به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۲۰۷۱۸۶
کنترل نسبی کرونا در اردیبهشت

اذعان مقام وزارت بهداشت به وجود ویروس کرونا در ایران از اوایل بهمن‌

گروه جامعه: رئيس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با بحران کرونا در ایران امروز شنبه گفت که ویروس مرگبار کرونا «از اوایل بهمن به صورت خزنده و بی‌علامت در ایران چرخش داشته است».
اذعان مقام وزارت بهداشت به وجود ویروس کرونا در ایران از اوایل بهمن‌
دكتر علی‌اکبر حق‌دوست که امروز شنبه، از طریق ویدئو کنفرانس به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، افزود که ویروس کرونا در ایران با تاخیر تشخص داده شد. اعلام «چرخش» ویروس در کشور از اوایل بهمن در حالی رخ می‌دهد که پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت اصرار داشتند که این ویروس تازه از اواخر بهمن وارد ایران شده است. پیشتر رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت ایران، نیز در روز ۲۳ اسفند گفته بود در اعلام ورود ویروس «قدری تاخیر» داشتیم و در ابتدا موارد کرونا را با آنفلوآنزا اشتباه گرفته بودیم. دكتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت نیز روز سوم فروردین با انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا گفت از اواخر آذرماه امسال «نگرانی و پیشنهادات» خود را به اطلاع مسئولان ارشد کشور رسانده، ولی تلاش‌هایش کم‌ثمر بوده است.
کنترل نسبی کرونا در اردیبهشت
حق‌دوست همچنین گفت که ویروس در ابتدا در چند شهر «در حال گردش» بوده و موارد اول «بی‌علامت» بوده یا علائم اختصاصی نداشته‌اند. او همچنین درباره مراحل مقابله با کرونا گفته است انتظار داریم «در اردیبهشت به کنترل نسبی این بیماری در کشور برسیم» و «قبل از پایان تابستان به عبور از مرحله اپیدمی موج اول این بیماری برسیم». او در عین حال تاکید کرده که بازگشایی مدارس زودهنگام نخواهد بود و «زمانی می‌توانیم از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها صحبت کنیم که حداقل دو دوره ۱۰ روزه کاهش آلودگی را سپری کرده باشیم».
نقطه اوج کرونا در تهران هنوز نرسیده است
حق‌دوست همچنین گفته است که در تهران «بعید به نظر می‌رسد» به پیک [نقطه اوج] بیماری رسیده باشیم. در روزهای گذشته، مقام‌های ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به بازگشت مسافران نوروزی، درباره بازگشت موج دوم کرونا در این شهر هشدار داده بودند. وی گفته است: بر اساس سناریوهای موجود به نظر می رسد در اردیبهشت به کنترل نسبی این بیماری در کشور برسیم البته نه کنترل مطلق و اگر اتفاق عجیبی نیفتد و سفرهای نوروزی تاثیر منفی نگذارد این پیش بینی را داریم.در شهرهایی که در روزهای نخست دچار اپیدمی کرونا شدند اکنون به نقطه پیک رسیده اند و اگر اتفاق عجیبی نیفتد انتظار پیک مجددی در این شهرها را نداریم.  انتظار بعدی این است که در شهر‌های جنوبی و غربی شاهد پیک بیماری باشیم مگر اینکه مانوری بدهیم با گرم شدن هوا نیز ممکن است میزان سرایت در تابستان پایین بیاید و بتوانیم زودتر از مرحله بحران این اپیدمی عبور کنیم.
برچسب ها: ویروس کرونا