به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۲۰۶۵۶۹

مهار شیوع گسترده کرونا در کهریزک

گروه جامعه: سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۴۸۱۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹۳۴ نفر فوت شده و ۸۹۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.
مهار شیوع گسترده کرونا در کهریزک
به گزارش ایلنا، سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۴۸۱۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹۳۴ نفر فوت شده و ۸۹۳۱ نفر بهبود یافته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام رشد ۱۳ درصدی موارد مرگ و میر در تهران گفته است؛ هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهد. از طرفی سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان از روند افزایشی ابتلا در این استان خبر داده و اعلام کرده است؛ از نظر تعداد موارد ابتلا در روز، حدود یک هفته است که بعد از تهران رتبه دوم را داریم. وی گفته کاشان و آران و بیدگل جزو شهرستان هایی است که موارد ابتلا در آنها جدی تر است. طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز که به عنوان پیشنهاد جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا در روزهای اخیر از سوی نمکی مطرح شده است؛ به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع شده و از این قرار است که با تشکیل کمیته امنیتی و اجتماعی به ریاست وزیر کشور با توجه به الگوی بومی و ساختار فرهنگی اقدامات لازم در خصوص ورود و خروج از شهرها و... انجام شود که پس از تصویب در کمیته درباره این موارد تصمیم گیری می‌شود.
شیوع گسترده کرونا در مرکز کهریزک بهزیستی مهار شد
فوت تعدادی از مددجویان بر اثر کرونا
 مشکل تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده هنوز رفع نشده است
«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره توزیع کمک خرید محصولات بهداشتی به حدود ۴۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی گفت: کمک هایی که به سازمان بهزیستی از سوی بنیاد مستضعفان ارائه شد، کمک معیشتی نبود و کمکی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی بود.
وی با بیان اینکه این کمک در حدود ۱۰ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: ما براساس گروههای هدفمان، بررسی کردیم که ببینیم چه گروههایی بیشتر در معرض خطر هستند؛ براساس رصدهای انجام شده در گروههای هدف، مددجویان ضایعه نخاعی و معلولان جسمی و حرکتی انتخاب شدند، چرا که این گروهها دارای بیماری زمینه ای نیز بودند و مقرر شد به ۴۰ هزار نفر از مددجویان شامل همه مددجویان ضایعه نخاعی، تمام مددجویان دریافت کننده حق پرستاری و تعدادی از معلولان وابسته به بستر کمک بنیاد مستضعفان پرداخت شود.رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این مبلغ آنچنان نبود که بتوانیم به همه مددجویان بهزیستی پرداخت کنیم و با توجه به اینکه آخرسال مالی بود و بودجه ای آنچنانی وجود نداشت، این مبلغ هدیه ای از طرف بنیاد مستضعفان بود.نفریه خاطرنشان کرد: از این مبلغ ده میلیارد تومان نیز به ۴۰ هزار نفر سرانه ۲۵۰ هزار تومانی پرداخت شد. ما هنوز مبلغی به عنوان کمک معیشتی پرداخت نکردیم، چرا که فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است. البته مستمری ماهانه به همراه عیدی پرداخت شده، اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا پرداخت هنوز نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک هزینه ای به معلولانی که دستفروش هستند یا بعلت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود؟ ادامه داد: این افراد هم مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می گیرد. هنوز از سوی سازمان چنین کمکی پیش بینی نشده است، البته ما پیگیر آن هستیم.نفریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شیوع کرونا در بین مددجویان بهزیستی در ۶ استان درگیری بیشتری دارد، گفت: تعداد اندکی از مددجویان نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به اینکه آمار فوت شدگان توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، ما دیگر هیچ آماری را اعلام نمی‌کنیم.وی ادامه داد: بزرگترین چالش ما مرکز کهریزک شماره یک تهران بود که خوشبختانه با همکاری هلالاحمر و وزارت بهداشت توانستیم شیوع این بیماری را در این مرکز مهار کنیم، هرچند تعدادی از مددجویان و پرسنل آلوده شده اند. برای اینکه در آمارهای ارائه شده اختلافی پیش نیاید ما دیگر آمار اعلام نمی کنیم، اما همانطور که گفتم جلوی گسترش بیماری در این مرکز گرفته شده است. رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره کمک بنیاد مستضعفان به آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: این موضوع زیر نظر ما نیست، اما ما هم شنیدیم که از سوی بنیاد به این مرکز خیریه نیز کمک شده است.
نفریه همچنین تصریح کرد: سازمان سرانه ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در تاریخ ۲۸ اسفند ماه برای هر مرکز شبانه روزی با توجه به افزایش هزینه‌ها پرداخت کرده است. همانطور که می دانید این مراکز به پرسنل بیشتری نیاز داشتند.همچنین مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده، ماسک، گان و.. برای این مراکز هنوز وجود دارد و رفع نشده و به مراکز ما هنوز این موارد داده نشده است. مراکز ما بیشتر موارد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده اند و با توجه به اینکه مراکز ما  پرریسک هستند و با وجود نامه نگاری هایی که کردیم، اما هنوز سهمیه ای از مواد ضدعفونی کننده برای مراکز ما در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: تهیه مواد ضدعفونی کننده باعث افزایش هزینه مراکز شده است، ما تلاش کردیم با این کمک هزینه مقداری از هزینه ها را برطرف کنیم. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراکز شبانه روزی ما حضور دارند و نمی توانیم این افراد را به خانواده هایشان برگردانیم، چراکه حدود ۴۰ درصد آنها خانواده ندارند و مابقی نیز خانواده هایشان توانایی نگهداری از آنها را ندارند، از همین رو در مراکز ما نگهداری می شوند و افراد پرریسکی هستند، یعنی اغلب افراد یا دارای معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی هستند و یا بیمار روانی مزمن هستند که نمی توانند مبانی بهداشتی را رعایت کنند و یا معتادان متجاهر هستند.رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور همچنین یادآور شد: ما مراکزمان را تقریبا قرنطینه کرده بودیم. کادر درمانی ما با مراکز درمانی بعضا مشترک هستند.وقتی یک مرکز ۱۴۰۰ مددجو دارد، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرسنل دارد که در هر شیفت فعالیت می کنند و این پاشنه آشیل ما است و باعث شده که برخی از مراکز ما آلوده شود.
 
افزایش ۵۰ درصدی جمعیت گرمخانه‌های تهران در پی شیوع کرونا
نتایج تست ۳۰ فرد مشکوک به کرونا منفی شد
«مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت گرمخانه‌ها در پی شیوع کرونا گفت: در گرمخانه‌ها با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی جمعیت مواجه شده‌ایم، حتی در روزهای پیک زمستان هم نسبت به سال قبل تعداد پذیرش‌هایمان بیشتر شده بود و هنوز هم موج ورود افراد جدید را به سمت گرمخانه‌ها را شاهد هستیم.وی اظهار داشت: ما با افرادی که بی خانمان بوده و آسیب و خطری ندارند مشکلی نداریم و آنها را پذیرش می‌کنیم، اما برخی از آنها هستند که یا خودشان امتناع دارند و یا حاضر نیستند وارد هیچ محیطی شوند، زیرا در فضای کمپ بوده‌اند و از فضاهای بسته و اینکه احساس کنند تحت نظرند، فراری هستند، از طرفی از آنجایی که دیگر هوا مساعدتر شده و سرما و خطر جانی وجود ندارد، بنابراین به فضاهای بی دفاع شهری و نقاطی که دسترسی به آنها سخت تر باشد، پناه می‌برند.
حسینی تصریح کرد: به واسطه اینکه آنها مقاوت می‌کنند و ما مجوز مداخله و درگیری برای منتقل کردن مددجو را نداریم، لذا آنها بیرون از گرمخانه مانده‌اند. به ضرس قاطع می‌گویم اینها کارتن خواب به معنی افراد بی سرپناه و بی خانمان نیستند، بلکه آن افراد معمولا مصرف کننده، خرده فروش مواد مخدر یا مصرف کننده حرفه‌ای و افراد پرخطری هستند که متاسفانه به سمت شهر گسیل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعدادی در گرمخانه‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند؟ گفت: تاکنون بیش از سی مورد مشکوک داشتیم که به بیمارستان فرستاده شدند و طبق گزارشی که بیمارستان به ما داده است، یک مورد مثبت هم نداشتیم. فقط سی مورد مشکوک بودند که در نوع خودش پدیده جالب و قابل مطالعه‌ای است.حسینی افزود: به رغم این که احساس می شود، این افراد آسیب پذیرتر هستند اما دچار بیماری نشدند. البته خیلی مراعات می کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد، ضدعفونی و موارد بهداشتی رعایت می‌شود. در همه گرم خانه‌ها ماسک نیز توزیع می‌شود و همه مددجویان ما از ماسک استفاده می‌کنند.سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران  در پاسخ به این سوال که نگهداری این افراد در کنار هم و در فضای بسته به صلاح است؟ گفت: در این زمینه اختلاف نظر وجود داشت، اما در هر صورت ما به جای این که صورت مسأله را پاک کنیم و بگوییم به واسطه این که انتقال ویروس صورت نگیرد، مراکزمان را تعطیل کنیم سعی کردیم که مراقبت‌ها را بالا ببریم و خدمات را متناسب با شرایط ارائه دهیم. بنده به شما می گویم اگر گرمخانه‌های تهران را تعطیل کنیم، این صحنه‌هایی که در سطح خیابان می‌بینید، حداقل با یک حجم چهار، پنج برابری مواجه خواهد شد. اگر گرمخانه‌ها تعطیل شوند خطرات برای این افراد که بی سرپناه هستند و مشکل سرپناه و تامین معیشت دارند و بهداشت هیچ جای سبد هزینه اینها نیست، بیشتر شده و لذا خود این افراد در معرض خطر قرار می‌گیرند، امل ما نسبت به این افراد احساس مسئولیت داریم.سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان اظهار داشت: نکته دوم این مساله خطری است که برای شهروندان به وجود می‌آید. این افراد می‌توانند ناقل باشد، چون مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و می‌توانند موجب شیوع شوند و خطرات بسیار وسیعی برای بخش عمده‌ای از مردم شهر ایجاد کنند. ما همه این ملاحظات را در نظر گرفتیم و رعایت کردیم. به این دو دلیل ما مراکزمان را تعطیل نخواهیم کرد؛ مگر اینکه دستور مقامات بالادستی عنوان شود و برای ما الزام قانونی داشته باشد.
افتتاح بیمارستان و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تختخوابی ارتش
طی مراسمی که صبح امروز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، بیمارستان و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تخت خوابی شهید دکتر هجرتی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.در این مراسم که با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران،  حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی، دکتر حریرچی معوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر زالی رئیس قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا برگزار شد؛ مجتمع بیمارستانی و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تخت خوابی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.گفتنی است این مجتمع بیمارستانی و نقاهتخانه در یک اقدام جهادی طی مدت ۴۸ ساعت توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برپا شد.