به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۲۰۶۴۲۸
ضرورت دورکاری کارمندان برای پیشگیری از شیوع بیشتر

مسئولان بهداشتِ حاشیه‌های پایتخت را دریابند

گروه جامعه: سی و چهار روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۳۰۴۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۸۱۲ نفر فوت شده و ۸۳۷۶ نفر بهبود یافته‌اند.
مسئولان بهداشتِ حاشیه‌های پایتخت را دریابند
به گزارش ایلنا، سی و چهار روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۳۰۴۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۸۱۲ نفر فوت شده و ۸۳۷۶ نفر بهبود یافته‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۵۶.۸ درصد  مبتلایان مرد و ۴۱.۴ درصد آنها زنان هستند. همچنین ۶۰ درصد از درگذشتگان مرد و ۴۰ درصد زن هستند و یک سوم افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، حداقل دارای یکی از بیماری‌های زمینه‌ای یا مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.از طرفی فرمانده ستاد مقابله با کرونا معتقد است؛ آمار مبتلایان و مرگ و میر بیماران فراتر از گمانه زنی‌های قبلی است و یک بازنویسی مجدد در سناریو ضروری است. او تاکید کرده است؛ علیرغم تمام هشدارها تعدادی از شهروندان تهرانی به سفر رفتند که در موج بازگشت آنان به تهران پروتکل غربالگری از طریق تب سنجی قابل استفاده نیست و در این زمینه نیاز به پروتکلی با نگاه عدم افزایش پیک اپیدمیولوژی بیماری در استان تهران داریم و در چنین شرایطی  بدون تردید موج بازگشت مسافران به تهران این اوضاع را بدتر می‌کند. وزیر بهداشت نیز از آماده کردن طرحی با عنوان فاصله گذاری اجتماعی خبر داده که امروز در ستاد ملی کرونا به رییس جمهور ابلاغ می شود. وی گفته علاوه بر خواهش و تمنا از روش های دیگر برای کاهش ترددها استفاده خواهیم کرد که انشالله اگر تصویب شود آن را اعمال خواهیم کرد.
افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان اصفهان
ابتلای ۱۱۹ نفر فقط در یک روز
موارد ابتلا در کاشان و آران بیدگل جدی است
«آرش نجیمی» سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان  درباره وضعیت شیوع کرونا  در استان گفت: از نظر تعداد موارد ابتلا در روز، حدود یک هفته است که بعد از تهران رتبه دوم را داریم.وی تصریح کرد: استان اصفهان ۱۹۷۹ مورد مثبت قطعی دارد که نسبت بالایی است و با افزایشی که روز به روز اتفاق می افتد، روند خوبی متصور نیست و چشم انداز خیلی خوبی برای استان نمی‌بینیم. امید داریم با تذکرات و رعایت مردم، تا حدی آمار مبتلایان حداقل ثابت بماند.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست مدیریت روابط عمومی این دانشگاه با اشاره با افزایش آمار مبتلایان در روزهای گذشته گفت: به طور مثال در یک روز ۱۱۹ نفر افزایش آمار داشتیم که بالاترین افزایش از اول اسفند و شروع بیماری در این استان بوده است. تعداد ۱۱۹ نفر به موارد ابتلای قطعی اضافه شد و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و امکان دارد باز هم شاهد افزایش موارد ابتلا باشیم. 
نجیمی در پاسخ به این سوال که وضعیت بیمارستان‌های استان چگونه است و آیا تجهیزات مثل لباس ایمن، ماسک و دستکش برای پزشکان و پرستاران تامین است؟ گفت: بله، تجهیزات هست و مشکلی از این بابت نداریم، ولی این که بگوییم هیچ کمبودی هم نداریم، اینطور نیست. امکانات هست، اما بیمارستان‌های ما از لحاظ تجهیزات و اقلام محافظتی با حداقل‌ها  کارشان را انجام می‌دهند، کمبود نیست، ولی حداقلی است. تعدادی بیمارستان مرجع برای بیماران کرونایی در نظر گرفته‌ایم که اگر تعداد بیماران افزایش یافت، بیمارستان‌های جدید را وارد چرخه درمان و کمک خواهیم کرد.  سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در واکنش به اینکه گفته می‌شود، طبق آمار پنجاه درصد مبتلایان استان اصفهان در کاشان هستند، گفت: کاشان دانشگاه علوم پزشکی مجزا دارد، ولی وضعیت ما در برخی از شهرستان‌های استان چندان وضعیت مناسبی نیست. از جمله شهرستان‌هایی که در آنها مشکل داریم، کاشان و آران و بیدگل است و جزو شهرستان هایی است که موارد ابتلای آنها جدی تر است. 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اینکه آمار فوتی ها در استان اصفهان به نسبت مبتلایان چند درصد است؟ گفت: دقیقا نسبت فوتی ها به مبتلایان را ندارم، ولی حتی یک مورد فوتی با اهمیت و مهم است.  امیدواریم میزان فوتی‌ها کاهش یابد.
ضرورت دورکاری کارمندان برای پیشگیری از شیوع کرونا
مسئولان به بهداشت حاشیه‌های پایتخت بیشتر توجه کنند
«شهربانو امانی» عضو شورای شهر تهران  با تاکید بر اهمیت تحقق  دولت الکترونیک در کشور و شهر هوشمند در تهران به ویژه در شرایط بحران کرونا گفت: متاسفانه به رغم آنکه بحث دولت الکترونیک و شهر هوشمند در تهران مطرح است، جای تاسف دارد که هنوز امکان مدیریت این شرایط وجود ندارد، آن هم در شرایطی که چه در دولت و چه در مدیریت شهری شیفتی شدن و دورکاری کارمندان به نوعی راهکاری برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا است.وی با یادآوری برگزاری جلسات شورای شهر تهران در شرایط بحران کرونا گفت: اعضای شورای شهر تصمیم گرفته بودند، جلسات را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنند، اما سرعت اینترنت یکی از مشکلات اساسی اجرای این تصمیم بود و این امکان فراهم نشد. امیدواریم همانطور که ویروس مرز نشناخت و وارد کشور شد، دانش نیز مرز نمی شناسد و باید تلنگری برای مدیریت شهری و مدیریت کشور باشد که با جدیت از دانش بشری استفاده کنند و در انجام فعالیت ها تسهیل صورت گیرد.امانی تاکید کرد: بعد از خروج از این بحران نباید مشکلات به فراموشی سپرده شود و این مساله باید با جدیت بیشتری دنبال شود. در بدو ورود ما به شورای شهر مساله شهر هوشمند در شهرداری مطرح بود و مقداری پیش رفت، اما باید زیرساخت ها آماده و به روز رسانی شوند.عضو شورای شهر تهران با درخواست از تهرانی ها برای ماندن در خانه اظهار داشت: مردم تهران قریب به اتفاق از شهرها و استان های دیگر در پایتخت ساکن هستند و در تعطیلات به شهرهای خود می روند، اما این بار از شهروندان تهرانی عاجزانه تقاضا داریم، برای رفاه حال و حفظ جان عزیزان خود از تهران خارج نشوند. مردم شعور اجتماعی بالایی دارند، اما برخی حتی در تشیع جنازه متوفی ها هم شرکت می کنند و این نشان می دهد، مساله هنوز جدی گرفته نشده و ظاهرا تا مرگ دم در خانه ما نیاید، جدی نمی گیریم.او گفت: اگر چین توانست این بیماری را با قرنطینه کنترل کند، یعنی برای ما هم این امکان وجود دارد، اما تصمیم به قرنطینه کردن نداریم. نیاز نیست.البته قطعا شهروندان تهرانی زنگ خطر را شنیده اند و باید آن را جدی بگیرند.امانی همچنین درخصوص وضعیت امکانات بهداشتی در حاشیه های پایتخت گفت: در بازدیدی که چندی از بهشت زهرا(س) داشتم، در طول مسیر شاهد بودم که سبزی کاری در مسیرهای منتهی به آنجا برای امرار معاش خود به کار مشغول بودند، اما در آن مناطق اصول بهداشتی به هیچ وجه رعایت نمی شود و نیازمند توجه بیشتر دولت و خود مردم در این مناطق هستیم.وی در خاتمه با ابراز تاسف از اینکه اطلاع رسانی درباره کرونا به خوبی انجام نشد و مساله آن طور که باید جدی گرفته نشد، گفت: این مساله خود در شیوع بیشتر بیماری بین مردم بی تاثیر نبود، از طرفی غافلگیر شدیم و آمادگی لازم را نداشتیم.
ارجاع ۶۲۴۴ نفر به نظام سلامت در راستای طرح غربالگری کووید ۱۹
مرتضی سلیمی؛ رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور درباره آخر آمار غربالگری در ۱۹ استان کشور گفت: با توجه به شرایط حساس و تردد بیش از حد مردم و مسافرین به شهرهای شمالی کشور اجرا طرح غربالگری و تب سنجی در کشور آغاز شد.وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵۱ پست موقت در ورودی و خروجی شهرها، ایستگاه قطار و فرودگاه‌ها برای کنترل مسافرین و شناسایی افراد مشکوک در حال فعالیت هستند.سلیمی با اشاره به استقرار ۳۹۴ پست موقت گفت: در هر پست ۴ نفر نیروی آموزش دیده از نجاتگران، اعضای جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر به صورت شبانه روزی در حال بازرسی سلامت مسافرین هستند.
وی ادامه داد: این طرح با هماهنگی استانداری‌ها و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، راهداری و ضابطین قوه قضائیه در حال انجام است. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به گزارش تجمیعی خدمات گیرندگان در سطح کشور تا ساعت ۲۴ مورخ ۹۹ / ۰۱ / ۰۴  گفت: تعداد پست‌های فعال در سطح کشور ۸۵۱ پست است و تاکنون  ۱۱٫۴۱۳۰۸۴۴ نفر (به طور میانگین روزانه بیش از ۱ میلیون و صد هزار نفر) کنترل شده‌اند. همچنین  بیشترین افراد کنترل شده در روز تعداد ۱٬۵۲۹٫۸۵۱ نفر بوده بوده و تعداد  ۳٫۸۹۴٫۰۷۶ دستگاه خودرو کنترل شده است. وی افزود: ۹٬۹۲۲ نفر با علائم تب به نظام سلامت ارجاع شدند، اما بیشترین افراد ارجاع شده  در روز ۳ فروردین تعداد ۱٫۶۹۹ نفر بوده است. ما در حال حاضر ۳۹۵۰ نفر نیروهای فعال در پستها داریم و از ۸۸۸ دستگاه آمبولانس و خودروی امدادی برای این امر استفاده می‌شود.
توزیع بیش از ۱۲ میلیون ماسک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی
«محمد مهدی علاالدین» رییس اداره نظارت بر تامین و نگهداشت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: به منظور تامین ماسک مورد نیاز برای مراکز درمانی، در راستای کنترل بیماران COVID-19، توزیع تعداد ۱۰ میلیون عدد ماسک سه لایه و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماکس N-95 ظرف دیروز و امروز (چهارم و پنجم فروردین ۱۳۹۹) صورت می گیرد.وی افزود: بر این اساس، کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور می‌توانند بر اساس حواله های صادر شده نسبت به دریافت سهمیه ماسک های اختصاص یافته از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی و شرکت های پخش اعلام شده در حواله های صادره اقدام نمایند.علاالدین در پایان گفت: مراکز درمانی وابسته می توانند جهت تامین اقلام مورد نیاز مطابق با دستورالعمل های تامین اقلام مذکور، با دانشگاه های علوم پزشکی مراکز مربوطه تماس برقرار نمایند.