کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال پیک کرونا تا میانه فروردین

7 فروردين 1399 ساعت 16:10

گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، به اظهاراتی درباره پلاسمادرمانی بیماران کرونا و همچنین زمان پیش بینی شده برای مهار بیماری در کشور را تشریح کرد.


به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با رد اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره حضور پزشکان بدون مرز در ایران گفت: ما از وزیر امور خارجه آمریکا انتظار نداریم که حرف راست بزند.وی گفت: چیزی به عنوان اخراج پزشکان بدون مرز نداریم. اینکه این گروه پزشکی غیرسیاسی و غیردولتی به فکر ایران بودند مثبت است، اما محتوای کمک‌های درمانی منطبق با نیازهای ما نبود. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اقدام پزشکان بدون مرز برای راه‌اندازی بیمارستان ۴۸ تخت‌خوابی گفت: ما در اصفهان نیازی به بیمارستان ۴۸ تختخوابی نداریم و دهها برابر این میزان در این استان موجود است. قاعدتاً این امکانات می‌تواند برای اتباع خارجی که به ویژه در استان‌های شرقی ما هستند، در کنار امکانات ما استفاده شود، اما ما در داخل کشور به چنین کمکی نیاز نداریم، البته تاکید می‌کنیم که این اقدام قابل تقدیر است.سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید هیچ کس اخراج نشده چراکه آنها ویزا گرفتند و مطالب پمپئو به مانند همیشه دروغ و کذب بی‌اساس است، گفت: به نظر می‌رسد این سخنان برای پوشاندن اقدامات غیربشری آمریکا علیه بشریت و ایرانیان است. 
پلاسمادرمانی بیماران کرونا؛ آری یا خیر؟
وی درخصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پلاسمادرمانی بیماران کرونا گفت: این شیوه از کمیته اخلاق و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت مجوز گرفته است و این فرضیه‌ها در مرحله تحقیقات قرار دارد و تا زمان وصول نتیجه و بررسی نهایی در کمیته علمی و درمان وزارت بهداشت نمی‌توانیم در مورد اثربخشی این روش‌ها صحبت کنیم. پس ضمن احترام به تلاش‌های محققین ایرانی، ما هیچ‌کدام از مطالعات را پایان یافته و اثربخش نمی‌دانیم و منتظر می‌مانیم که این روش‌ها از سوی کمیته درمان ستاد کرونا بررسی و تعیین تکلیف شود.
هانتاویروس، بیشتر موضوعی ژورنالیستی است
جهانپور درخصوص انتشار اخباری از شیوع هانتاویروس گفت: این ویروس موضوع جدیدی نیست. بلکه بیماری مشترکی بین انسان، حیوان و جوندگان کوچک است که در حال حاضر نه‌تنها در چین بلکه در هیچ کجا گزارش اپیدمی این ویروس را نداریم و به نظر می‌رسد بیشتر یک موضوع ژورنالیستی باشد تا دغدغه حوزه سلامت؛ البته هشدارها در مورد این ویروس به مانند گذشته است.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیده شده مردم به کارشناسان ۴۰۳۰ اطلاعات نادرست می‌دهند، گفت: هر ارزیابی مبتنی بر اخذ شرح حال عمدتاً دارای سوگیری است و ممکن است برخی‌ها اطلاعات زیاد و برخی‌ها اطلاعات کمتری از روند بیماری‌شان بدهند که پنج درصد انحراف معیار طبیعی است؛ هرچند پزشکان ما نسبت به راستی‌آزمایی اقدام می‌کنند.
احتمال پیک کرونا تا میانه فروردین
جهانپور همچنین درخصوص نگرانی از شیوع موج دوم کرونا در کشور و زمان پیش‌بینی شده برای این شیوع گفت: برای هر بیماری سه سناریوی خوش‌بینانه، میانه و بدبینانه طراحی می‌شود که با توجه به روند بیماری سناریوها انتخاب می‌شوند.بر اساس نظر ستاد اپیدمیولوژی نیز در خوشبینانه‌ترین حالت نیمه فروردین، در حالت میانه تا اردیبهشت و در بدبینانه‌ترین حالت تا خردادماه ممکن است این بیماری ادامه داشته باشد که به نظر می‌رسد باید بیماری را مدیریت کرد. ما نمودارهای هیجانی و خیزهایی که مابقی کشورها اعلام می‌کنند را نداریم. به نظر می‌رسد با توجه به همراهی مردم و مداخلات انجام شده، این پیک تا بعد از میانه فروردین باشد و بعد از آن وارد مهار و کنترل می‌شویم. هرچند که این مساله از شرایط بهداشت و درمان کشورهای همسایه نیز تاثیر می‌گیرد. به عنوان مثال درست است که چین کرونا را مهار کرده، اما ممکن است بعد از این از سایر کشورها این ویروس را دریافت کند که این هشدار برای شرایط ما نیز وجود دارد.
طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
وی با ارائه جزئیاتی در مورد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: اعمال محدودیت سفرهای غیرضرور بین‌شهری، ایجاد محدودیت در برگزاری مراسماتی همچون عزا و غیره و همچنین تقلیل کارکنان ادارات تا یک‌سوم از جمله جزئیات این طرح است.وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ماندگاری این ویروس، با بیان اینکه این ویروس نوپدید است و اطلاعات همه جهان در مورد این ویروس اندک است، گفت: ما نمی‌دانیم این ویروس ماندگاری دارد یا نه، اما فرض بر ماندگاری است؛ به همین دلیل نیز با توجه به روند بیماری تصمیم‌گیری کردیم و تصمیمات انفجاری و ضدونقیضی که در برخی کشورها وجود داشت، نیست.
همچنان توصیه به شستن دست با آب و صابون
جهانپور همچنین درخصوص توصیه‌های یک سلبریتی در مورد استفاده از ماسک گفت: اینکه گفته می‌شود ذرات این ویروس ساعت‌ها در هوا می‌ماند، درست نیست و سازمان جهانی بهداشت نیز توصیه‌ای به استفاده از ماسک برای همه مردم نداشته و یکی از راه‌های مهم پیشگیری شستن دست با آب و صابون است.وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان نابویایی را به عنوان یکی از علائم بیماران پنهان محسوب کرد، گفت: ۱۸ درصد افرادی که مبتلا می‌شوند هیچ‌گونه علائمی ندارند و حتی ممکن است ناچشائی و نابویایی در این ۱۸ درصد نباشد، اما برخی افراد تنها یک علامت نابویایی یا ناچشایی دارند که جزء علایم نیست، اما دقت داشته باشید که آمار بیماران پنهان و افرادی که علائم کمی دارند در این شرایط طغیان ممکن است وارد آمار رسمی نشوند.وی درخصوص عدم پاسخگویی برخی از شماره‌های اعلامی مراکز بهداشت که از سوی سامانه سلامت معرفی می‌شوند، گفت: افراد در صورت مواجهه با عدم پاسخگویی این مراکز موضوع را به شماره تلفن‌های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ اطلاع دهند؛ چراکه این مراکز باید از ساعت هشت صبح به مدت ۱۶ ساعت پاسخگو باشند.
سرانجام برخورد با مدعی طب اسلامی که بر بالین بیماران کرونا حضور یافته بود
وی همچنین درخصوص سرانجام برخورد با یک مدعی طب اسلامی که در یکی از بخش‌های بستری بیماران مبتلا به کرونا حضور یافته بود، گفت: این فرد دخالت غیرمجاز در درمان داشته و این مساله مربوط به چند ماه اخیر است که در فضای مجازی دروغ‌پراکنی کرده و با انتشار مطالب غیرواقع از احساسات مردم سوءاستفاده کرده است. هرچند که این فرد متخلف در سطحی نیست که نظام سلامت را درگیر کند، اما هر کسی که با ورود وی به بیمارستان همکاری کرده، متخلف است.وی افزود: البته مسئولان بیمارستان عنوان کردند که این فرد از سوی سازمان تبلیغات اسلامی محل معرفی شده، اما این سازمان این مطالب را نپذیرفته است و این موضوع باید در کمیته تخلفات اداری و حراست دانشگاه علوم پزشکی مربوطه تعیین تکلیف شود.وی با بیان اینکه حکم جلب این فرد صادر شده اما نمی‌دانیم دستگیر شده یا نه و باید دادسرای ویژه روحانیت و مقام قضایی گیلان به این مساله ورود کند، گفت: این فرد با ایجاد جریان انحرافی در سال‌های اخیر و با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم اقدامات شیادانه و کلاهبردارانه به نام دین و مذهب داشته و خلاء قانونی در برخورد با این متخلفان و جریان انحرافی وجود ندارد.


کد مطلب: 206826

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206826/احتمال-پیک-کرونا-میانه-فروردین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir