به صف اول اعتراضات رسیدند و به دنبال تخریب اموال عمومی بودند.بعداز چند روز از حوادث تلخ ۲۶ و ۲۷ آبان ماه مردم تبریز در روز ۲۸ آبان ماه با شور و شعور خود برای جدا کردن صف خود از آشوبگران و حمایت از بیانات مقام معظم رهبری راهپیمایی کردند.
 اتفاق ناتمام سال ۹۸
شیوع ویروس کرونا در کشور و همزمان در آذربایجان شرقی آخرین اتفاق سال ۹۸ بود که هنوز ناتمام مانده است. این مهمان ناخوانده مردم آذربایجان شرقی در این مدت کمتر از دو ماه جان بیش از ۷۰ نفر از مردم استان را گرفته است و بیش از ۷۰۰ نفر نیز در بیمارستان‌های استان به خاطر ابتلا به این ویروس بستری هستند.این ویروس که آخرین اتفاق تلخ سال ۹۸ نام گرفت هنوز هم ادامه دارد و امیدواریم مردم استان با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه زنجیره شیوع این ویروس را قطع کنند.


کد مطلب: 206360

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206360/زخم-حوادث-۹۸-تن-آذربایجان-شرقی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir